Foto: DELFI

No 4. maija līdz 5. augustam Mākslas muzejā "Rīgas birža", Doma laukumā 6, Vecrīgā, būs skatāma Latvijas valsts simtgadei veltīta izstāde "Jūgendstils. Sākotne. Ietekmes. Savdabība". Piedāvājam ieskatu izstādē vēl pirms tā pieejama plašākai publikai.

Izstāde tapusi, atlasot darbus no LNMM, Orsē muzeja Parīzē, Viktorijas un Alberta muzeja Londonā, Seinsberija Vizuālās mākslas centra Noridžā, Karaliskā mākslas un vēstures muzeja Briselē, Pompidū centra - Nacionālā modernās mākslas muzeja Parīzē, Mikolaja Konstantīna Čurļoņa Nacionālā mākslas muzeja Kauņā, Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja, Rakstniecības un mūzikas muzeja, Raiņa un Aspazijas memoriāla muzeja, Rīgas Jūgendstila centra, kā arī privātām kolekcijām. Izstādes kuratore – Daiga Upeniece.

"Pasaules mākslas kopainā Latvija ar saviem spožajiem jūgendstila paraugiem ir ierakstījusi paliekošu stāstu. Izceļot jūgendstila mantojumu, Latvijas Nacionālais mākslas muzejs vēlas parādīt Rīgas īpašo vietu Eiropas kultūras paletē 19. gadsimta beigās un 20. gadsimta sākumā – laikā, kad veidojās Latvijas tautas valstiskā apziņa.

Izstāde ir dažādu nacionālo skolu satikšanās – ar mērķi dot iespēju apmeklētājam pašam atrast līdzības, ietekmes un atšķirības. Lai arī Rīgas jūgendstils nenoliedzami ir savdabīgs, tā iezīmes cieši saistītas ar citu zemju norisēm. Ekspozīcija rada priekšstatu par jūgendstila spilgtākajām izpausmēm Eiropā, vizualizējot tās caur glezniecību, grafiku, tēlniecību un dekoratīvi lietišķo mākslu. Tā vēstī par šī stila saknēm, sākotni un uzplaukumu, ļaujot skaidrāk izprast Latvijas versijas īpatnību, kas tiek parādīta salīdzinājumā ar izcilāko jūgendstila metropoļu – Parīzes, Londonas, Briseles – un citu rosīgāko Eiropas pilsētu sniegumu.

Tas ir stāsts par Franciju un japānismu, Luī Mažorela, Ektora Gimāra un Emila Galē izsmalcinātajām trauku, mēbeļu un arhitektūras detaļu formām, Beļģiju un "Kongo stilu", florālajiem motīviem Viljama Morisa un Voltera Kreina rakstos Lielbritānijā, Faberžē greznību Krievijā, kā arī par jūgendstila perioda mākslu Vācijā, Austrijā, Čehijā, Dānijā, Zviedrijā, Nīderlandē un Šveicē.

Reizē izstāde ir mēģinājums attīrīt spēles laukumu no sentimentalitātes, neoromantiskiem pārspīlējumiem, jūtelības, atgriežoties pirmsākuma stāstā par dabas formu harmoniju, plastiskumu un sintēzi savienojumā ar funkcionalitāti. No skarbām, vienkāršotām ģeometrisko formu un apjomu kompozīcijām līdz vijīgiem augu motīviem, kas nojauc jebkuru simetriju – tas viss ir jūgendstils," raksta izstādes veidotāji.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!