Filmēšanas darba ētikas pārkāpumu dēļ Nacionālās kino balvas "Lielais Kristaps" filmu atlases komisija lēmusi no nominācijām izslēgt režisora Ivara Tontegodes filmu "Anna LOL", piektdien, 10. janvārī, preses konferencē pavēstīja atlases komisijas eksperte, Rīgas starptautiskā kinofestivāla radošā direktore, kino kritiķe Sonora Broka.
"Ekspertu komisija novērtē filmas mākslinieciskās kvalitātes, tomēr nolemj filmu nominēšanai neizskatīt sakarā ar publiskajā telpā izskanējušajām filmas izveidē iesaistīto liecībām, kas norāda uz ētikas principu neievērošanu filmēšanas laukumā," pauda Broka.
Par filmēšanas laukumā notikušajiem darba ētikas pārkāpumiem trešdien, 8. janvārī, pētījumā tiešsaistes žurnālā "Kino Raksti" vēstīja kino kritiķe Elīna Reitere.
Jau vēstīts, ka mazbudžeta filma "Anna LOL", kura tapa pandēmijas laikā, pirmizrādi piedzīvoja 2024. gada rudenī.
"Anna LOL" ir radīta, balstoties uz Martas Sofijas Trences dienasgrāmatu motīviem, un atspoguļo viņas skatījumu uz mūsdienu jauniešu – jauno pieaugušo dzīves izaicinājumiem. Trence savā dienasgrāmatā pievēršas sarežģītiem emocionāliem un sociāliem jautājumiem, piemēram, ģimenes izjaukšanai, tuvākās draudzenes zaudējumam un seksuālajai vardarbībai. Galveno varoni Annu atveido aktrise Enija Selecka.
Trešdien, 9. janvārī, tiešsaistes žurnālā "Kino Raksti" tika publicēts kino kritiķes Elīnas Reiteres raksts ""Anna LOL" un kinoprofesionāļu atbildība", kurā pēc apjomīga pētījuma atklājās vairāki nopietni ētikas pārkāpumi režisora Ivara Tontegodes filmas tapšanas laikā.
Gan jaunie kinoprofesionāļi, gan filmas tapšanā iesaistītie neprofesionālie aktieri atklājuši gan haotisko darba organizāciju uzņemšanas laukumā, gan to, ka filmēšanas laikā regulāri lietots alkohols, arī piespiedu kārtā – lai realizētu pēc iespējas autentiskāku epizodi.
Tomēr galvenie ētiskie pārkāpumi saistīti ar neprofesionālās aktrises Enijas Seleckas darba apstākļiem. Viņa filmā atveido galveno – Annas – lomu. Tie saistīti gan ar aktrises neinformēšanu par intīmo ainu, tai skaitā simulētas izvarošanas filmēšanu, ne intimitātes koordinatora, ne arī cita psiholoģiskā atbalsta nenodrošināšanu.
"Kinovidē tas ir ļoti nopietns darba ētikas pārkāpums, ja aktrisei netiek dots laiks mentāli sagatavoties tik smagas un izaicinošas ainas realizēšanai, tāpat nav iespēju iepriekš konsultēties ar psihologu vai jebkuru citu atbalsta personu," raksta Reitere.
Tāpat intīmo ainu filmēšanas laikā klāt bijušas arī procesam nepiederošas personas, kas arī ir rupjš darba ētikas pārkāpums.
Kā apliecinājuši vairāki filmēšanā iesaistītie, aktrisei ar režisoru bijušas skaļas domstarpības. Viņa pati neieradās arī uz filmas pirmizrādi ne Tallinā, festivālā "Black Nights", ne arī Rīgā. Abu attiecību risināšanai piesaistīts psihologs, kuram bijusi vidutāja funkcija, intervijā "Kino Rakstiem" atklāj Selecka, kurai filmēšanas laikā bija 19 gadi.
Par to, ka "Anna LOL" filmēšanas laukumā bijuši sarežģīti, pat psiholoģiski traumatiski apstākļi arī māksliniekam ar pieredzi seksa ainu filmēšanā, jau 2022. gada maijā intervijā tiešsaistes raidījumā "Sarunas par jūtīgām tēmām" Dž. Dž. Džilindžeram atklāja aktieris Jurijs Djakonovs.
"Es jūtu, ka ir grūti. Viņa nav profesionāla aktrise [..]. Lielākā daļa no profesionālajām aktrisēm atteiktos... Mēs izrunājām ar režisora asistentu secību, kur un kā es iešu un ko es darīšu. Un tad tas viens mirklis – pavelc maiciņu uz augšu un vēl kaut ko... Es pats domāju, kaut tas beigtos pēc iespējas ātrāk, es negribu traumēt meiteni. Man pašam ir traumatiska pieredze. Es jūtu, ka viņa pilnīgi instinktīvi (velk maiciņu uz leju), tas ir normāls reflekss... Domāju, būs vēl viens dublis, labāk paturēšu rokas. Rezultātā bija tā, ka es domāju, ka traumēšu viņu, bet es pats pēc tam biju traumēts. Kādas dienas trīs bija sajūta, ka esmu izvarojis cilvēku, vēl apkārt bija cilvēki, kuri to filmēja, kas ar to būs," sarunā pirms diviem gadiem stāstīja Djakonovs. Sarunu var noskatīties šeit.
Pati Selecka ir atteikusies sniegt medijiem intervijas un žurnālā "Kino Raksti" publicētā saruna ir pirmā un vienīgā, kurā neprofesionālā aktrise dalās ar pieredzi par filmēšanas laukumā piedzīvoto.
Pilnībā visa Elīnas Reiteres publikācija, kā arī intervija ar Eniju Selecku ir lasāma šeit.