Pyromanen03
Foto: Kadrs no filmas "Piromāns"
Filmas "Piromāns" režisors Ēriks Skjoldenbergs ietur salīdzinoši garas radošās pauzes starp saviem darbiem – kino sabiedrība vislabāk viņu atminas ar plašu starptautisku rezonansi izraisījušo debijas filmu "Bezmiegs" (1998), pēc kuras motīviem amerikānisko versiju veidoja Kristofers Nolans ar Alu Pačino un Robinu Viljamsu. Skjoldenberga jaunākais gabals "Piromāns" rāda mazas Norvēģijas pilsētas ugunsnelaimi, un no Toronto kino festivāla tas nonācis Rīgas starptautiskā kino festivāla programmā.

Liesmas izgaismo kāda ciemata naksnīgās debesis. Notiek pirmais ugunsgrēks. Seko vēl vairākas uguns nelaimes, un vietējie iedzīvotāji ir panikā. Ciemata policistam pietiek savu personisko "ugunsgrēku", taču viņš nevar izvairīties no skarbās patiesības – dedzinātājs nav vis svešinieks, bet kāds no savējiem. Viņam pēdas dzen visi, un dienas un naktis darbā pavada glābšanas dienesta vīri, kuram nesen pievienojies arī Dags (Tronds Nīlsens) – patruļas ugunsdzēsēja dēls. Dags ir mīlēts, bet no ģimenes un vienaudžiem diezgan attālināts jaunietis. Ilgi nav jāgaida, līdz režisors atklāj kārtis – atbildīgais par šo postu ir pats Dags.

Līdz ar šo atskārsmi "Piromāns" kļūst par filmu, kurā skatītājs nevis zīlē vainīgo, bet viņu tuvāk iepazīst, sekojot Daga sociopātiskajām izpausmēm. Tās izpaužas varoņa nesatricināmajos sejas vaibstos, saasinātajā uzmanībā, ieraugot pat vismazāko sērkociņa liesmu, un vientuļajos izbraucienos uz mazāk apdzīvotām vietām. Dags ir noslēgts, bet viņš tiecas pēc vienaudžu atzinības un meiteņu uzmanības. Tiesa, viņa maniere ir visai neveikla un stūraina, attopoties pie noraidījumiem un izolācijas.

Daga mentālie traucējumi visvairāk izpaužas apsēstībā ar uguni un pretrunās. Viņš ir atbildīgs par šīm nelaimēm, bet tajā pašā laikā puisis ir motivēts liesmu nodzēšanā, nepārtraukti uzturot izsaukuma mašīnu labā tehniskajā kvalitātē un ar siltu jaku atbalstot ugunsgrēkā māju zaudējušu kundzi. Tas liek uzdot citu būtisku jautājumu, proti, kāds aizvainojums gruzd Dagā pret tēvu? Izņemot šos pēkšņi uzliesmojošos ugunsgrēkus, viņa vecumdienas būtu visai rāmas, reaģējot vien uz pāris nelaimēm. Tagad sagurušajam pusmūža vīrietim miega stundās jādodas dzēst postījumi. Kādēļ jaunietis tramda novecojošo tēvu? Dziļāku ieskatu tēva un dēla attiecību dramaturģijā režisors gan nesniedz, tādā pašā miglā ietinot arī Daga psihopātisko tieksmju analīzi. Mēs redzam puiša apsēstību ar liesmām, bet īsti neizsekojam līdzi tās cēloņiem. Kas interesanti – Dags (vismaz sākotnēji) uguni pielaiž tukšās mājās. Viņu neinteresē upuri, bet gan iznīcības sēšana un pelni.

"Piromāns" ir filma, kas parāda neprātu un vientulību – psiholoģisku trilleru un skandināvu kino cienītājiem jāredz!

Šogad Rīgas Starptautiskais kino festivāls notiks no 13.līdz 23. oktobrim, trijos kinoteātros – "Splendid Palace", "K Suns" un "Kino Bize" – demonstrējot apmēram 100 filmu. No 27.septembra var iegādāties biļetes uz festivāla seansiem, to iespējams iegādāties gan festivāla mājaslapā www.rigaiff.lv, gan "Biļešu servisa" kasēs un interneta mājaslapā.

Visplašākā informācija par festivāla filmām atrodama www.rigaiff.lv.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!