Šā gada 17. februārī jau piekto reizi tiks pasniegta "Purvīša balva" – augstākais apbalvojums Latvijas mākslā. Uz to šogad, izvērtējot divu gadu veikumu, izvirzīti astoņi pretendenti – gan atsevišķi spilgti darbi, gan videomāksla, gan izstādes un instalācijas. Gaidot svinīgo pasniegšanas ceremoniju, aicinām iepazīties ar visu astoņu balvai izvirzīto darbu māksliniekiem un autoru kolektīviem.
Piektās "Purvīša balvas" saņēmējs tiks noskaidrots jau 17. februārī, bet no 18. februāra līdz 9. aprīlim Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenajā ēkā, Jaņa Rozentāla laukumā 1, Rīgā, būs skatāma balvai izvirzīto darbu izstāde. Kuratore – Daiga Rudzāte.
Ekspozīciju veidos spilgts glezniecības, grafikas, tēlniecības, instalāciju un videomākslas kopums, ko radījuši piektajai "Purvīša balvai" mākslinieki un autoru kolektīvi – Arturs Bērziņš, Ivars Drulle, Kristaps Epners, Atis Jākobsons, Voldemārs Johansons, Maija Kurševa, Anda Lāce un mākslinieku grupa – Krišs Salmanis, Anna Salmane un Kristaps Pētersons. Atgādinām, ka kopumā "Purvīša balvas 2017" fināla atlasei tika nominēti 25 mākslinieki un mākslinieku grupas, kuru radošais veikums novērtēts kā nozīmīgs notikums Latvijas vizuālās mākslas ainā laikposmā no 2014. gada 1. decembra līdz 2016. gada 7. decembrim.
"Purvīša balvas 2017" ieguvēju noteiks starptautiska žūrija, izvērtējot minēto astoņu fināla kandidātu veikumu viņu kopējā izstādē.
Arturs Bērziņš un personālizstādes 'Attēldarbi' un 'Attēldarbi II'
Mākslinieks Arturs Bērziņš balvai nominēts par personālizstādi "Attēldarbi" galerijā "Māksla XO" (17.12.2015.–19.01.2016.) un personālizstādi "Attēldarbi II" Olaines vēstures un mākslas muzejā (09.11.–08.12.2016.).
"Arturs Bērziņš analizē, burtiski preparē pa daļām, kāpēc mēs redzam tā, kā mēs redzam. Ar ko atšķiras skatīšanās vakar no skatīšanās šodien, kā atšķiras attēli atkarībā no skatīšanās tehnikas un apstākļiem. Bērziņš grib saprast pasauli. Viņš domā par pasauli caur saviem nelielajiem zīmējumiem uz koka dēlīšiem, kur attēloti Latvijā ierasti ainaviski motīvi. Un, protams, vienkārši tas nav. Par to liecina tas, ka jau pagātnes dižie filozofi, kuru traktātu citātus mākslinieks iekļāvis savos darbos, neatlaidīgi nodarbojušies ar šo problēmu. Izstādes veiksme – ka koncepcija pilnībā sakļaujas ar tās formu. "Pilnīga" ainava tiek pamazām izģērbta līdz koka skeletam, un pārsteidzošā kārtā tas veido perfektas un pareizas pilnības iespaidu," stāsta ekspertu darba grupas vadītāja, mākslas zinātņu doktore Elita Ansone.
"Arturs Bērziņš šajā izstādē ("Attēldarbi") jaunā līmenī demonstrē savu tehniku. Tā šoreiz ir salikta, proti, zīmuļa zīmējums uz koka dēlīšiem un – filozofisku tekstu lasīšana un refleksija par tiem. (Tehnikas otro sastāvdaļu, piebildīšu, reti kurš mākslinieks ir apguvis.) Zīmējumi nav ilustrācijas filozofiskām (Platona, Aristoteļa, Vitgenšteina) teorijām – zīmējumi ir filozofiska domāšana ar vizuālās izteiksmes līdzekļu palīdzību. To iespējams pateikt arī ar paradoksa palīdzību: Kants varētu nonākt pie savas teorijas par telpu kā tikai mūsu uzskates jeb vērojuma (Anschauung) formu, skatoties uz vienu no Artura Bērziņa zīmējumiem šajā ekspozīcijā, taču, būdams ģeniāls domātājs, izdarījis to neatkarīgi un pirms Bērziņa," uzskata Latvijas Mākslas akadēmijas asociētais profesors Jānis Taurens.
"Mākslinieks pats atzīst, ka – līdzīgi muzikāliem skaņdarbiem – šī izstāde ("Attēldarbi"), kuras partitūra ir attēls, stāsta par interpretācijām un intonācijām. Manuprāt, šai darbībā autors ir sasniedzis apbrīnojamu vieglumu un virtuozitāti, keidžisku asprātību, caur kuru teksti un attēli tiek dekonstruēti un atkal salikti jaunās, intriģējošās skaņu kombinācijās.
