Izteiksmības meklējumi padomju vienmuļībā – 70. gadu modernisma arhitektūra Latvijā
Artis Zvirgzdiņš
Arhitektūras kritiķis
foto: f64
Iepazīstināt ar Latvijas 20. gadsimta 70. gadu arhitektūru ir izaicinājums – tā ir desmitgade, ko arī vairums arhitektu diez vai uzskata par ļoti interesantu un iedvesmojošu. Kā atklāt desmitgadi, kuru noteikti neraksturo spilgtākās, aizraujošākās un skatienu visvairāk piesaistošās būves? Kā ieraudzīt skaistumu 70. gadu arhitektūrā? Ar ļoti daudzām lietam mēdz būt tā, ka tās novērtēt varam tikai tad, kad esam mazliet iepazinuši, labāk izpratuši.
Ja arhitektūru uztver tikai kā estētisku disciplīnu vien – greznas fasādes, izteiksmīgi apjomi, intriģējošas telpas –, tad 70. gadus drīzāk raksturo vienmuļība, pelēcīgums, un tam bija noteikti iemesli. Taču arhitektūra ir interesanta un skaista ar to, ka ir laikmeta spogulis. Tā konceptualizē, iemieso un atspoguļo sava laika idejas, tehnoloģijas, dzīvesstilu, sabiedrības attiecības. Arhitektūra, apvienojot cilvēka garīgās un materiālās darbības jomas, atstāj tik ļoti redzamas un taustāmas liecības kā neviena cita joma, veidojot un iemiesojot cilvēces kopīgās atmiņas telpā, padarot it kā redzamu pašu laiku. Tāpēc 70. gadu arhitektūra arī ir Latvijas PSR un Brežņeva stagnācijas laikmeta nospiedums.
Padomju modernisms – sistēma, industrializācija, ierobežojumi, standartizācija
Modernisma kā arhitektūras stila attīstība Padomju Savienībā bija cieši saistīta ar sociālekonomiskās un politiskās sistēmas īpatnībām – stingrai ideoloģiskai kontrolei bija pakļauta gandrīz ikviena dzīves joma, tostarp arī arhitektūra un būvniecība. Kopš 30. gadiem līdz pat 50. gadu vidum padomju valstī oficiālo statusu baudīja "sociālistiskais reālisms" jeb "Staļina ampīrs" – stils, ko Rīgā visspilgtāk pārstāv tādas ēkas kā Zinātņu akadēmija, VEF Kultūras pils, Spilves lidosta. Šāda arhitektūra prasīja lielu amatnieciskā darba īpatsvaru un nekādi nespēja nodrošināt vajadzīgo kvantitāti, kas bija nepieciešama mājokļu trūkuma risināšanai pēckara apstākļos.
Hruščova reformas – vēsturiskie lēmumi "Par pārmērību novēršanu projektēšanā un celtniecībā" un "Par pasākumiem celtniecības tālākai industrializācijai, kvalitātes uzlabošanai un būvizmaksu samazināšanai" – Padomju Savienību nostādīja uz būvniecības industrializācijas ceļa un no augšas, direktīvas veidā, lika arhitektiem pievērsties modernismam. Šai kursa maiņai Latvijā bija labvēlīga augsne, ko noteica pirmskara arhitektūras pieredze un racionālā ievirze. Tādējādi laika posmu no 50. gadu beigām līdz 80. gadu vidum Latvijas arhitektūrā pieņemts dēvēt par pēckara modernismu.
Tomēr Hruščova atkusnis tikai šķietami atbrīvoja arhitektus, solot tiem lielāku izpausmes brīvību. Padomju realitātē stingrie ideoloģiskie žņaugi, standartizācija, normas un kontrole kopā ar zemo būvniecības kultūru un ļoti skopo būvmateriālu izvēli bija faktori, kas ierobežoja arhitektu daiļradi un iniciatīvu, stipri degradējot profesiju, lielā mērā padarot to par celtniecības nozares apkalpotāju.
Tomēr Hruščova atkusnis tikai šķietami atbrīvoja arhitektus, solot tiem lielāku izpausmes brīvību. Padomju realitātē stingrie ideoloģiskie žņaugi, standartizācija, normas un kontrole kopā ar zemo būvniecības kultūru un ļoti skopo būvmateriālu izvēli bija faktori, kas ierobežoja arhitektu daiļradi un iniciatīvu, stipri degradējot profesiju, lielā mērā padarot to par celtniecības nozares apkalpotāju.
