Artura Baumaņa glezna "Likteņa zirgs" ir ļoti populārs eksponāts LNMM pamatekspozīcijā. Domājot par šī darba interpretāciju, šķiet, ka to būtu jāmeklē starp diviem atslēgvārdiem: optimisms un traģēdija. Optimistiska ir pašas gleznas klātesamība, jo tas ir sava veida sveiciens latviešu glezniecības nacionāli vēsturiskā žanra dzimšanas dienā. Autors ir izmantojis Indriķa "Livonijas hronikā" sniegto informāciju un attēlojis 12.gadsimta notikumu. "Turaidā, kur mūks Teodorihs sludināja kristīgo ticību, lībieši bija nolēmuši viņu upurēt saviem dieviem, jo mūka sējumi tīrumos deva labāku ražu nekā pašu sējumi, kas, lietus pārplūdināti, aizgāja postā."
Balstoties uz senu lībiešu "tiesas likumu", baltā zirga gājumam vajadzēja izlemt sagūstītā mūka likteni. Ja zirgs kāptu pāri šķēpam ar kreiso kāju, Teodorihu gaidītu nāve, ja ar labo kāju – viņš paliktu dzīvs. Neskatoties uz cilšu zīlnieka argumentiem, ka kristiešu dievs, sēžot zirga mugurā iejaucas tiesas procesā, arī pēc eksperimenta atkārtošanas, zirgs palika uzticīgs savam viedoklim un saglabāja Teodoriha dzīvību.