Izstādes "Rembranta ēnā. Holandes oforts 17. gadsimtā" darbos aplūkojama tā laika cilvēka ikdiena – kara briesmas un miera trauslā idille, antīkās kultūras mantojums un reliģijas klātbūtne, daba un dzīvnieki. Eksponētie darbi ir daļa no vācu mākslas zinātnieka un kolekcionāra Pētera Betgera (Peter Böttger) apjomīgās iespiedgrafikas un zīmējumu kolekcijas, ko Mākslas lasītava kā dāvinājumu saņēma 2016. gadā.
Rembranta van Reina (1606–1669) loma Holandes grafikas mākslā ir nozīmīga – viņš uzskatāms par vienu no pirmajiem mūsdienu oforta pamatlicējiem. Tomēr mākslinieks bija vientuļš savos meklējumos. Neviens no 17. gadsimta Holandes ofortistiem tā arī nespēja viņam līdzināties un nokļuva Rembranta ēnā.
Oforts jeb asējums ir 15. gadsimta sākumā radīta dobspieduma tehnika, kas tieši 17. gadsimtā ieguva izteikti laikmetīgu valodu, kuru pilnveidoja nākamās mākslinieku paaudzes. "Veidojot darbu ofortā, zīmējumu metāla plātnē iekodina ar skābi. Vispirms plātni noklāj ar skābi necaurlaidīgu grunti, tad tajā ar adatu vai smailu instrumentu ieskrāpē zīmējumu. Šādi tiek atsegts metāls, kuru kodina, plātni liekot skābē. Novilkumu iegūst, izkodinātajās vietās ieklājot krāsu, lieko izslaukot un ar spiedienu pārnesot uz papīra. Tā kā grunts nav cieta, ir iespējams uzvilkt spontānu līniju, kas atšķiras no gravētas līnijas." (No albuma "Grafika". R: "Liesma", 1989.)
Konrāda Ubāna Mākslas lasītavas kolekcija ir viens no lielākajiem un nozīmīgākajiem ārvalstu iespiedgrafikas krājumiem Latvijā. To veido aptuveni 10 000 vienību – vairāku gadsimtu Latvijas, Vācijas, Nīderlandes, Itālijas, Francijas, Anglijas, Krievijas un ASV mākslinieku un iespiedēju darbi.
Izstāde "Rembranta ēnā. Holandes oforts 17. gadsimtā" būs apskatāma līdz 14. oktobrim. Ieeja – bez maksas.