Foto: Mansards

Laiks pēc Nacionālā filmu festivāla "Lielais Kristaps" ir īstais brīdis, kad paskatīties atpakaļ - uz to, ko redzējām kinozālēs. Tā ir filmu raža, kas uzņemta pēdējos divos gados un, visticamāk, liecina par to, kāds tad tas latvju kino ir un uz kurieni dodas. Tāpēc žurnāls "Kino Raksti" aicināja uz sarunu cilvēkus, kas kaut vai amata pienākumu dēļ ir noskatījušies visu šo apjomīgo filmu ražu un var nonākt pie kādiem secinājumiem. Sarunā piedalās "Lielā Kristapa" žūrija - Viktors Freibergs, Bruno Aščuks, Aiks Karapetjans un priekšsēdētāja Anna Viduleja, bet skatam no malas pieaicinātas Daira Āboliņa un Šarlote Līduma no pasaules kinokritiķu asociācijas FIPRESCI Latvijas nodaļas.

Tomēr izrādījās, ka šodien runāt par tīru kino ir praktiski neiespējami - tik cieši tas saistīts ar nozares finansējumu, profesionālām problēmām, autoru sociālo jutīgumu, sabiedrības viedokli un vēl veselu virkni apstākļu, kas sarunas pavedienu izvadāja pa visdažādākajiem līkločiem. Varbūt tāpēc, ka diskusija tika iesākta ar smagāko tēmu - spēlfilmām. Katrā ziņā ir skaidrs, ka šis bija tikai iesākums, nākamajā "Kino Rakstu" numurā (2010. gada janvārī) turpināsim - par dokumentālo kino, animāciju, studentu filmām un pārējo, kas šoreiz sarunas vēriena dēļ palika aiz borta.

Kristīne Matīsa: Mēs šovakar, es ceru, nerunāsim par festivāla organizatoriskajām lietām - arī tāpēc, ka šajos pārmaiņu laikos nav iespējams zināt, kas un vai vispār pēc diviem gadiem organizēs nākamo festivālu; varbūt tā būs viena no funkcijām, kas samazinātajam Kino centram vairs nebūs paceļama un tiks nodota Kinoproducentu asociācijai vai Kinematogrāfistu savienībai. Tāpat mēs šovakar noteikti netaisnosimies par žūrijas lēmumiem un neapspriedīsim, kāpēc tā vai cita filma ir vai nav dabūjusi balvu vai nomināciju. Daudz lietderīgāk būtu mēģināt saprast, ko mums parādīja "Lielais Kristaps" - kā izskatās Latvijas kino, kas ir tā stiprās un vājās puses. Vai, piemēram, pēc festivāla filmu skatēm ir iespējams runāt par Latvijas kino kā vienotu organismu ar kopīgām tendencēm, vai arī tas ir tik dažāds, ka varam runāt tikai par atsevišķām filmām?

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!