Foto: Artis Zvrgzdiņš. 103. projekts, lauku versija Rūjienā
Restorāns "Sēnīte". Arhitekts Linards Skuja, inženieri A. Bite, G. Grīnbergs, R. Ozoliņš, būvēta 1967. gadā. Foto: Latvijas arhitektūras muzejs
Lielākais apjoms šajā laikā uzbūvētā ir pēc tipveida projektiem tiražētie dzīvojamie masīvi un mikrorajoni. Pēc tipveida projektiem Latvijas pilsētās un laukos tapa arī skolas, kultūras nami, universālveikali, kantori un arī citas iestādes. To arhitektūras kvalitātes varbūt nereti ir visai diskutablas, taču šīm ēkām piemīt minētā arhitektūras kā mantojuma vērtība, liecinot par optimisma un patosa pilno modernisma laikmetu. Interesantāka daļa, protams, ir tā 60. gadu arhitektūra, kas tapa kā unikāli projekti, starp tiem arī atsevišķi patiešām izteiksmīgi modernisma sasniegumi, piemēram, restorāni "Jūras pērle" un "Sēnīte", Dzintaru koncertzāle, Salaspils memoriāls.
Vēlais modernisms
Rietumu pasaulē pēckara būvniecības bums modernisma estētiku no starpkaru avangardisma marginālas pozīcijas pārvērta par jauno "meinstrīmu" – zemākas izmaksas un ātrāka celtniecība darīja šo arhitektūru pievilcīgu attīstītājiem un pilsētu tēviem, internacionālajā stilā tika celti mājokļi, dažādu valdības iestāžu, korporāciju un kultūras būves. Reizē gan izzuda agrīnā modernisma utopiskās cerības un sapņi par labākas pasaules radīšanu, un stils vairs netika asociēts ar dumpīgumu, bet gan ar kapitālisma varu. Tādējādi 60. gadu beigas iezīmēja internacionālā modernisma krīzi, vedot pie jaunu izteiksmes līdzekļu un arī teoriju meklējumiem – pie tā sauktā vēlīnā modernisma un vēlāk – postmodernisma, kā arī pie atsevišķu reģionu arhitektūras (skolu) izveidošanās, savdabības.
PSRS un tās satelītvalstu arhitektūra, pateicoties īpašajai sociālekonomiskajai sistēmai, dzīvoja savu paralēlo dzīvi. Pēc 60. gadu padomju optimistiskā modernisma perioda, ko raksturoja ģeometrizēts askētisms, kanoniskas internacionālā modernisma klišejas – strikti kubiskas formas (stiklotas kastes), taisnas, tīras līnijas, plakanie jumti, plaši stiklotas logu plaknes –, sākotnējā cerības un sajūsma par progresīvi pieteikto saliekamo konstrukciju būvniecības metodi ātri noplaka, nesot arhitektiem vilšanos. Būvniecība bija ātra, taču ne kvalitatīva. Iekārtas, kas bija izstrādātas paneļu ražošanai, nebija labas, virsmu apdares materiālu klāsts – ierobežots, un papildus zema darbaspēka kvalifikācija. Iestājās zināms apmulsums, domājot par arhitektūras attīstības tālāko ceļu, tiecoties pēc sarežģītākām formām, skulpturālas formas plastikas un lielākas izteiksmības.
Kirova ielas (tagad Elizabetes ielas) skats uz viesnīcas "Latvija" celtniecību. Foto: Bonifācijs Tinkuss. 1971. gada 21. jūlijs. Latvijas Nacionālais arhīvs
Laika posmu robežas šī perioda ietvaros, protams, ir nosacītas – tehnisko iespēju izmaiņas celtniecībā bija lēnas un pakāpeniskas. Striktu piederību konkrētai desmitgadei jauc arī tas, ka daudzas lielākas ēkas tapa kā mokoši "dolgostroji" (ilgbūves), to celtniecība reizēm aizņēma 10 un vairāk gadu. Tādas ir abas Rīgas vecākās modernisma augstceltnes, viesnīca "Latvija" (1967–1978) un Lauksaimniecības ministrija (1968–1978), kas pabeigtas 70. gados, taču atspoguļo drīzāk 60. gadu estētiku. Neapšaubāma Latvijas modernisma pērle ir Dailes teātris, kas drīzāk ir pārlaicīgs piemērs, nepaliekot pie kādām vienas desmitgades modes formām vien. Konkursa projekts tapa 1959. gadā, taču ēku sāka celt tika 1966., bet pabeidza – 1976. gadā. Formās tā īsti nepieder 70. gadiem, kaut iekštelpu apdare iemieso labāko, ko laikmets piedāvāja. Plašāk par Dailes teātri var izlasīt teātra 100. jubilejai veltītajā projektā.
