Bārbijas pēda - 2
Foto: Vida Press

Aizgājušo vasaru popkultūrā iekrāsoja rozā toņi – jūlijā uz lielajiem ekrāniem iznāca ilgi gaidītā Grētas Gērvigas režisētā filma "Bārbija" ("Barbie") ar Margo Robiju un Raienu Goslingu galvenajās lomās. "Vai tu jau redzēji "Bārbiju"?" bija biežs jautājums neformālās sarunās, un tie, kuru atbilde joprojām ir "nē", šo mākslas darbu no 4. marta var noskatīties LMT Viedtelevīzijā.

Šogad apritēs 65 gadi, kopš Rūta Handlere amerikāņu uzņēmuma "Mattel" paspārnē izgudroja Bārbiju. Lelle dažādās variācijās kopumā pārdota vairāk nekā miljardā eksemplāru visā pasaulē, un šīs rotaļlietas vārds iet ražotāja zīmola nosaukumam pa priekšu. Gan lieli, gan mazi nepacietīgi gaidīja Bārbijas lielo iznācienu pirmajā "live-action" filmā, un droši var teikt – fanu gaidas tika attaisnotas ar uzviju. To apliecina ne tikai 337 miljonus ASV dolāru lielie ieņēmumi filmas pirmajā izrādīšanas nedēļā pasaulē, bet arī kritiķu atzinības un uzslavas.

Nostalģija, izcils mārketings vai tomēr ilgi lolota bērnības sapņa piepildīšanās – kas veicināja tā dēvēto Bārbijas trakumu un filmas milzu sasniegumus? Bārbijas fenomenu analizējuši un atbildes uz šiem jautājumiem meklējuši pat Bostonas universitātes zinātnieki, un viņi secinājuši – filmai izdevies radīt pašai savu panākumu recepti, kuru, visticamāk, tik drīz nevienam citam kinematogrāfijas darbam neizdosies atkārtot.

Foto: Reuters/Scanpix/LETA

Augstākā līmeņa mārketings

"Bārbija" nu jau kļuvusi par "Warner Bros." studijas visvairāk pelnošo kinodarbu, sasniedzot 1,44 miljardus ASV dolāru lielus ienākumus. Uz šī skaitļa fona jānorāda arī uz filmas visnotaļ cienījamo mārketinga budžetu, kas bija mērāms 100 miljonos ASV dolāru. Filmas reklāmas kampaņa gāja roku rokā ar vairāk nekā 100 dažādu zīmolu sadarbībām – sākot ar "Pinkberry" saldēto jogurtu līdz pat konkursam sadarbībā ar "Airbnb", kur balvā tika piedāvāta nakšņošana Bārbijas Malibu savrupnamā.

Filmas mārketinga un reklāmas kampaņām nauda netika žēlota, un rezultāts bija acīmredzams – sociālajos tīklos, reklāmas plakātos, žurnālu lappusēs un mediju ziņu lentēs arvien biežāk parādījās "Bārbija". Filmas veidotājiem izdevās panākt, ka par filmu tiek runāts, piesaucot ne tikai bērnības atmiņas un sapņu piepildījumu ekrānos ieraudzīt sava mazotnes elka iemiesojumu, bet arī lelles simbolisko nozīmi feminisma kultūras attīstībā. Kā ķirsītis uz kūkas – stāstu līdz pat pēdējam brīdim apvija noslēpumainības plīvurs, un neviens nezināja, ko sagaidīt.

Ikoniskā mode

Pirms filmas uzņemšanas publiskajā telpā izskanēja runas, ka galveno lomu tajā varētu atveidot Eimija Šūmere vai Anna Hetaveja, tomēr tika nolemts par labu austrāliešu skaistulei Margo Robijai. Viņa cerības attaisnoja ar uzviju, ne tikai demonstrējot brīnišķīgu tēlojumu filmā, bet arī preses tūrē reālajā dzīvē.