Artura Bērziņa "Attēldarbi II" ir it kā par to pašu, par ko tāda paša nosaukuma izstāde pirms gada, un par līdzīgu tēmu, par ko bijušas vēl citas viņa izstādes pirms ilgāka laika, proti, par attiecībām starp attēliem un tekstiem. Lasot dažādu filozofijas klasiķu tekstus, tur fiksēto refleksiju, kas atsaucas uz vizuālo pieredzi, viņš ilustrē ar vienkāršiem – ar parasto zīmuli uz mazām koka plāksnītēm – attēliem. Būtībā šāda atkārtojoša mākslinieka pozīcija ir ļoti riskanta, draudot ar iestrēgušas plates troksni skanīgas kompozīcijas vietā. Taču Bērziņa gadījumā man joprojām ļoti patīk, kā šie darbi skan un kādas vibrācijas un smalku rezonansi tie izraisa," skaidro lektore, kuratore un mākslas kritiķe Ieva Astahovska.
Ivars Drulle un personālizstāde 'Manai dzimtenei'
Ivars Drulle "Purvīša balvai" nominēts par personālizstādi "Manai dzimtenei" galerijā "Alma" (30.11.2016.–20.01.2017.).
"Izstāde ir sāga par izmirstošajiem Latvijas laukiem, vecajām muižu un dzīvojamajām ēkām, kas pēc būtības ir kultūras mantojums, taču neatgriezeniski aizies bojā. 15 kilometru rādiusā ap savu Vidzemes lauku māju mākslinieks reģistrējis aptuveni 350 pamestu ēku. Fotografējis tās un atzīmējis kartē. Grūti noticēt, cik to ir daudz! Līdzās dokumentālai fiksācijai autors radījis objektus, kuru tēlaino struktūru veido atsevišķu pamesto māju silueti abstraktā telpā, kuru saēd rūsas faktūras. Rūsa kā laikmeta zobs, kas nograuzīs mūsu tradicionālo materiālo vērtību mantojumu.
Kinētisku objektu "Latvija" kā bezgalīgā filmā veido slīdoša ainava, uz kuras fona nonstopā ceļo riteņbraucējs. Objekts kā tādā nebeidzamā samsāras ratā griež neizbēgamo Latvijas likteni. Izstādes nosaukumam izmantoto Jāņa Petera / Raimonda Paula dziesmas nosaukumu varētu uztvert kā ironisku, ja vien tas nebūtu tik traģiski," ekspertu izvēli pamato darba grupas vadītāja Dr. art. Elita Ansone.
"Izstāde, kas savākusi materiālu Latvijas laukos un radījusi no tā atmosfēru un tēlus, kas burtiski satriec, – redzam dabiskā nāvē mirstošu civilizāciju. Bez dabas katastrofām un force majeure brūk simtiem reiz apdzīvotu vietu. Izstādes analītiskais segments – diapozitīvi un karte – biedē ar savu sausumu, turpretī posta metaforas, kas izvērstas lielizmēra objektos un sarežģītā skulpturāli gleznieciskā kinētikā, spīdzina ar savu izsmalcināto estētiku. Īsts nolemtības trilleris," papildina mākslas zinātniece, kuratore Inga Šteimane.
Kristaps Epners un personālizstāde 'Vingrinājumi'
Kristaps Epners "Purvīša balvai" nominēts par personālizstādi "Vingrinājumi" peldošajā mākslas centrā "Noass" (20.05.–24.07.2016.).
"Izstādē video un instalācijas formātā notikusi iedziļināšanās profesionāla vingrotāja ikdienā. Inscenēts, fragmentēts dokumentālisms kā metode māksliniekam ļauj ne vien bezkaislīgi fiksēt, bet arī apbrīnot specifisko vidi un mērķtiecību, koncentrēšanos, neatlaidību, kas vērojama sportista it kā monotonajā dzīvē, tiecoties pēc skaidri definēta ideāla (šķietami kontrastējoša radošo profesiju pārstāvju dzīvesveidam). Interaktīvais, komunikablais iekārtojums minimālisma estētikā ieturēto ekspozīciju padara saistošu arī jaunākās paaudzes izstāžu apmeklētājiem," skaidro mākslas zinātniece Aiga Dzalbe.
"Izvērsts, labi strukturēts un detaļās izstrādāts darbs, kas rāda laikmetīgajai mākslai neērtu vielu – fiziski trenētus un disciplinētus ķermeņus. Kvalitatīvi veidotais video "ievelk", neļauj atslābt uzmanībai, kā virstēmu izvirzot sportu kā rituālu un meditatīvu, personību izsakošu praksi," komentē mākslas kritiķis Vilnis Vējš.