Padomju arhitekti, galvenokārt sekojot pieejamajiem ārzemju žurnāliem, redzēja formu izmaiņas Rietumu arhitektūrā, taču tikai nedaudzi saprata šo formu un tendenču intelektuālo pamatojumu, to sociālās un kultūras saknes, pieaugošo pilsētvides kritiku. Rietumu stilistiskās un tehnoloģiskās vēsmas Padomju Savienībā pārņēma ar 10-15 gadu nobīdi. Tādējādi padomju 70. gadu arhitektūra kļuva arvien formālistiskāka, aplikatīvāka, orientējoties tikai uz dažādām formu izmaiņām, bez izpratnes par tām pārmaiņām sabiedrībā un arhitektūrā, kas notika citur. Tāpēc apzīmējums "vēlais modernisms" Rietumu un padomju arhitektūras izpratnē ir divi atšķirīgi fenomeni.
70. gadu padomju arhitektūras centienos var ieraudzīt mēģinājumus atkāpties no valdošā modernisma kanoniem – striktajām kubiskajām formām, taisnajām līnijām, plakanajiem jumtiem un stikloto plakņu pārpilnības, tiecoties pēc lielākas izteiksmības un plastikas. Tomēr Rietumos noskatītās lietas un formas Padomju Latvijas apstākļos nebija tehnoloģiski iespējams realizēt. Monolītais dzelzsbetons un ķieģelis ir materiāli, kas pieļauj lielāku brīvību un formu bagātību, taču prasa augstāku kvalifikāciju un roku darbu. Padomju sistēmā celtniecības uzņēmumi no tā vairījās, liekot arhitektiem projektus pārstrādāt un vienkāršot. Monolītā dzelzsbetona pielietošana palika kā ļoti rets izņēmums, tāpēc arī vairums 70. gadu sabiedrisko ēku iekļaujas industrializācijas un standartizācijas rāmjos, tās ir saliekamā dzelzsbetona konstrukcijas, lielākoties ar 6x6 metru soli un attiecīga garuma pārseguma paneļiem.
70. gadu padomju arhitektūras centienos var ieraudzīt mēģinājumus atkāpties no valdošā modernisma kanoniem – striktajām kubiskajām formām, taisnajām līnijām, plakanajiem jumtiem un stikloto plakņu pārpilnības, tiecoties pēc lielākas izteiksmības un plastikas. Tomēr Rietumos noskatītās lietas un formas Padomju Latvijas apstākļos nebija tehnoloģiski iespējams realizēt. Monolītais dzelzsbetons un ķieģelis ir materiāli, kas pieļauj lielāku brīvību un formu bagātību, taču prasa augstāku kvalifikāciju un roku darbu. Padomju sistēmā celtniecības uzņēmumi no tā vairījās, liekot arhitektiem projektus pārstrādāt un vienkāršot. Monolītā dzelzsbetona pielietošana palika kā ļoti rets izņēmums, tāpēc arī vairums 70. gadu sabiedrisko ēku iekļaujas industrializācijas un standartizācijas rāmjos, tās ir saliekamā dzelzsbetona konstrukcijas, lielākoties ar 6x6 metru soli un attiecīga garuma pārseguma paneļiem.
Centrālkomitejas ēka. Rīga Elizabetes iela 2. 1974, Jānis Vilciņš, Alfons Ūdris, Antons Staņislavskis, Gunārs Asaris.
Foto: LETA
Noteikti pēdējā laikā vislielāko uzmanību piesaistījusī 70. gadu ēka, pateicoties Kultūras ministrijas centieniem to nojaukt, lai rastu vietu koncertzālei. Fakts, ka būves formu iedvesmojusi UNESCO ēka Parīzē (1958), tiek piesaukts kā arguments, kas mazina CK nama vērtību. Tomēr arhitektūras idejas, formas un tehnoloģijas, protams, tiek pārņemtas, adaptētas. No lietām, kas dara to īpašu Latvijas kontekstā, jāmin neortogonālā (ne 90 grādu) plāna forma – no centrālā kodola iziet trīs vienādi spārni, kas bija izaicinājums tā laika celtniekiem.
