30
Foto: Publicitātes foto
Spītējot nelabvēlīgajiem laika apstākļiem, 6. augustā, Cēsu pils parka estrādē, izskanēja šā gada Cēsu mākslas festivāla centrālais notikums – kaislību pilnais stāsts operā "Porgija un Besa".

Kā uzsver festivāla rīkotāji, Latvijas publika jau sen gaidīja iespēju visā pilnībā noklausīties populāro Džordža Gēršvina operu. Koncertos un citos pasākumos bieži skan fragmenti: "Summertime"; "I Got Plenty o' Nottin"; "Bess", "You Is My Woman Now"; "It Ain't Necessarily So" u. c., taču pilniestudējums Latvijā noticis tikai vienreiz – 1973. gadā Latvijas Nacionālajā operā.

"Melodiskās epizodes ir hiti, daudzās koru epizodes ir hromatiski dāsnas daudzbalsības šedevri, instrumentālās epizodes vairumā gadījumu žilbina ar ritmu dažādībām utt. Džordžs Gēršvins bija viens no visu laiku veiksmīgākajiem un bagātākajiem komponistiem. Gēršvina daiļrade ir simbols tam, kā 20. gadsimta pirmajās desmitgadēs tuvinājās divas kultūras – eiropeiskā klasiskās mūzikas vide un Amerikas melnādainais savvaļas augs džezs," tā koncertuzveduma programmiņā raksta Orests Silabriedis.

"Porgijs un Besa" spilgtā muzikālā valodā risina stāstu par mīlestību, tās nepastāvīgumu, kaislību, noziedzību, sadzīves traģēdijām un vienkāršiem ikdienas priekiem. Tās galvenais varonis Porgijs ir kropls ubags, kas tiecas pēc savu sapņu piepildīšanas. Viņš iemīlas Besā un saņem pretmīlestību, taču šīs sievietes dzīvē ir arī citi vīrieši. Stāsta izskaņa liek nojaust gan cerību, gan briesmas: Besa kopā ar narkotiku tirgoni aizbrauc uz Ņujorku, un Porgijs nolemj abiem sekot.

Gēršvins operu komponēja pusotru gadu, galīgajā orķestra partitūrā pats ar savu roku iezīmēdams katru noti. No daudziem citiem tā laika muzikālajiem teātra uzvedumiem "Porgijs un Besa" atšķiras pirmkārt ar to, ka partitūra pieļauj lielu interpretācijas brīvību. "Summertime" akordi, tiklīdz sākuši skanēt, kļūst par patstāvīgu vidi, kurā talantīga dziedātāja var justies brīvi. Viņa var mainīt augstumus, pievienot izrotājumus, pārmainīt melodisko līniju uz augšu un leju.

Operu "Porgijs un Besa" iestudēja LNSO mākslinieciskais vadītājs Andris Poga, kurš Gēršvina šedevru pamatīgi izstudēja laikā, kad strādāja par Bostonas simfoniskā orķestra asistentdiriģentu.

Saskaņā ar komponista vēlmi četras galvenās lomas jādzied melnādainiem solistiem. Sestdienas vakarā savu balsu lielisko skanējumu apliecināja Džermeins Smits, Latonija Mūra, Lesters Linčs, Rodnijs Klārks un Latvijas solisti, kuru skaitā ir Margarita Vilsone, Sonora Vaice, Irma Pavāre, Ilona Bagele, Mihails Čuļpajevs, Rihards Mačanovskis u. c. Kordziedājumi bija uzticēti jauniešu korim "Kamēr…" kora galvenā diriģenta Jāņa Liepiņa vadībā. Koncertiestudējuma režisors ir Viesturs Kairišs.

Koncertiestudējumu "Porgijs un Besa" Latvijā vēl varēs noskatīties 11. augustā Liepājas koncertzālē "Lielais dzintars".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!