No kreisās: LKA Rīgas Kino muzeja pārstāves: Dace Grants, Ieva Andžāne, Agnese Logina. Foto: Didzis Grodzs

11. februārī filmas "Pilsēta pie upes" īpašajā seansā kinoteātri "Splendid Palace", LKA Rīgas Kino muzejs saņēma īpašu dāvinājumu no filmas veidotājiem – mākslinieka Reiņa Pētersona gleznoto ebreju tirgotāja Bernšteina (Gundars Āboliņš) portreta kopiju, kas izmantota filmas uzņemšanas procesā. Filmā portretu glezno daiļkrāsotājs Ansis (Dāvis Suharevskis), bet filmēšanā izmantoto gleznu un zīmējumu autors ir mākslinieks Reinis Pētersons, portālu "Delfi" informē Rīgas Kino muzeja pārstāve Agnese Logina.

Bernšteina portreta dāvinājuma ceremonijā piedalījās filmas “Pilsēta pie upes” producents Guntis Trekteris, režisors Viesturs Kairišs, māksliniece Ieva Jurjāne un gleznas un zīmējumu autors, mākslinieks Reinis Pētersons. Stāstot par filmas tapšanas procesu, Ieva Jurjāne uzsvēra, ka viņai, skatoties filmas par māksliniekiem, ārkārtīgi būtiska vienmēr šķitusi filmas varoņu veidoto mākslas darbu kvalitāte, kuras trūkums uz ekrāna izmantotajās darbu kopijās bieži filmas par izciliem māksliniekiem padara neticamas, tādēļ filmā “Pilsēta pie upes” būtiska bijusi augstas kvalitātes, laikam un galvenā varoņa personībai atbilstošu mākslas darbu izveide. Filmas scenogrāfijā, operatora darbā un arī Anša veidoto mākslas darbu atainojumā būtiska bijusi ebreju izcelsmes mākslinieka Marka Šagāla (1887-1985) darbu stilistiskā ietekme, tādēļ Ievai Jurjānei svarīgi bijis pieaicināt mākslinieku, kurš spētu būt ekspresīvs un iejusties filmas stilistikā. Pēc režisora Viestura Kairiša ieteikuma, filmas komandai pievienoties aicināts gleznotājs, ilustrators un animācijas filmas “Ursus” autors Reinis Pētersons, kurš filmēšanas vajadzībām veidojis skices un gleznas dažādās tapšanas stadijās, un atzinis, ka darbs pie filmā izmantoto rekvizītu tapšanas bijis viens no interesantākajiem uzņemšanas vasaras notikumiem.

Bernšteina portrets filmas “Pilsēta pie upes” gaitā top, tiek pabeigts un galu galā iznīcināts, iezīmējot neizbēgamo pārmaiņu procesu, kas noris jebkura stāsta attīstības gaitā. Kā vienam no filmas centrālajiem rekvizītiem, Bernšteina portretam tapušas vairākas versijas un viena no tām turpmāk glabāsies LKA Rīgas Kino muzeja krātuvēs. Šī kopija ne vien liecinās par filmas “Pilsēta pie upes” uzņemšanas gaitu, bet arī palīdzēs ilustrēt skatītājam nemanāmo filmēšanas procesa daļu, kurā vienam un tam pašam objektam nereti tiek veidotas vairākas versijas dažādās attīstības stadijās.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!