Nozīmīgs notikums mākslas tirgū bija Pegijas un Deivida Rokfelleru ģimenes mākslas darbu kolekcijas izsole, kas notika Ņujorkā 2018. gada 8. maijā. Tā tika pārdota par 832 miljoniem ASV dolāru, kļūstot par dārgāko izsolē pārdoto privātkolekciju.
Deivids Rokfellers, kurš nomira 2017. gada martā 101 gada vecumā, bija leģendārā naftas magnāta Džona Rokfellera pēdējais mazdēls. Savukārt Pegija Rokfellera nomira 1996. gadā 80 gadu vecumā. Rokfelleru ģimene ziedojusi visus šīs izsoles ienākumus labdarībai.
Savukārt par pamatīgu stresu izsoles rīkotājiem un kārtējo leģendu par iešanu pret straumi parūpējās ielu mākslinieks Banksijs, kura darbs "Girl With Balloon" pašiznīcinājās pēc tam, kad tas "Sotheby's" izsolē tika nosolīts par 1,4 miljoniem ASV dolāru. Kad darbs tika pārdots, atskanējusi signalizācija, izsoles dalībnieki pagriezušies pret darbu, lai noskatītos kā tas izslīd no rāmja un iekļūst tā aizmugurē piemontētā papīra smalcinātājā. Vēlāk video ar to kā jau pirms vairākiem gadiem rāmī iemontēts smalcinātājs, un kā izsoles laikā darbs daļēji sabojāts, bija ievietots paša Banksija oficiālajā "Instagram" kontā.
Tomēr sabojāts vai nē, Banksija darbs nav viena no aizejošā gada 10 dārgākajām mākslas pērlēm. Pēc "Artsy" apkopotajiem datiem publicējam 10 mākslas darbu sarakstu, par kuriem 2018. gadā samaksātas vislielākās summas.
Pablo Pikaso 'Femme au béret et à la robe quadrillée (Marie-Thérèse Walter)' – 69.4 miljoni dolāru
2018. gada 28. februārī Londonā par teju 50 miljoniem britu mārciņu jeb 69.4 (69,435,900) miljoniem ASV dolāru tika pārdots Pablo Pikaso šedevrs "Femme au béret et à la robe quadrillée (Marie-Thérèse Walter)" . 1937. gadā tapušajā gleznā redzama Pikaso "zelta mūza" Marija Terēze Valtere.
Tas ir laiks, kad tapa arī Pikaso leģendas "Gernika" un "Raudošā sieviete". Savukārt kopš Marijas Terēzes Valteres satikšanas Parīzē bija pagājuši jau 10 gadi un viņa jau bija dāvājusi dzīvību abu kopīgajai meitai Maijai.
Zīmīgi, ka "Femme au Béret" līdz šim nebija parādījusies mākslas tirgū un izsolē nonāca tieši no Pikaso mantiniekiem.
Villems de Kūnings 'Woman as Landscape' – 69 miljoni dolāru
Gada nogalē, 13. novembrī, par iespaidīgu summu tika nosolīts holandiešu izcelsmes amerikāņu abstraktā ekspresionista Villema de Kūninga darbs "Woman as Landscape". Par gleznu, kas tapusi 50. gadu vidū, tika samaksāti teju 69 (68,937,504) miljoni ASV dolāru.
50. gados tika radīta De Kūninga "Sieviešu" sērija, turklāt tas ir abstraktā ekspresionisma un arī paša mākslinieka karjeras ziedu laiks. Mākslinieks meklēja jaunu veidu kā attēlot sievietes ķermeni, fokusējoties uz kaisli, frustrāciju, iekšējiem konfliktiem un baudu. Līdzīgi kā citi 20. gadsimta mākslinieki, viņš par sievietes ķermeni mākslas valodā runāja radikāli atšķirīgi, nekā iepriekšējo gadsimtu otas meistari.