Tāpat arī izsmalcinātā apdare, izstarojot 70. gadu eleganci, varētu pat teikt – ieturētu greznību. Iekštelpu foajē apdarē izmantots Armēnijā, Uzbekijā un Urālos iegūts marmors, travertīns un citi kvalitatīvi dabiskie materiāli, kabinetos – osis un riekstkoks, konferenču zālē – ādas krēsli. Ārsienas ir apšūtas ar Sāremā dolomītu, un papildus tam kapara skārds un metālkalums, kas tā laika estētikā vienu ornamentālu motīvu atkārto apjomīgā režģī. Tā kā ēkā nav bijis nopietna remonta, šī 70. gadu estētika un autentiskās iekštelpas saglabājušās neticami labi, izstarojot iekonservētu aizgājušā laikmeta elpu, un, tā kā vairums tā laika ēku ir manāmi pārveidotas vai zudušas, tas Centrālkomitejas ēku dara īpašu.
Tāpat arī izsmalcinātā apdare, izstarojot 70. gadu eleganci, varētu pat teikt – ieturētu greznību. Iekštelpu foajē apdarē izmantots Armēnijā, Uzbekijā un Urālos iegūts marmors, travertīns un citi kvalitatīvi dabiskie materiāli, kabinetos – osis un riekstkoks, konferenču zālē – ādas krēsli. Ārsienas ir apšūtas ar Sāremā dolomītu, un papildus tam kapara skārds un metālkalums, kas tā laika estētikā vienu ornamentālu motīvu atkārto apjomīgā režģī. Tā kā ēkā nav bijis nopietna remonta, šī 70. gadu estētika un autentiskās iekštelpas saglabājušās neticami labi, izstarojot iekonservētu aizgājušā laikmeta elpu, un, tā kā vairums tā laika ēku ir manāmi pārveidotas vai zudušas, tas Centrālkomitejas ēku dara īpašu.
Izteiksmīgais šokbetons
Viens no raksturīgajiem būvmateriāliem, kas Latvijas arhitektūrā ienāca 70. gados, bija šokbetons (Schokbeton) – jau 30. gados Nīderlandē izstrādāta tehnoloģija, kur betons cietēšanas procesā ar spēcīgu triecienu tika mehāniski sakratīts, panākot lielāku blīvumu un līdz ar to – arī stiprību. Šokbetons ļāva izveidot izsmalcinātākus, slaidākus, plastiskākus elementus, kas derēja apdarei, un arhitektiem tā bija iespēja atdzīvināt, padarīt ēkas izteiksmīgākas.
Vieni no labāk pamanāmiem un atpazīstamiem šokbetona elementiem ir logus ierāmējušie paneļi, kas izmantoti dažādu biroju ēku arhitektūrā, – tagadējā "Marriott" viesnīca Dzirnavu ielā, trīs izpilddirekciju ēkas Rīgas priekšpilsētās, "Latvenergo", Preses nams, ēka Brīvības 48/50 u. c.
Vieni no labāk pamanāmiem un atpazīstamiem šokbetona elementiem ir logus ierāmējušie paneļi, kas izmantoti dažādu biroju ēku arhitektūrā, – tagadējā "Marriott" viesnīca Dzirnavu ielā, trīs izpilddirekciju ēkas Rīgas priekšpilsētās, "Latvenergo", Preses nams, ēka Brīvības 48/50 u. c.
Rīgas Latgales priekšpilsētas izpilddirekcija
Rīgas Pārdaugavas izpilddirekcija
Rīgas Ziemeļu izpilddirekcija
Jaunā Rīgas Sporta pils Krišjāņa Barona ielā. Foto: Vladimirs Nikolajevs. Latvijas Nacionālais arhīvs
Šokbetona elementi ir arī lodžiju paneļi, piemēram, tā sauktajām lietuviešu sērijas mājām. Tāpat arī ornamentāli dekoratīvie paneļi ēku gala sienās – tie vēl tagad ieraugāmi atsevišķās vietās Imantā. Rūpnieciski izgatavotie paneļi ar reljefu virmas tekstūru, kas atkārto kādu kvadrātisku vai taisnstūra ornamenta elementu teju bezgalīgās plaknēs, ir viens no sociālistiskā modernisma arhitektūras raksturīgajiem elementiem.
