No 7. līdz 12. septembrim Nacionālā kino centra rīkotais 25. Baltijas jūras dokumentālo filmu forums ("Baltic Sea Docs") skatītājiem piedāvās divas filmu programmas. Kinoteātrī "K.Suns" Rīgā izrādīs sešu starptautiskos festivālos atzītu filmu izlasi, savukārt skatītājiem visā Latvijā portālā "www.filmas.lv" bez maksas būs pieejama īpaša foruma jubilejas filmu programma. Viena no filmām, kas iekļauta jubilejas programmā, ir režisores Antonijas Kilianas darbs "Pretējā krastā" (The Other Side of the River, 2020), kura galvenā varone ir Hala, jauna sieviete, kura, bēgot no piespiedu laulībām, pievienojas kurdu sieviešu militārajām vienībām Sīrijā. Par filmu pēc noskatīšanās raksta arābu valodas lektore Ingrīda Kleinhofa.
Šo filmu skatoties, it kā atgriezos pagātnē, kad dzīvoju līdzīgā vidē – pavadīju tur pusi sava mūža. Atceros tās pašas sagrautās, šķembu izrobotās mājas, starp kurām noris it kā ikdienišķa dzīve. Kara un teroraktu draudus pie rīta kafijas. Dažādu partiju un militāro organizāciju kontrolētos apgabalus, kuros dzīve krasi atšķiras saskaņā ar katras šādas organizācijas politiku un reliģisko piederību. Tas viss bija ierasts, pašsaprotams, kā gaiss un ūdens. Pastāvīgais apdraudējums pat vairs neradīja stresu – vai tad mums bail no avārijas, kad automašīnā dodamies uz veikalu? Par to vairs nedomā. Tādēļ laikam ar nezinātāja acīm filmu noskatīties vairs nespēšu. Man tā bija kā atgriešanās dzimtajā pilsētā pēc ilgiem gadiem svešatnē. Izkārtnes, mēbeļu stils, veikaliņi, dabas skati, pat putekļi. Atmiņas, atmiņas.
Noteikti ieteiktu šo filmu noskatīties, taču tas jādara, iepriekš saprotot, ko tur meklēt. Domāju, ka uzmanība jāpievērš galvenokārt nepateiktajam, pašsaprotamajam – tam fonam, uz kura kontrastējot attīstās filmas notikumi. Savukārt sižets dziļi jāpārdomā, salīdzinot to, ko parasti saskata vai vēlas saskatīt rietumnieki, un to, kas faktiski notiek filmā attēlotajā vidē. Gan musulmaņiem, gan nemusulmaņiem šī filma varētu būt vērtīga, jo tā demonstrē, kā reliģiskā un politiskā radikalizācija kropļo cilvēku psihi, izraisot reakcijas un pretreakcijas, ne vienmēr adekvātas; kā civilais karš, vardarbība un ekstrēmisms grauj arī musulmaņu sabiedrību un ģimeni. Kur novilkt robežu starp ticību un fanātismu?