"Woman as Landscape" pirmo reizi plašākai publikai tikai parādīta jau 50. gados un tā brīža mākslas vidi gan satrauca, gan atsvaidzināja, liekot diskutēt un pat piesaukt tādus sievietes ķermeņa atainojuma meistarus kā Botičelli, Ticiāns, Rubenss un Engrs.
Konstantīns Brankuši 'La jeune fille sophistiquée' (Nensijas Kunardas portrets) – 71 miljons dolāru
Līdzīgi kā pērn, arī šogad dārgāko izsolēs pārdoto darbi vidū ir rumāņu izcelsmes tēlnieka Konstantīna Brankuši veikums. Viņa 1928. gada darbs "La jeune fille sophistiquée" (Nensijas Kunardas portrets) 2018. gada 15. maijā tika pārdots par 71 miljonu (71 87 500) ASV dolāru. Līdz pārdošanai šā gada pavasarī skulptūra atradās Elizabetes Statfordas kolekcijā, kura darbu 1955. gadā bija nopirkusi no paša mākslinieka.
Šis pārspēj 2017. gadā izsolīto autora darbu "La Muse Endormie" (1913), par ko tika samaksāti 57.3 miljoni ASV dolāru un kas līdz šim bija Brankuši rekords.
Skulptūru iedvesmojusi 20. gadsimta pirmās puses augstākās sabiedrības dāma, rakstniece un sabiedriskā aktīviste Nensija Klāra Kunarda. Lai gan dzimusi bagātā ģimenē, kas pārstāvēja britu sabiedrības krējumu, viņa bija pazīstama ar saviem brīvajiem uzskatiem, kā arī cīņu pret rasismu un fašismu. Izskatīgā un turīgā sieviete iedvesmoja ne tikai Brankuši, viņa bija arī citu mākslinieku un rakstnieku mūza, kā arī mīļākā.
Anrī Matiss 'Odalisque couchée aux magnolias' – 80.7 miljoni dolāru
Rokfelleru kolekcijas izsolē jaunu rekordu 2018. gada maijā uzstādīja arī Anrī Matisa darbs. Gleznu "Odalisque couchée aux magnolias" telefoniski par 80 750 000 ASV dolāru nosolīja kāds kolekcionārs no Āzijas. Tā ir līdz šim lielākā summa, kas maksāta par šī mākslinieka darbu. Iepriekšējais Matisa darbu cenas rekords bija 49 miljoni dolāru.
Darbs tapis 1922. gadā Nicā, Matisa radošās karjeras zenītā. Gleznā kā valšķīga harēma verdzene – odaliska – pozējusi mākslinieka iecienītā modele Anrieta Darikarē, kura kopā ar Matisu strādāja septiņus gadus un ir redzama daudzos viņa darbos.
Klods Monē 'Nymphéas en fleur' – 84,69 miljoni dolāru
Jaunu rekordu 2018. gadā sasniedza arī Kloda Monē darbu cenas. Par franču impresionista vienu no ūdensrožu cikla gleznām – "Nympheas en fleur" – šā gada 8. maijā tika samaksāti 84,69 miljoni dolāru. Iepriekšējais Monē darbu cenas rekords bija 81 miljons dolāru.
Arī šis darbs bija viens no Rokfelleru kolekcijas izpārdošanas galvenajām lotēm. Par tā iegādāšanos cīnījušies pieci pircēji, ko mākslas tirgus speciālisti salīdzināja ar tenisa spēli pieciem dalībniekiem. Monē darbi ir īpaši iecienīti Āzijas mākslas kolekcionāru vidū, un, lai gan jaunais gleznas īpašnieks un rekordlielās summas maksātājs ir palicis anonīms, ir zināms, ka viņš nāk tieši no šī reģiona.