Līdzīgu formu apdares paneļi, kas kā nebeidzams paklājs atkārto ģeometrizētu reljefu, tikai veidoti no metāla, padomju arhitektūrā parādās jau 60. gados, bet tomēr plašāku pielietojumu redzam 70. gadu ēkās. Šādus metāla paneļus ikviens atpazīst no Strēlnieku (tagad – Okupācijas) muzeja fasādes. Taču tie reti kur saglabājušies – zuduši 90. gadu krāsainā metāla "ieguves" kampaņās, vai arī ēkas nojauktas vai pārbūvētas. Līdzīgus var ieraudzīt arī atlikumā no Sporta pils – Artilērijas ielas pusē.
Līdzīgu formu apdares paneļi, kas kā nebeidzams paklājs atkārto ģeometrizētu reljefu, tikai veidoti no metāla, padomju arhitektūrā parādās jau 60. gados, bet tomēr plašāku pielietojumu redzam 70. gadu ēkās. Šādus metāla paneļus ikviens atpazīst no Strēlnieku (tagad – Okupācijas) muzeja fasādes. Taču tie reti kur saglabājušies – zuduši 90. gadu krāsainā metāla "ieguves" kampaņās, vai arī ēkas nojauktas vai pārbūvētas. Līdzīgus var ieraudzīt arī atlikumā no Sporta pils – Artilērijas ielas pusē.
Ikoniskais betona žogs – padomju ainavas sastāvdaļa. Autors - arhitekts Boriss Lahmans.
Foto: DELFI
Foto: DELFI
Atpazīstamais reljefos kvadrātiņos sadalītais betona plātņu žogs, kas norobežo padomju rūpniecības, militārās un cita veida slēgtu iestāžu teritorijas, liekas teju vai ikonisks izstrādājums, kas vēl arvien sastopams gan Rīgā, gan mazākās pilsētas, gan daudz kur citur bijušajā PSRS un Austrumeiropā. Tas šķiet tik ļoti visur esošs padomju mantojums, tik ļoti piederīgs 70.–80. gadu modernismam. Žoga ideja radusies 1971. gadā – tad PSRS pilsētplānošanas institūcijas izstrādāja rīkojumu izveidot betona žogu prototipu, kas derēs gan trokšņa mazināšanai, gan teritoriju norobežošanai. Tolaik jaunais arhitekts Boriss Lahmans iesniedzis trīs projektus, no kuriem komisija izvēlējās visvienkāršāko, kuram tika dots nosaukums "Žoga panelis PO-2" (Плитаограждения ПО-2). Tā ražošana tika sākta 1974. gadā. Zemās ražošanas izmaksas un laikmetam atbilstošā forma ar reljefu, kas rada gaismu spēles, ļāva tam kļūt par tik raksturīgu padomju ainavas sastāvdaļu.
Ķieģeļa atgriešanās
Rakstnieku māja Vesetas ielā. Arhitekts Oļģerts Krauklis. Foto: Artis Zvirgzdiņš
Sasaucoties ar "reģionālās izteiksmības meklējumiem", īpaši 70. gadu otrajā pusē, jāpiemin tradicionālā būvmateriāla – ķieģeļa – "atgriešanās" un arvien plašāka izmantošana. Protams, problēma arvien bija gan celtniecības darbu, gan pašu ķieģeļu kvalitāte. Tāpēc veiksmīgākie piemēri ir tās ēkas, kam tika piešķirta kāda īpašāka nozīme.
Divās no trim Rīgas izpilddirekciju ēkām sarkanais ķieģelis lietots kopā ar šokbetonu. Dzemdību nama 70. gadu eleganci šodien vairs nevaram novērtēt, jo fasādi klāj siltinājums ar banāliem apdares paneļiem.
Uzskatāmi ķieģeļu izmantošanas piemēri ir arī tā sauktie specprojekti jeb "individuāli projektētas dzīvojamās ēkas" – mājas, kas bija celtas padomju varas elitei un intelektuāļiem – māksliniekiem, rakstniekiem, aktieriem. Plašāk rakstu sērijā "Mākslinieku mājas".
Divās no trim Rīgas izpilddirekciju ēkām sarkanais ķieģelis lietots kopā ar šokbetonu. Dzemdību nama 70. gadu eleganci šodien vairs nevaram novērtēt, jo fasādi klāj siltinājums ar banāliem apdares paneļiem.
