No 15. maija līdz 5. jūlijam mākslas muzej Rīgas Birža Boses zāle un Jūgenda salona būs skatāma Mihaila Barišņikova kolekcijas izstāde "Māksla man līdzās".
"kim?" Laikmetīgās mākslas centrs sadarbībā ar Barišņikova Mākslas centru Ņujorkā (ASV) un Mākslas muzeju Rīgas Birža piedāvā ieskatu Rīgā dzimušā baleta meistara Mihaila Barišņikova mākslas kolekcijā. Mihaila Barišņikova interese par vizuālās mākslas pasauli un aizrautība ar to aizsākās 20. gs. 70. gados, kad viņš sāka apkopot dažādus, nelielus darbus uz papīra. Daži no tiem kolekcijā nonākuši kā īpašs veltījums vai dāvinājums tās veidotājam, tomēr lielāko daļu viņš ieguvis, daudzu gadu gaitā iegādājoties estētiski saistošus darbus.
"Šī kolekcija ir spilgts intelekta, kompetences un intuīcijas apliecinājums. Viena no būtiskākajām kolekcijas iezīmēm ir darbu stilistiskā dažādība: te pārstāvēts gan reālisms, gan impresionisms, gan arī vēlākie virzieni, piemēram, sirreālisms, un daži teātra, scenogrāfijas un kostīmu mākslas darbi," stāsta "kim?" pārstāvji.
Pirmo reizi kolekcijas izstāde bija skatāma 2012. gadā Ņujorkas galerijā ABA un 2013. gadā Maskavas Puškina muzejā. Pēc tam Barišņikovs uzdāvināja kolekciju paša dibinātajai organizācijai, kurā viņš darbojas kā mākslinieciskais vadītājs, lai BMC aktivitātes padarītu izvērstākas. Šī bezpeļņas organizācija meklē iespējas izstādīt Barišņikova kolekciju un atbalsta ar skatuves mākslu tematiski saistīto mākslas darbu papildu izpēti.
Ekspozīciju Rīgā papildina katalogs un izglītības programma. Izstāde ir iekļauta Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē publiskās diplomātijas un kultūras programmā.
Dzimis Rīgā, Latvijā, Mihails Barišņikovs 1969. gadā kļuva par Kirova baleta teātra galveno dejotāju. 1974. gadā viņš pameta Padomju Savienību un sāka dejot pasaules lielāko baleta kompāniju sastāvā, tostarp Ņujorkas Pilsētas baletā (New York City Ballet), kur strādāja kopā ar Džordžu Balančinu un Džeromu Robinsu.
No 1980. gada gandrīz desmit gadus viņš bija Amerikas Baleta teātra (American Ballet Theater) baleta trupas mākslinieciskais vadītājs un audzināja jaunu horeogrāfu un dejotāju paaudzi. No 1990. gada līdz 2002. gadam Barišņikovs bija vadītājs un galvenais dejotājs deju trupā White Oak Dance Project, kuru nodibināja kopā ar horeogrāfu Marku Morisu, vēloties paplašināt amerikāņu laikmetīgās dejas repertuāru un atpazīstamību.
Kā aktieris bieži uzstājies gan Brodvejā, gan citos teātros, kā arī televīzijā un filmās, saņēmis Tony balvas nomināciju, Drama Desk balvu par uzvedumu "Metarmofozes" (Metamorphosis) un Amerikas Kinoakadēmijas balvas nomināciju par lomu filmā "Pagrieziena punkts" (The Turning Point). 2005. gadā nodibinājis Barišņikova Mākslas centru (BMC) Ņujorkā - radošas mājas māksliniekiem no Ņujorkas, ASV un visas pasaules. Starp daudzajām Barišņikovam piešķirtajām balvām ir Kenedija Mākslas centra balva, Amerikas Nacionālās mākslas medaļa, Commonwealth Award, Chubb Fellowship, Džeroma Robinsa balva un 2012. gada Vilčeku balva. 2010. gadā Francijas valdība piešķīra viņam titulu Officier de l'ordre des arts et des lettres.
Barišņikova Mākslas centrs (BMC) ir tā mākslinieciskā vadītāja Mihaila Barišņikova ilgi lolots un īstenots sapnis - mākslas centrs Manhetenā, kur pulcēties visu disciplīnu māksliniekiem. BMC atklāšana 2005. gadā iezīmēja šīs misijas sākumu: tika nodibināta plaukstoša radošā laboratorija un performanču telpa māksliniekiem no visas pasaules.
Starp BMC aktivitātēm ir spēcīga rezidences programma, ko papildina dažādi profesionāli pakalpojumi, tostarp jaunu darbu pasūtījumi, kā arī dažādos karjeras posmos esošu mākslinieku prezentācijas. BMC atbalsta māksliniekus un nodarbojas ar auditorijas piesaisti mākslām, piedāvājot apskatei laikmetīgus, novatoriskus darbus par pieņemamām biļešu cenām. Plašāka informācija pieejama internetā.