Monē ūdensrožu gleznu sērija tiek uzskatīta par vienu no impresionisma izcilākajiem paraugiem. Kopumā sērijā tapušas aptuveni 250 eļļas gleznas. Tajās dažādos diennakts laikos un rakursos redzams Monē dārzs pie viņa mājas Živernī. Sērija tapusi aptuveni 30 gadu ilgā periodā, daudzi no darbiem jau laikā, kad mākslinieks sirga ar kataraktu.
Kazimirs Maļevičs 'Supremātisma kompozīcija' – 85.8 miljoni dolāru
2018. gada mākslas tirgus rekordistu sarakstā ierindojies arī viens no krievu mākslinieka Kazimira Maļeviča darbiem – "Supremātisma kompozīcija". 1916. gadā tapušais darbs 2018. gada maijā "Christie's" izsolē tika pārdots par 85 812 500 ASV dolāru. Šis ir jauns rekords – lielākā summa, kas jebkad maksāta par šī mākslinieka darbiem, kā arī lielākā summa, kas maksāta par Krievijas mākslu.
Supremātistu kustības tēvs Maļevičs šo darbu pie sevis glabāja līdz pat 1927. gadam, kad tā tika izlikta apskatei Berlīnē. Pats mākslinieks atgriezās Padomju savienībā, bet ģeometriskā abstrakcionisma paraugs nonāca vācu arhitekta Hugo Heringa īpašumā. Viņš to pārdeva Amsterdamas pašvaldības muzejam jeb Stedelijk, kur tas glabājās 50 gadu un tika deponēts dažādām izstādēm Eiropā.
Saistībā ar gleznas īpašumtiesībām ilga 17 gadus gara tiesvedība, līdz 2008. gadā ar tiesas lēmumu tā tika atgriezta Maļeviča mantiniekiem, kuri pāris mēnešus vēlāk to pārdeva par 60 miljoniem dolāru, uzstādot tā brīža mākslas tirgus rekordu. Šogad par vairāk nekā 85 miljoniem to iegādājās britu mākslas dīleris Brets Gorvijs.
Deivids Hoknijs 'Portrait of an Artist (Pool with Two Figures)' – 90 miljoni dolāru
Šā gada novembrī par 90 miljoniem ASV dolāru (90 312 500) Ņujorkā "Christie's" izsolē tika pārdots britu pop art meistara Deivida Hoknija 1972. gada darbs "Portrait of an Artist (Pool with Two Figures)".
Iedvesmas avots mākslinieka darbiem ar peldbaseina motīvu bija vizīte ASV 1960. gados. Viņu apbūra Losandželosa, Holivudas filmas un funkcionālisma arhitektūra. Laikā no 1968. līdz 1977. gadam viņš uzgleznoja veselu sēriju ar tam laikam sev tuvām tēmām – baseiniem un dubultportretiem. Konkrētajā – "Portrait of an Artist (Pool with Two Figures)" – redzams baltās peldbiksēs peldošs vīrietis – pats Hoknijs – un kāds pilnībā apģērbts skatītājs, kurš peldētāju vēro. Tā prototips ir gleznotājs Pīters Šlēzingers. Abus saistīja romantiskas attiecības un savstarpēja iedvesma.
Gleznas pirkšanas un pārdošanas vēsture ir sarežģīta – jau kopš 1972. gada, kad to drīz pēc uzgleznošanas par 18 000 dolāru nopirka vienas no zemeslodes bagātākajām dzimtām – Astoru – pārstāvji. Kopš tā laika glezna gājusi no rokas rokā, ar katru nākamo pircēju palielinot summu aizvien lielāku. 2018. gadā Hoknija darbs ar summu, kas pārsniedz 90 miljonus dolāru, pārspēja līdzšinējo rekordistu Džefu Kūnsu un vienu no viņa slavenajām suņa versijām – "Balloon Dog (Orange)", kļūstot par dārgāko mākslinieku starp dzīvajiem.
