23. janvārī Losandželosā tika nosaukti ASV kinoakadēmijas 2018. gada "Oskara" balvas nominanti, kuru nepārspējama līdere ir meksikāņu režisora Giljermo del Toro filma "Shape of Water" ("Ūdens forma"). Filma uz prestižo kinoapbalvojumu, kas tiks pasniegts 4. martā, pretendē 13 kategorijās, tostarp arī galvenajās – "Labākā filma" un "Labākais režisors". Savukārt kategorijā "Labākā ārvalstu filma" šogad iekļuvusi krievu režisora Andreja Zvjaginceva filma "Loveless" ("Nemīlestība"), kurā redzams arīdzan Andris Keišs, tādējādi kļūstot par pirmo latviešu aktieri, kurš jebkad piedalījies "Oskaram" nominētā filmā.
Par labākās ārvalstu filmas titulu cīnās arī Čīles režisora Sebastjena Lelio filma "A Fantastic Woman", Libānas filma "The Insult", ko veidojis režisors Ziads Diuerī, Ungārijas filma "On Body and Soul", ko veidojusi režisore Ildjiko Enjedi, kā arī jau ar vairākām balvām godalgotā zviedru režisora Rūbena Estlunda filma "The Square" ("Kvadrāts"). Šajā kategorijā, kurā ik gadu tiek pieteiktas filmas no visas pasaules, Latvijas Nacionālais kino centrs bija izvirzījis Viestura Kairiša filmu "Melānijas hronika".
Transpersonas cīņa par vietu zem saules – Sebastjena Lelio 'A Fantastic Woman'
Čīles režisora Sebastjena Lelio filma "A Fantastic Woman" ("Fantastiska sieviete") vēsta par transpersonu Marinu un viņas mīļoto vīrieti Orlando. Marina, kura strādā par viesmīli un cenšas izveidot dziedātājas karjeru, un par viņu 30 gadus vecākais Orlando, ir iemīlējušies un plāno kopīgu nākotni. Pēc Marinas dzimšanas dienas svinībām Orlando kļūst slikti, tāpēc viņa nogādā draugu slimnīcā, kur viņš mirst. Līdz ar sērām par mīļotā nāvi sievietei nākas saskarties arī ar Orlando tuvinieku nicinājumu un diskrimināciju, turklāt viņa tiek turēta aizdomās kā viņa nāves vaininiece. Orlando bijusī sieva aizliedz Marinai apmeklēt bēres un Orlando dēls draud izmest Marinu no dzīvokļa. Cīņa par iespēju būt tādai, kāda viņa vēlas, nav beigusies, bet gan pieņēmusi jaunus apmērus. Tas ir stāsts par sarežģītu, spēcīgu, atklātu un fantastisku sievieti.
Libāņu kristieša un palestīniešu bēgļa konflikts – Ziada Diuerī 'The Insult'
Izbijis Kventina Tarantino operatora asistents, franču-libāņu izcelsmes kinorežisors Ziads Diuerī ar filmu "The Insult" ("Apvainojums") ir iegājis vēsturē, jo viņa veikums ir pirmais, kas kopš 1978. gada, kad valsts sāka pieteikt filmas "Oskaram", prestižajai balvai ir ticis nominēts. Filma, kas ir aizliegta Jordānijā un Palestīnā, vēsta par notikumiem mūsdienu Beirūtā. Tonijs – libāņu kristietis – nejauši no balkona aplej ar ūdeni palestīniešu bēgli – celtnieku Jaseru. Nikna vārdu apmaiņa rezultējas fiziskā vardarbībā, kas nonāk arī līdz tiesas zālei, piesaistot visas valsts uzmanību. Atklājot slēptas brūces un traumas, ap notikumiem radītais mediju cirks rada Libānā sociālu eksploziju, liekot Tonijam un Jaseram pārdomāt savas dzīves un aizspriedumus.
Stāsts par vienaldzību ar Andri Keišu – Andreja Zvjaginceva 'Loveless'
Krievu kinorežisora drāma "Loveless" ("Nemīlestība"), kas 2017. gadā Kannu kinofestivālā ieguva Žūrijas balvu un Londonas kinofestivāla galveno balvu, vēsta par maskaviešu pāri – skaistumkopšanas salona administratori Žeņu un pārdošanas menedžeri Borisu – šķiršanās procesa vidū. Lai arī laulība vēl nav oficiāli šķirta un abi dzīvo kopā, tomēr katrs no viņiem ir uzsākuši jaunas attiecības. Borisam ir jaunāka meitene Maša, kas gaida no viņa bērnu, savukārt Žeņa satiekas ar turīgo Antonu, kuru atveido Andris Keišs. Kamēr abi nespēj vien sagaidīt, kad vairs nebūs vienam uz otru jāskatās, vecāku mūžīgajos strīdos un vienaldzībā noraugās viņu 12 gadus vecais dēls Aļoša, kurš ir atstāts novārtā. Pēc kārtējā strīda Aļoša pazūd. Žeņa un Boriss notikušajā vaino viens otru, tiek iesaistīta gan policija, gan brīvprātīgie, taču meklējumi nevainagojas panākumiem.
Citādāka mīlestība sapņos un realitātē – Enjedi Ildjiko 'On Body and Soul'
Ungāru kinorežisores un scenāriju autores Enjedi Ildjiko jaunākā filma "On Body and Soul" ("Par ķermeni un dvēseli") atklāj lopkautuves darbinieku Endres un autiskās Marijas neparasto un skaisto mīlasstāstu, kas vienlaikus norit gan iekšējā sapņu pasaulē, gan par normālu uzskatītajā ārējā realitātē. Psiholoģisko pārbaužu laikā atklājas, ka gan Endre, gan Marija naktīs redz vienu un to pašu sapni – viņi satiekas mežā kā brieži un iemīlas. Viņi nolemj sapni padarīt par īstenību, taču īstajā dzīvē tas nenākas viegli. Soli pa solim abi rezervētie "dīvaiņi" tuvojas viens otram – vakaros sazvanās, lai vienotos, ka nākamajā dienā pastāstīs savu "brieža sapni", pat cenšas gulēt vienā gultā. Tiesa, "normālā" pasaule, uz kuru viņi šķietami cenšas iet, liekas banāla. "On Body and Soul" ir stāsts, kas atklāj divu cilvēku centienus aptvert emocijas un fizisko vēlmju pasauli, ietverot bailes no atvēršanās citiem cilvēkiem, kā arī laimi, kādu sagādā ļaušanās.
Satīriska provokācija par pašapmierinātību – Rūbena Estlunda 'The Square'
Rūbena Estlunda satīriskais "The Square" ("Kvadrāts"), kas saņēmusi Kannu kinofestivāla "Zelta palmas zaru", atklāj snobiskā Stokholmas Laikmetīgās mākslas muzeja kuratora Kristiana diezgan izsmalcinātās dzīves burbuli, kas sāk plīst pēc intervijas ar žurnālisti Annu, kura atklāj viņam paša nekompetenci. Pēc tam viņš tiek iesaistīts incidentā uz ielas, kura laikā viņam nozog maku un viedtālruni. Ar moderno tehnoloģiju palīdzību viņš nosaka tālruņa atrašanās vietu un sāk sūtīt anonīmas vēstules, lai mantas tiek nogādātas netālu esošajā veikalā. Pēc dažām dienām tā arī notiek, taču notikumi pamazām sāk ritēt savu gaitu, ieraujot Kristianu ekscentrisku notikumu virknē. "The Square" ir filma-provokācija, kas liek domāt par robežām – sabiedrības, indivīda personīgās brīvības un ētikas.