Uzskatāmi ķieģeļu izmantošanas piemēri ir arī tā sauktie specprojekti jeb "individuāli projektētas dzīvojamās ēkas" – mājas, kas bija celtas padomju varas elitei un intelektuāļiem – māksliniekiem, rakstniekiem, aktieriem. Plašāk rakstu sērijā "Mākslinieku mājas".
Reģionālās arhitektūras virziens
Atrauti no Rietumu arhitektūras pasaules teorētiskajiem diskursiem, latviešu arhitekti 70. gados lielā mērā bija nodarbināti ar centieniem pārvarēt, apiet pastāvošos ierobežojumus, lai ēkas padarītu interesantākas un izteiksmīgākas. Var gan vilkt zināmas paralēles starp Rietumu pilsētvides aktīvisma un modernisma pilsētplānošanas kritiku, kas aizsākās 60. gadu beigās, un to, kā latviešu arhitekti centās mainīt jaunceļamo mikrorajonu pliekano, nomācošo realitāti 70.–80. gados. Parādījās "kompleksas dzīvojamās vides" jēdziens, uzsverot vajadzību pēc daudzveidības un individualizācijas jauno mājokļu kvartālos, pievēršot uzmanību telpiskās vides uztveres psiholoģijai, saistot vides kvalitāti ar "augsti attīstītu indivīdu sabiedrības radīšanu nākotnē". Ar īstenošanu gan nebija pārāk spoži.
Kaut kādi kontakti arhitektiem bija ar Igaunijas un arī Lietuvas kolēģiem, par tādu vēlamo paraugu, vismaz virspusējā – žurnālu un kādu retu ekskursiju – līmenī, tika likta Somija, Skandināvijas valstis. Daudzviet pasaulē kritiskā reģionālisma un austošā postmodernisma strāvojumi rosināja no jauna palūkoties uz vietējām celtniecības tradīcijām un ainaviskajām īpatnībām, reģionālo kontekstu. Septiņdesmito gadu otrajā pusē tas jaušams arī latviešu arhitektu centienos, ko mēdz saukt par "reģionālās izteiksmības meklējumiem". Jēdziens "reģonālais" tolaik lielā mērā lietots kā netiešs eifēmisms aizliegtajam vārdam "nacionālais", — tiekšanās bija pēc arhitektūras, kas paustu latviskumu, iekļautos Latvijas ainavā, darītu to harmoniskāku un labāku.
Kaut kādi kontakti arhitektiem bija ar Igaunijas un arī Lietuvas kolēģiem, par tādu vēlamo paraugu, vismaz virspusējā – žurnālu un kādu retu ekskursiju – līmenī, tika likta Somija, Skandināvijas valstis. Daudzviet pasaulē kritiskā reģionālisma un austošā postmodernisma strāvojumi rosināja no jauna palūkoties uz vietējām celtniecības tradīcijām un ainaviskajām īpatnībām, reģionālo kontekstu. Septiņdesmito gadu otrajā pusē tas jaušams arī latviešu arhitektu centienos, ko mēdz saukt par "reģionālās izteiksmības meklējumiem". Jēdziens "reģonālais" tolaik lielā mērā lietots kā netiešs eifēmisms aizliegtajam vārdam "nacionālais", — tiekšanās bija pēc arhitektūras, kas paustu latviskumu, iekļautos Latvijas ainavā, darītu to harmoniskāku un labāku.
Visiem labi zināmā 103. sērija ir viena no Latvijas modernisma mājokļu arhitektūras ikonām, kas reprezentē divas būtiskas laikmeta līnijas – modernisma masu mājokļu programmas un "reģionālās izteiksmības meklējumus".
Foto: Artis Zvirgzdiņš
Foto: Artis Zvirgzdiņš
Lai gan 103. sērijas ēkas reizēm celtas arī ar dzeltenajiem un baltajiem ķieģeļiem, izplatītākais ir sarkanais, kas bieži arī ļauj labāk mājas iekļaut mazpilsētu apbūves kontekstā, reizēm arī – iebūvējot kvartālu perimetrālajā apbūvē (piemērus var redzēt Grīziņkalnā). Mājokļu tirgū šīs sērijas dzīvokļi arvien ir ļoti iecienīti. Daudzviet gan šīs ēkas zaudējušas sākotnējo tēla identitāti siltināšanas un izkrāsošanas dēļ.
