Latvijas Laikmetīgās mākslas centrā (LLMC) šobrīd norit aktīvs vairāku izstāžu sagatavošanas darbs. Valda Celma izstāde "Kinētikas arheoloģija" tiek veidota sadarbībā ar restauratori Ievu Alksni un tiks atklāta Rīgas Mākslas telpā 12. novembrī, savukārt Latvijas Nacionālā Mākslas muzeja Kupola zālē no 3. decembra būs skatāma izstāde "Juris Boiko. Sāls kristāli", portālu "Delfi" informē LLMC pārstāvji.
Valda Celma un restauratores Ievas Alksnes izstāde "Kinētikas arheoloģija" veidos intriģējošu un kompleksu stāstījumu par jautājumiem, kam līdz šim pievērsta mazāka uzmanība – kinētisko mākslas darbu materialitāti un to saglabāšanu mūsdienās. Izstādes iekārtojumu veido dizaina studija "Rijada" un dizainers Rihards Funts, kurš ekspozīciju redz kā atvērtu laboratoriju, kurā intriģējoši atklājas kinētiskās mākslas tapšana un tās saglabāšanas problemātika mūsdienās. Izstādes kuratore – mākslas zinātniece Ieva Astahovska.
Valdis Celms ir viens no zināmākajiem kinētiskās mākslas pārstāvjiem Latvijā. Viņa daiļrade ir apbrīnojama liecība tam, ka arī padomju periodā Latvijā tapa avangardiski un vizionāri mākslas darbi, ne mazāk pārliecinoši kā līdzīgas parādības Rietumos 60. un 70. gados. Diemžēl mūsdienās kinētiskās mākslas darbu saglabātība bieži ir kritiskā stāvoklī, netradicionālie, sarežģītie un tobrīd inovatīvie risinājumi, kas nodrošināja kinētiskās mākslas izšķirošo būtību – mehānisku vai cita veida kustību – bieži vairs nedarbojas, liedzot novērtēt avangardisko mākslas izteiksmi, un aizkavē darbu iekļaušanu muzeju kolekcijās. Valda Celma darbu aktualizēšana iespējama, pateicoties tam, ka mākslinieka krājumā un arhīvā ir rūpīgi saglabātas gan darbu sastāvdaļas, gan materiāli, gan informācija par tiem. Divus nozīmīgus autora darbus – "Grieķija" (1968/1969) un "Ceturtā pakāpe" (1978) – 2015. gadā atjaunojusi restauratore Ieva Alksne. Izstāde intriģējošā un ikvienam skatītājam uztveramā veidā atklās svarīgākos restraurācijas posmus un problemātiku.
Izstāde "Juris Boiko. Sāls kristāli" veltīta māksliniekam Jurim Boiko (1954 – 2002), kurš plašāk zināms kā Hardija Lediņa domubiedrs un grupas "Nebijušu sajūtu restaurācijas darbnīca" dibinātājs. Jura Boiko patstāvīgā radošā darbība konceptuālās mākslas laukā bija ne mazāk nozīmīga un intriģējoša, tā skāra dzeju, mākslu un mākslas teoriju. Viņa darbības lauks bija plašs, tik plašs, ka tajā, kā pats Boiko ir izteicies, ietilpa visa viņa dzīve.
Pateicoties Boiko ģimenes rūpīgi saglabātajiem arhīva materiāliem, kas šobrīd nodoti izpētei Latvijas Laikmetīgās mākslas centrā, izstādes ietvaros tiks rekonstruētas Boiko 90. gados īstenotās instalācijas, kurās tika izmantots sāls, stikli, foto un video. Par izstādes pamattēmu izvirzīts sāls kristāls – Jura Boiko instalāciju pamatelements. Mākslinieku sāls kā materiāls saistīja ar tā kristāliskās struktūras spēju ietekmēt smalkus enerģētiskos procesus cilvēkos un vidē, taču vienlaikus sāls raksturo Jura Boiko darbību Latvijas konceptuālās mākslas laukā, ikkatru parādību izpētot līdz tās dziļākajam slānim. Izstādi veido mākslas zinātniece Māra Žeikare sadarbībā ar restauratori Evitu Melbārdi. Izstādes iekārtojuma autori – arhitektu birojs SAALS.
Izstādes "Kinētikas arheoloģija" un "Juris Boiko. Sāls kristāli" organizē Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs (LLMC). LLMC darbības nozīmīga sastāvdaļa ir ne tikai mākslas izstāžu organizēšana, bet arī laikmetīgās mākslas arhivēšanas, materiālu saglabāšanas un darbu restraurēšanas jautājumi.