Atis Jākobsons un personālizstāde 'Dark Matter'
Atis Jākobsons "Purvīša balvai" nominēts par personālizstādi "Dark Matter" Mūkusalas Mākslas salonā (22.05.–27.06.2015.).
"Enerģētiska, fascinējoša izstāde, kurā formas perfekcija tikai vairo satura dziļumu – kā tas funkcionēja mākslā pirms izkopta akadēmisma. Tā kā darbu saturs ir kaut kas ārpus mūsu zināšanu apvāršņiem eksistējošs, atpazīstamo ģeometrisko un ainavisko formu kontrasts, ogles un mašīneļļas materialitāte, ūdens virsmas un dzīvnieka ādas pulsācijas kļūst par vārtiem uz tumsas zemi. Ata Jākobsona vienlaikus romantiski konceptuālā, sensuāli izsmalcinātā un vēsi abstraktā pieeja interesanti sasaucas ar vairākām atšķirīgām mākslas vēsturē pieredzētām utopijām, to skaitā Kazimira Maļeviča, Ela Ļisicka projektiem," stāsta mākslas zinātniece Aiga Dzalbe.
"Izstāde iezīmē autora oriģinālo rokrakstu, neaizvietojamo vietu Latvijas mūsdienu mākslā. Motīvi, arī atkārtoti, nekļūst vienmuļi, profesionālā un tehniskā kvalitāte šaubas nerada," piebilst mākslas kritiķis Vilnis Vējš.
"Jākobsons pievienojies tai mākslinieku strāvai, kurus saista Visuma pētījumi un kuri pēdējā desmitgadē pievēršas fizikas un mistikas krustpunktiem, vēloties atgādināt par to, ka šajā pasaulē ir vairāk nezināmā nekā zināmā. Māksliniekam izdevies radīt viengabalainu, iespaidīgu vizuālo tēlu, kas rosina kā intelektuālās, tā emocionālās maņas," pauž savu viedokli mākslas zinātniece Elita Ansone.
Voldemārs Johansons un videoinstalācija 'Slāpes'
Voldemārs Johansons balvai nominēts par videoinstalāciju "Slāpes" starptautiskā Jaunā teātra festivāla "Homo Novus" programmā bijušajā tekstilfabrikā "Boļševička" (04.–10.09.2015.).
"Autors mērķtiecīgi interesējas par skaņas, kā arī citu viļņu kustību dabā un, izejot no uzkrātajām zināšanām un prasmēm, rada monumentālu mākslas tēlu – okeāna vētras pieminekli. Meditatīvi noraugoties tajā, var labi sajust šausmu atblāzmu, kas vienā mirklī pārņemtu vērotāju, ja tas atrastos tiešā kontaktā ar dabisko, nevis mākslas valodā tulkoto stihiju.
Johansona darbs ir novatorisks, aktuāls, 21. gadsimta uztveres specifikai adekvāts mākslas vēsturē aprobētā žanra – marīnas risinājums ar trāpīgu un dziļu iedarbību. Tā jēga ir pārdzīvojums – stihijas sajūtas tvērums un ģenerēšana skatītājos (kuru dvēselēs, zināms, arī ik pa laikam mēdz plosīties stihijas), savukārt lielākā veiksme – spēja atteikties no visa liekā.
Šāds tehnoloģiju laikmeta mākslas darba radīts pārdzīvojums nebūtu iespējams, ja tam trūktu izpildījuma perfekcijas, ko nodrošinājuši operatori Andrejs Rudzāts, Māris Pilāts un skaņas redaktors Ernests Ansons," ekspertu izvēli pamato mākslas zinātniece Aiga Dzalbe.
"Dabas stihiskums un varenība kā klasiska romantisma laikmeta tēma Voldemāra Johansona grandiozajā videodarbā ar vētrā bangojošo okeāna virsmu kļūst par jaunu, mūsdienu tehniskās bāzes nodrošinātu, vizuālu un emocionālu pieredzi. Projekcijas izmērs, kvalitatīvais optiskais izpildījums un skaņas pavadījums fascinē ar iespēju neklātienē un drošībā vērot force majeure iekšējo struktūru un estētiku," papildina mākslas zinātniece Daina Auziņa.
Maija Kurševa un darbs 'Dzīvesprieks'
Maija Kurševa "Purvīša balvai" nominēta par darbu "Dzīvesprieks" izstādē "Lielāks miers, mazāks miers" Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejā (07.10.–15.11.2015.).