Pamatu iecienītajam sēriju projektam jau 60. gados izstrādāja Latvijas Valsts pilsētu celtniecības projektēšanas institūts arhitekšu Lidijas Plakanes un Lidijas Oses vadībā. Vēlāk, 70. gados, institūtā "Lauku projekts", arhitekta Alfrēda Plēsuma vadībā projektu modificējot, tika radīta tā sauktā lauku versija – parasti trīs stāvu ēkas ar lielāku virtuvi un vienu fasādi, kas pilnībā sastāv no lodžijām. 70. gadu arhitektūras veidolu iemieso arī no 103. sērijas atvasinātās torņveida 12 stāvu ēkas, kuru konstruktīvās sistēmas pamatā arī ir 6,4 metru paneļi un ķieģeļu šķērssienas, – tā sauktais čehu projekts, kas Rīgā ir redzams Juglā, Ķengaragā, Imantā.
Kā vērtēt 70. gadu arhitektūru Latvijā?
Kā tad īsumā vērtēt 70. gadu arhitektūras iezīmes Latvijā? Diezgan trāpīgi būtu teikt, ka šīs desmitgades arhitektūra bija kaut kas pa vidu starp 60. gadu optimistisko patosu un 80. gadu modernisma dekadenci, "reģionālas savdabības meklējumiem" un sekojošo postmodernismu. Kopumā tas nozīmēja zināmu bālumu un vienmuļību, ko lielā mērā noteica pastāvošie ideoloģiskie žņaugi, tehnoloģiskie ierobežojumi, kas sasaucās ar stagnācijas laikmetu.
Foto: DELFI
Taču, ja mēģinām lūkoties bezkaislīgāk, tad varam atzīt, ka šī laika Latvijas arhitektūru raksturo sava veida stingrība, skaidrība, kārtība – kā struktūrā, tā kompozīcijās. Lielā mērā gan to noteica tieši ierobežotais materiālu, elementu klāsts, stingrās normas un standarti, skaidras konstruktīvās sistēmas. Un vienlaikus – par spīti tam – centieni izlauzties no vienmuļības, tiecoties panākt telpisku izteiksmību, emocionalitāti un savdabību ierobežotajos apstākļos.
Latvijas 70. gadu arhitektūra gan nebija tik ekspresīva un formām bagāta kā Lietuvā, ne arī – tik avangardiska, inovatīva un eksperimentējoša kā Igaunijā. Taču nevar apgalvot, ka tas ir latviešu arhitektu mazspējas pierādījums. Nozīme bija arī celtniecības uzņēmumiem, to vadībai, kas nespēja un nevēlējās izkāpt no saliekamo konstrukciju un tipveida risinājumu rutīnas.
Arhitektūras un būvniecības jomu Latvijas PSR tolaik pārraudzīja un regulēja trīs valstiskas institūcijas – Celtniecības ministrija, Būvmateriālu ministrija, kā arī Valsts celtniecības lietu komiteja. Tieši arhitektūras jomu kūrēja Celtniecības komiteja (arhitektūras vārds no iestādes nosaukuma bija pazudis jau 60. gados). Iespējams, daļēji ar komitejas personālsastāvu un vadību var skaidrot arī to, kāpēc Latvijā šajās desmitgadēs savdabīgas, drosmīgas un eksperimentējošas arhitektūras ir radies salīdzinoši mazāk nekā kaimiņos.
Par zemu nevar novērtēt arī politiskās vides faktorus – "Maskavas roku". Rīga bija lielākais rūpniecības un militārais centrs Baltijā, līdz ar to Latvija bija vairāk kontrolēta – it visā, ierobežojot brīvību arī arhitektūrā.
Latvijas 70. gadu arhitektūra gan nebija tik ekspresīva un formām bagāta kā Lietuvā, ne arī – tik avangardiska, inovatīva un eksperimentējoša kā Igaunijā. Taču nevar apgalvot, ka tas ir latviešu arhitektu mazspējas pierādījums. Nozīme bija arī celtniecības uzņēmumiem, to vadībai, kas nespēja un nevēlējās izkāpt no saliekamo konstrukciju un tipveida risinājumu rutīnas.
