Šīs nedēļas sākumā, 5. un 6. augustā, Londonā parādījusies divi jauni noslēpumainā ielu mākslinieka Benksija (Banksy) mākslas darbi. Par tiem, kā ierasts, vispirms savā "Instagram" kontā pavēstījis pat mākslinieks, tādējādi apstiprinot arī to autorību.
Pirmais darbs – stencils ar kazu, kas nolūkojas, kā no klintsmalas birst akmeņi, – atrodas Londonas Dienvidrietumu priekšpilsētā Kjūbridžā, Ričmondā. Darbu papildina arī novērošans kamera, kas pavērsta pret kazu. Vēlāk gan kameras pozīciju kāds ir izmainījis.
Benksijs publikāciju "Instagram" nekā nav komentējis, tādējādi ļaujot ikvienam skatītājam interpretēt to pašam.
Komentāros publika min, ka kaza simbolizē cilvēci, kas stāv uz klints malas – iznīcības sliekšņa. Tāpat Benksija sekotāji izsaka varbūtību, ka kamera norāda uz laikmeta īpatnību – tev nav privātuma pat visnomaļākajās vietās. Ir arī "Instagram" lietotāji, kas norāda – mākslas darbā redzama kalnu kaza – Palestīnas nacionālais dzīvnieks, taču netrūkst arī tādu, kas raksta, ka šim darbam nav nekādas dziļākas nozīmes un Benksijam vienkārši patikusi konkrētā siena un tas, kā kaza uz tās iederas.
Kjūbridžas iedzīvotāji BBC pauduši gandarījumu, ka pasaulē visslavenākā ielu mākslinieka darbs tapis teju viņu durvju priekšā. Šis darbs arī piesaistījis lielu publikas uzmanību.
Otrs Benksija darbs tapis Čelsijā, Londonā. Arī uz kādas mājas sienas, kur aizmūrētu logu ailās viens uz otru skatās divu ziloņu silueti.
Arī šo darbu anonīmais, bet visā pasaulē zināmais ielu mākslinieks atstājis bez jebkāda komentāra. Un arī pie šī darba publikācijas "Instagram" auditorija pauž savas versijas par tā nozīmi. Daudzi tajā saskata populāro metaforu "zilonis istabā", ko lieto, kas runā par kādas acīmredzamas problēmas ignorēšanu. Ir izteikta versija, ka Indijai un Āfrikai raksturīgie dzīvnieki uz angļu nama sienas noteikti ir ar politisku zemtekstu, tāpat kāds Benksija sekotājs tajā saredz saiknes zudumu starp vecākiem un bērniem, savukārt vēl kāds norāda, ka vienam zilonim mutē ir mēle, kas drīzāk varētu būt cilvēka kāja.
Kā norāda "The Guardian", iepriekšējā Benksija aktivitāte bija performance slavenajā Glastonberijas festivālā, Lielbritānijā, kad Bristoles grupas "Idles" uzstāšanās laikā virs publikas tika palaista instalācija – migrantu laiva.
Savukārt līdz šim jaunākais zīmējums tapa šī gada martā, kad mākslinieks radīja sienas gleznojumu Finsberijas parka rajonā, Londonā. Benksija murālis bija uzgleznots uz sienas, kas atrodas aiz apzāģēta koka. Tajā ir attēlota sieviete, kas it kā izsmidzinājusi zaļu krāsu daudzdzīvokļu mājas sānos. Skatoties uz koku, zaļā krāsa atgādina auga lapotni.
Benksijs ir grafiti mākslinieks no Lielbritānijas, kurš ir zināms visā pasaulē ar savu politisko aktīvismu un satīriskiem ielu zīmējumiem. Lai gan Benksijs ir viens no vispopulārākajiem ielu māksliniekiem pasaulē un darbojas jau kopš 90. gadiem, viņa patiesā identitāte nav zināma. Nav atklāts, vai Benksijs ir vīrietis, sieviete, vai pat vesels mākslinieku kolektīvs. Viena no versijām, kas nav pierādīta, ka Benksijs ir Bristoles grupas "Massive Attack" radošais līderis Roberts del Nadža.
Viņa darbi tapuši visdažādākajās pasaules vietās – sākot no Londonas un Venēcijas līdz pat Izraēlas un Palestīnas robežai. Tie allaž ietvēruši asu politisku komentāru vai mākslinieka nostāju par aktuāliem jautājumiem un notikumiem.
Mākslinieks savu nostāju paudis arī jautājumā par Krievijas iebrukumu Ukrainā. 2022. gada rudenī dažādās Krievu armijas izpostītās pilsētās Ukrainā parādījās Benksija zīmējumi, kuru autorību viņš pats arī vēlāk apstiprināja ar video starpniecību sociālajos medijos.