Delfi foto misc. - 56503
Foto: AFP/Scanpix/LETA

Britu režisors Ridlijs Skots nešaubīgi ir viena no tām pasaules kino personībām, kam piestāv apzīmējums "dzīva leģenda". Savos 85 gados viņš joprojām turpina veidot filmas ar vērienīgiem budžetiem un milzu ambīcijām. Skota režisora karjera aptuveni 50 gadu garumā ir bijusi ārkārtīgi daudzveidīga, taču zināmāko daļu, protams, veidojušas filmas, ko droši varam saukt par "blokbāsteriem". Par Skota daiļrades raksturīgākajām īpašībām kino pētnieki uzskata viņa filmu izteiksmīgo vizualitāti un spēju studijas sistēmas ietvaros veidot žanra filmas ar visai tiešu sociālo un politisko vēstījumu. "Man patīk radīt pasaules. Ja skatāties manas pirmās četras filmas – tās visas ir unikālas pasaules," par savu kino teicis pats režisors.

Nav gluži tā, ka Ridlijs Skots būtu spējīgs tikai uz lielbudžeta "blokbāsteru" radīšanu – šad un tad viņš ir iemēģinājis roku arī mazākos mērogos. Tomēr Skota drāmas meistara talants līdz šim sevi visspožāk atklājis tieši vērienīgajos grāvējos, kuros viņš spējis iedvest patiesi cilvēcīgas emocijas un raksturu atklāsmes – kā "Svešajā", "Gladiatorā", "Melnais vanags notriekts" vai "Amerikāņu gangsterī". Tikmēr no kamerdrāmām par tiešām veiksmīgu kļuvusi tikai "Telma un Luīze", kamēr viņa vienīgā romantiskā komēdija – "Labais gads" ar Raselu Krovu – kļuvusi par režisora cienītāju kvēla izsmiekla objektu un tiek uzskatīta par viņa sliktāko filmu un vieglprātīgu haltūru.

Tomēr pat Skota kritiķi nevar noliegt, ka, neskaitot lieliskas vizuālā stāstnieka prasmes, viņš ir ieguldījis milzu darbu, lai Holivudas maskulīnajā mašinērijā izceltu sievietes kā spožas galvenās varones. Šodien feminisma teoriju pārzinātāji var lauzt šķēpus par to, cik veiksmīgas vai gluži pretēji – klišejiskas, nevajadzīgi maskulinizētas un joprojām pārlieku seksualizētas – ir Skota filmās attēlotās varones, taču viņu ietekme nav noliedzama. Sigurnijas Vīveres kosmosa kuģa pilote Elena Riplija šodien ir kļuvusi par ikonu, bez kuras "Svešo" franšīze nav iztēlojama – un tas pierādīja Holivudas studijām, ka arī sieviete galvenajā lomā lielbudžeta grāvējā var kļūt par veiksmes stāstu.

Kino pētnieks Braiens Robs raksturo Ridliju Skotu kā britu, kurš kino industrijā ir darbojies "vecās Holivudas" stilā – pats būdams filmu režisors, viņš ir arī īsts kinobiznesa magnāts, kuram pieder vairākas studijas un akciju daļas citās. "Viņš ir kinoveidotājs un vienlaikus arī prasmīgs uzņēmējs," raksta pētnieks. Ridlijs Skots, viņaprāt, iemieso ideju par režisoru kā arhitektu, pasauļu radītāju, un tas attiecināms gan uz atsevišķām filmām, gan Skota privāto mini kino impēriju.

Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.

Lūdzu, uzgaidi!

Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...

Loading...

Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv

Nosaki "Delfi" auditorijas mīlētākos autorus "Delfi autoru balsojumā 2024"!Iepazīsties ar visiem autoriem un viņu saturu ŠEIT