Izstāde "Attēlu apvērsums. Sirreālisms, fotogrāfija, kino" 2009. gada rudenī tika atklāta Pompidū centrā Parīzē.1 Šobrīd tā apskatāma Vintertūras fotomuzejā (Fotomuseum Winterthur, Šveice, no 26. februāra līdz 23. maijam). Savukārt visu vasaru tā būs skatāma Madridē (Institute de Cultura/Fundación Mapfre, no 16. jūnija līdz 12. septembrim).
Raksts publicēts žurnālā "Foto Kvartāls", 2010, Nr. 1(21), 12. - 19. lpp.
Var apgalvot, ka šobrīd sirreālisms fotogrāfijas kontekstā ir atkal "modē" kā nepieciešams pagrieziens pēc 1990. gados dominējošā un bieži vien pliekanā (viennozīmīgā) reālisma. Jāpiebilst, ka lielu daļu izstādē redzamo darbu vēl pirms izstādes Pompidū centrā Parīzē interesenti varēja apskatīt daudz ērtāk un lētāk sasniedzamā vietā - mākslas muzejā KUMU Tallinā. Pavisam nesen sadarbībā ar Pompidū centru KUMU bija sarīkota izstāde "Sirreālisms Eiropas fotomākslā, 1922-1947".2 Komentējot šo izstādi, Zane Onckule "Foto Kvartāla" lasītājiem piedāvāja ievadu sirreālisma fotogrāfijas teorijā un praksē.3 Tāpēc šoreiz varam iet tālāk un izvērtēt sirreālisma ietekmi un iespaidu uz 20. gs. otrās puses un mūsdienu fotogrāfiju, ieskaitot arī Latvijas fotomākslu tās "zelta laikmetā" 1960. un 1970. gados.
Sirreālisms - māksla, stils, dzīvesmāksla