"Kustīga attēla siena, kuras priekšā vēl citi kustīgi un statiski attēli. Realitātes fragmenti un formu spēles, kuru kustība nekur tā arī nevirzās. It kā kaut kas vispārīgs, abstrakts vai tieši otrādi – detalizēts, pārāk konkrēts. Pārstāstīt (pat prātā), kas tieši tas ir, šķiet vai nu neiespējami vai muļķīgi. Vai paskaidrot racionāli, ko redzamais nozīmē, – vēl nejēdzīgāk. Tomēr par spīti – vai tieši otrādi, šīs nenotveramības dēļ – dotais darbs manā uztverē nostrādā ar magnētisku reakciju. Arī savā ziņā kustību, kurā ir kaut kas pievelkošs un atgrūdošs vienlaikus. Mēģinājumā šo "kaut ko" noformulēt izpalīdz autores pašas komentārs darba anotācijā, ka tas ir par nemieru kā eksistences stāvokli. Droši vien tāpēc, ka tik personīgs, tas spēj pietuvināti norezonēt arī manī kā skatītājā," uzskata mākslas kritiķe Ieva Astahovska.
Anda Lāce un performance 'Atindēšana'
Anda Lāce "Purvīša balvai" nominēta par performanci "Atindēšana" izstādes "Miervaldis Polis. Ilūzija kā īstenība" laikā laukumā pie Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenās ēkas (10.06.2016.).
"Latvijas performanču mākslā ir viena spilgta autore, un tā ir Anda Lāce. Viņas pēdējā performance "Atindēšana" ir kā daudzpakāpju ekoloģiski femīna raķete (Dišāna un Brūsa Naumana "strūklakas", citāti, muzikāli čuksti, indivīds un sabiedrība, mākslinieks un publika...), kas piezemējusies "uz mākslas jumta" (tiešā un pārnestā nozīmē). Šo darbu nevar atstāt neievērotu, lai arī tas bija aplūkojams tikai dažas stundas," ekspertu viedokli pamato filozofijas doktors, Latvijas Mākslas akadēmijas asociētais profesors Jānis Taurens.
"Andas Lāces performance saistīja ar tās vizuālo un emocionālo slāņainību, ko veidoja gan savstarpēju kontrastu, gan saplūstoši pavedieni-motīvi. Tie reizē bija ļoti konkrēti, bet arī trausli un nenoteikti, dadaistiski melanholiskai poētikai mijoties ar gotisku monotoniju. Šie pavedieni bija, piemēram, paša notikuma un tā publikas neskaidrā sapulcēšanās naksnīgajā pilsētas vidē, mākslinieces romantiskais tēls ledus bruņās, no kurām plūst nebeidzama tumša viela, garāmstaigājošo runātāju-dziedātāju rečitatīvie tekstu fragmenti no Bībeles, ūdens ķīmijas aprakstiem, mitoloģijas un ārstniecības augu rokasgrāmatām u.tml., dziedinošie sūkļi, kas tikai šķietami var dziedināt jeb mazināt indi. Kad performances noslēgumā tumšā viela mirdzošajās bruņās izsīkst, runātāju nosacīti absurdie teksti pārvēršas muzikālos čukstos, bet blīvais, uzsūcošo tēlu-elementu paklājs no stikla jumta / grīdas ir pārvietots un kļuvis par izlietotu, amorfu masu, atsedzas banāls attēls – kaķis. Tajā ir kaut kas, kas atlaiž melanholiski monotono spriedzi. Siltums un maigums," stāsta lektore, kuratore un mākslas kritiķe Ieva Astahovska.
Krišs Salmanis, Anna Salmane, Kristaps Pētersons un izstāde 'Dziesma'
Krišs Salmanis, Anna Salmane un Kristaps Pētersons balvai nominēti par izstādi "Dziesma" Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zāles "Arsenāls" Radošajā darbnīcā (19.06.–26.07.2015.).
"Mākslinieki, izpētot Latvijas 1990.–2013. gadu Vispārējo latviešu Dziesmu svētku noslēguma koncertu repertuāru dziesmu vārdus, tās statistiski saskaitot, konstatē, ka tekstos visbiežāk lietotais vārds ir "saule", tad seko "meita", bet trešajā vietā ir "Dievs". Izstādei izvēlēts vārds "Dievs", un Kristaps Pētersons veidojis kolāžu "Dievzemīte I" no 184 dziesmu fragmentiem. Izstādē skan kompozīcija, kas tapusi no Dziesmu svētku ierakstiem. Lai arī skaniski mūzika neveidojas, sanāk kakofonija, tomēr īso fragmentu skanējums izsauc tās pašas Dziesmu svētku eksaltētās emocijas," izstādi raksturo darba grupas vadītāja Elita Ansone.
"Lielisks starpmediju mākslas darbs, kas tikpat labi nominējams kādai mūzikas balvai," komentē Latvijas Mākslas akadēmijas asoc. profesors Jānis Taurens.