Edvards Hopers 'Chop Suey' – 91.8 miljoni dolāru
Šoruden, novembrī par 91.8 ( 91,875,000) miljoniem ASV dolāru Ņujorka tika pārdota amerikāņu reālista un Alfrēda Hičkoka iedvesmotāja Edvarda Hopera glezna "Chop Suey" (1929), kas ir līdz šim lielākā summa, kas samaksāta par šī mākslinieka darbu.
Hopera darbs, kurā redzama aina no kāda 20. gadu amerikāņu restorāna un divas tērzējošas sievietes, līdz šim piederēja uzņēmējam, amerikāņu mākslas kolekcionāram un vairāku ASV modernās mākslas muzeju patronam Bārnijas Absvortam. Viņš darbu bija apsolījis Sietlas mākslas muzejam, tomēr pēc viņa nāves šā gada 9. aprīlī, solījums netika turēts un gada beigās glezna nonāca "Christie's" izsolē.
Pablo Pikaso 'Fillette à la corbeille fleurie' – 115 miljoni dolāru
Šā gada 8. maijā Rokfelleru kolekcijas izsolē par 115 miljoniem ASV dolāru tika pārdota Pablo Pikaso glezna "Fillette à la corbeille fleurie" (Meitene ar puķu groziņu). Glezna pirms izsoles bija viena no tās mārketinga kampaņas centrālajiem darbiem, ko pieteica kā gadsimta loti, kas noteikti sasniegs jaunu rekordu mākslas tirgū. Šis ir visdārgāk pārdotais darbs Rokfelleru kolekcijas izsolē.
Šo un vēl divus citus Pikaso rozā perioda darbu vispirms iegādājās Ģertrūde un Leo Staini. Tas palīdzēja māksliniekam uzsākt viņa karjeru. Savukārt Rokfelleri šo audeklu iegādājās 1968. gadā.
Neskatoties uz iespaidīgo pārdošanas summu un gada otrās dārgākās gleznas titulu, tā nepārspēja iepriekšējos rekordus. Iespējams, pie tā vainojams diskutablais gleznas sižets – tajā redzama kaila pusaugu meitene, visticamāk prostitūta.
Gleznu vēlējies iegādāties tikai viens pircējs, kurš pie kārotā pirkuma arī ticis, izsoles sākumcenai – 100 miljoniem dolāru – pievienojot vēl divus miljonus. Kopā ar nodokļiem summa sastāda minētos 115 miljonus dolāru.
Kā vēlāk rakstīja "New York Times", gleznu nopirkusi miljardieru un mākslas kolekcionāru Nahmadu ģimene, kura to aizdevusi Orsē muzejam Parīzē, kur šoruden tika atklāta vērienīga Pikaso darbu izstāde.
Amedeo Modiljani 'Nu couché (sur le côté gauche)' – 157.2 miljoni dolāru
Šā gada maijā jaunu rekordu uzstādīja franču ekspresionista Amedeo Modiljani 1917. gadā gleznotais akts "Nu couché (sur le côté gauche)" – tas tika pārdots par 157,2 (157,159,000) miljoniem ASV dolāru "Sottheby's" rīkotajā impresionistu un modernistu darbu izsolē, kļūstot par dārgāko 2018. gadā pārdoto mākslas darbu.
Šis darbs ir viens no savulaik skandālu izraisījušo Modiljāni darbu cikla, kurā viņš radīja jaunu pieeju akta glezniecībai.
Darbs pirmo reizi plašākai publikai tika parādīts tai pašā 1917. gadā, līdzās citiem Modiljani radītajiem aktiem. 22 ciklā tapušie darbi, kas šobrīd lielākā daļa atrodas muzeju īpašumos, bija savam laikam tik pārsteidzoši un jutekliski, ka radīja sensāciju. Pie izstādes norises vietas sākās juceklis, tika apturēta satiksme, bet policija bija spiesta izstādi slēgt jau pirmajā dienā. "Nu couché (sur le côté gauche)" izmēra ziņa bija pats lielākais izstādē aplūkojamais darbs.