Filmas popularizēšanas nolūkos īstenotās kampaņas bija ne tikai efektīvas, bet arī visuresošas un revolucionāras, un ne mazāk iespaidīgā kampaņā izvērtās filmas pirmizrādes dažādās pilsētās un festivālos. Robija ikreiz izskatījās kā Holivudas dīva, uz rozā paklāja demonstrējot ikoniskus un atpazīstamus Bārbijlelles tērpus no dažādām ērām. Protams, daudz vienkāršāk būtu ietērpties viscaur rozā vai atrādīt kaut ko klišejisku, taču Robija un viņas stilists Endrjū Mukamals veltīja laiku Bārbijas stila arhīva izzināšanai un padziļinātai izpētei, lai katrs preses tūres kostīms būtu pēc iespējas autentiskāks.

Mukamalam un Robijai ar augstās modes starpniecību un tādu zīmolu kā "Moschino" un "Vivienne Westwood" atbalstu veiksmīgi izdevās interpretēt leģendāro melnbalto peldkostīmu un augstpapēžu iešļūcenes, kā arī daudzus citus nozīmīgus lelles tērpus. Savā apģērbā publiskos pasākumos godinot Bārbiju, Robija "Mattel" sarūpēja pārliecinošu mārketinga tēlu un pie viena arī uzstādīja jaunu un ļoti augstu latiņu tam, kādām jāizskatās interesantām un atraktīvām filmu pirmizrādēm.

Foto: Vida Press

Skaņu celiņš un Raiena Goslinga efekts

Arī filmas skaņu celiņa izveidē tika piesaistīta zvaigžņu plejāde – Lizzo, Nikija Mināža, "Ice Spice", Charli XCX un Billija Ailiša ir tikai daļa no popzvaigznēm, kas ieskaņojušas filmas mūziku. Albumu producējis par superproducentu dēvētais Marks Ronsons, savukārt Billijas Ailišas iedziedātā kompozīcija "What Was I Made For" jau apbalvota ar "Zelta globusu".

Nedrīkst nepieminēt arī Kena lomas atveidotāju Raienu Goslingu. Ja līdz šim bijām pieraduši viņu redzēt dažādās nopietnās lomās, tad šoreiz viņam nācās iejusties pavisam citā ampluā un nedaudz pat noiet maliņā, lai ļautu žilbināt savai kolēģei. Tajā pašā laikā preses tūres pasākumos uzreiz bija skaidrs – Goslinga atveidotais Kens nav vis tikai Bārbijas "piedeva". Viņš burtiski apbūra žurnālistus, apliecinot sevi kā gana svarīgu un nozīmīgu spēlētāju filmas mārketinga kampaņās.

Foto: AP/Scanpix/LETA

"Mattel" nākas iet līdzi laikam

Bārbijas ražotājs "Mattel" nogājis tālu, bet nereti arī sarežģītu un spītības caurvītu ceļu, lai lelle mainītos līdzi laikam un tās tēls atbilstu sabiedrības pieprasījumam un vēlmēm. Gadiem ilgi lelle tika apsūdzēta nereālistisku skaistuma standartu popularizēšanā, taču mūsdienās Bārbija ir nopērkama ar dažādiem ķermeņa parametriem, ādas krāsu un īpašām vajadzībām. Piemēram, pirms diviem gadiem tika prezentētas lelles ar dzirdes aparātiem un kāju protēzēm.

Bārbijas zīmols ir spēcīgs piemērs tam, ka uzņēmums tomēr spēj atzīt savu atbildību sabiedriskās domas veidošanā – "Mattel" iedvesmo, atbalsta un izglīto, Bārbijas tēlu veidojot daudz iekļaujošāku. Bārbija vairs nav tikai garkājaina blondīne, kurai patīk tērpties rozā. Neliela daļiņa no Bārbijas mīt katrā no mums.

Skaties filmu "Bārbija" LMT Viedtelevīzijā no 4. marta.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!