Arhitektūras un būvniecības jomu Latvijas PSR tolaik pārraudzīja un regulēja trīs valstiskas institūcijas – Celtniecības ministrija, Būvmateriālu ministrija, kā arī Valsts celtniecības lietu komiteja. Tieši arhitektūras jomu kūrēja Celtniecības komiteja (arhitektūras vārds no iestādes nosaukuma bija pazudis jau 60. gados). Iespējams, daļēji ar komitejas personālsastāvu un vadību var skaidrot arī to, kāpēc Latvijā šajās desmitgadēs savdabīgas, drosmīgas un eksperimentējošas arhitektūras ir radies salīdzinoši mazāk nekā kaimiņos.
Par zemu nevar novērtēt arī politiskās vides faktorus – "Maskavas roku". Rīga bija lielākais rūpniecības un militārais centrs Baltijā, līdz ar to Latvija bija vairāk kontrolēta – it visā, ierobežojot brīvību arī arhitektūrā.
Mantojums un problēmas šodien
Kopš 90. gadiem modernisma arhitektūras mantojums Latvijā nav bijis pārāk augstu vērtēts sabiedrības acīs. Var teikt, ka līdzīgi bijis arī Rietumu pasaulē, kur laiku pa laikam arvien dzird par kādas zīmīgas ēkas nojaušanu vai apdraudējumu.
Zināma problēma ir ielikta jau pašā modernisma būtībā – tā inovatīvā, eksperimentālā daba tiecās pēc jaunā, nerūpējoties par ilglaicību, sava laikmeta materiāli un detaļas pēc gadu desmitu kalpošanas nereti izrādījušies nepiemēroti. Pat betons, kas 20. gadsimtā uzskatīts par līdzvērtīgu akmenim, nav tik mūžīgs.
Papildus tam – energoefektivitātes problēma. Un Latvijā – arī jau daudzkārt pieminētā būvniecības kvalitāte. Postkomunisma valstīs pēckara modernisma mantojuma problēma ir arī stigma, kas saistīta ar padomju ideoloģiju. Arī Latvijā pēckara arhitektūras mantojuma liktenis nav spožs. Par to postu, ko šim mantojumam un vides kvalitātei kopumā nodara siltināšanas projekti, degradējot autentisko arhitektūru, pagaidām tiek diskutēts tikai nelielos profesionāļu lokos. Mainoties paaudzēm, mainās skatījums, un, piemēram, "Instagram" kultūra ir iedzīvinājusi interesi par brutālismu, par modernisma arhitektūru un estētiku kopumā plašākās sabiedrības grupās.
Ja lasītājs pēc šī raksta spēs paraudzīties citām, zinošākām acīm uz šokbetonu, modernisma ķieģeļu mūri vai uz 103. sērijas ēkām un nicinātajiem mikrorajoniem, tad varētu uzskatīt, ka šis raksts kaut nedaudz savu mērķi ir sasniedzis.
Zināma problēma ir ielikta jau pašā modernisma būtībā – tā inovatīvā, eksperimentālā daba tiecās pēc jaunā, nerūpējoties par ilglaicību, sava laikmeta materiāli un detaļas pēc gadu desmitu kalpošanas nereti izrādījušies nepiemēroti. Pat betons, kas 20. gadsimtā uzskatīts par līdzvērtīgu akmenim, nav tik mūžīgs.
Papildus tam – energoefektivitātes problēma. Un Latvijā – arī jau daudzkārt pieminētā būvniecības kvalitāte. Postkomunisma valstīs pēckara modernisma mantojuma problēma ir arī stigma, kas saistīta ar padomju ideoloģiju. Arī Latvijā pēckara arhitektūras mantojuma liktenis nav spožs. Par to postu, ko šim mantojumam un vides kvalitātei kopumā nodara siltināšanas projekti, degradējot autentisko arhitektūru, pagaidām tiek diskutēts tikai nelielos profesionāļu lokos. Mainoties paaudzēm, mainās skatījums, un, piemēram, "Instagram" kultūra ir iedzīvinājusi interesi par brutālismu, par modernisma arhitektūru un estētiku kopumā plašākās sabiedrības grupās.
Ja lasītājs pēc šī raksta spēs paraudzīties citām, zinošākām acīm uz šokbetonu, modernisma ķieģeļu mūri vai uz 103. sērijas ēkām un nicinātajiem mikrorajoniem, tad varētu uzskatīt, ka šis raksts kaut nedaudz savu mērķi ir sasniedzis.
Miervaldis Polis. Darba diena pilsētā. 1978. No LNMM krājuma. Gleznas fonā redzama ēka Brīvības ielā 48/50, arhitekts — Juris Enriko Soroko, 1979