Vecaa daarza nosleepums web

Pateicoties nesen mūžībā aizgājušā režisora Olafa Okonova (1973-2020) ģimenes pūliņiem un arhīvu apzināšanai, Nacionālā Kino centra (NKC) portālā "filmas.lv" apkopoti gandrīz 20 režisora darbi – gan Nacionālajai kino balvai "Lielais Kristaps" nominētas dokumentālās filmas, gan TV filmas un 90. gadu videodarbi, portālu "Delfi" informē NKC pārstāve Kristīne Matīsa.

Režisors Olafs Okonovs ar kino un video sāka nodarboties jau 20. gadsimta 90. gados, un viņa debijas video-darbs "IzBraukšana" (1992) ieguva Grand Prix Francijas-Baltijas videomākslas festivālā (1993). Kā raksta Matīsa, Olafa Okonova kinematogrāfiskā interese dažādos viņa dzīves posmos bijusi vērsta uz izciliem latviešu māksliniekiem; viņa dokumentālā īsfilma "Boriss saka" (2000, par gleznotāju Borisu Bērziņu) saņēma Nacionālo kino balvu "Lielais Kristaps" kā labākā debija, bet poētiskā īsfilma "Darbnīca laukos" (2002), kurā iemūžināta mākslinieku Intas Celmiņas un Edvarda Grūbes ikdiena, stāstot par latviešu glezniecību tās klasisko vērtību izpratnē un vidi, kas to baro, tika nominēta "Lielā Kristapa" balvai starp labākajām dokumentālajām īsfilmām un saņēma balvu Itālijas Bergamo starptautiskajā mākslai veltīto filmu festivālā (2004).

Desmit gadus vēlāk Jura Podnieka studijā veidotajā filmā "Teritorija. Vija Celmiņš" (2014) Olafs Okonovs atklāja pasaulslavenās latviešu mākslinieces tuvplānu ārkārtīgi poētiskā un dziļi personiskā izteiksmē, un filma tika nominēta Nacionālajai kino balvai kategorijā "Labākā dokumentālā filma (līdz 60 min)". Vēl viena "Lielā Kristapa" nominācija Olafa Okonova filmogrāfijā ir "Labākā īsmetrāžas filma 2019", kuru saņēma dokumentālā cikla "Latvijas kods" filma "Dāvids un Goliāts" (producents – Sandijs Semjonovs).

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!