Otrajā vietā, tikai nedaudz atpaliekot, ierindojas ārpus NKC finansējuma programmām tapusī komēdija "Kriminālās ekselences fonds". Līdz šā gada 24. decembrim to bija noskatījušies nedaudz vairāk kā 85 tūkstoši skatītāju. Savukārt trešo vieto Latvijas filmu topā ieņem vērienīgais vēsturiskais inscinējums "Nameja gredzens", kas pirmizrādi piedzīvoja 2018. gada sākumā un līdz 30. novembrim to bija redzējuši 82 tūkstoši skatītāju. Tomēr šie skaitļi vēl var mainīties, jo gan "Homo Novus", gan "Kriminālās ekselences fonds" vēl līdz gada beigām tiek demonstrētas kinoteātros. Precīzi dati par skatītākajām filmām 2018. gadā tiks publicēti 2019. gada janvārī.
"Homo Novus" ir romantiska intrigu un pārpratumu komēdija, kuras pamatā ir Anšlava Eglīša romāns ar tādu pašu nosaukumu. Filma vēstī par jaunu un nabadzīgu, bet ambiciozu provinces mākslinieku Juri Upenāju, kas no laukiem ierodas Rīgā, lai iekarotu vietu mākslas pasaulē. Jau pirmajā vakarā viņš nokļūst mākslinieku bohēmā un iemīlas. Jura pirmie soļi Rīgā izvēršas par komisku, reizēm aizkustinošu pārpratumu virknējumu. "Homo Novus" atdzīvinās 30. gadu Rīga un tā laika mākslas pasaule, sevišķu šarmu spēlfilmai piešķir 30. gadu tērpu atdarinājumi, retro automobiļi un īpaši izraudzītas Rīgas ieliņas, eksterjers un interjers, kas joprojām saglabā to laiku brīvvalsts šarmu.
Spēlfilmas "Homo Novus" scenāriste un režisore ir Anna Viduleja, kura jau sen loloja ideju par Anšlava Eglīša romāna ekranizāciju. "Homo Novus" galvenajā lomā debitē jaunais aktieris Igors Šelegovskis, lomās Kristīne Krūze, Kaspars Znotiņš, Andris Keišs, Kaspars Zvīgulis, Aurēlija Anužīte-Lauciņa, Agnese Cīrule, Nikolajs Korobovs, Vilis Daudziņš, Baiba Broka, Guna Zariņa, Gundars Āboliņš, Regīna Razuma, Ģirts Krūmiņš, Ģirts Ēcis un citi. Komēdijā filmējušās arī citas sabiedrībā pazīstamas personas, piemēram, Kaspars Kambala, Intars Busulis un Andrejs Žagars. Filmas radošajā komandā ir operators Jānis Eglītis, galvenais mākslinieks Kirils Šuvalovs (Krievija), scenārija līdzautore Maurīna Tomasa (Apvienotā Karaliste), producenti Ivo Ceplevičs, Jānis Kalējs un Sergejs Berdičevskis.
"Šis ir bijis īpašs un ļoti svarīgs gads Latvijas kino attīstībā, Latvijā radītas filmas ir sasniegušas rekordlielu skatītāju skaitu un pierādījušas gan Latvijas kinoindustrijas spēju strādāt ļoti intensīvi un mākslinieciski daudzveidīgi, gan arī, kas svarīgākais, Latvijas skatītāju ieinteresētību pašmāju kino produkcijā un tā vērtībās, kas vismaz šā gada griezumā spēj pārliecinoši sacensties ar Holivudas produkciju. Liels prieks, ka ar "Homo Novus" režijā veiksmīgi atgriezusies Anna Viduleja, pastiprinot Latvijas kino režijas sievišķīgo spēku," uzsver Nacionālā kino centra vadītāja Dita Rietuma.
Labi panākumi bijuši arī citām pašmāju filmām. Simtgades programmas skatītāko filmu piecniekā Annas Vidulejas komēdijai seko Vara Braslas ģimenes filma "Vectēvs, kas bīstamāks par datoru", Ināras Kolmanes veidotā Vizmas Belševicas romāna ekranizācija "Bille", Madaras Dišleres pilnmetrāžas debija "Paradīze '89" un Dāvja Sīmaņa drāma "Tēvs Nakts".