Raksta oriģināls publicēts portālā "Arteritory.com".
Edvīns Strautmanis un viņa ģimene no Latvijas devās bēgļu gaitās uzreiz pēc Otrā pasaules kara. Vispirms viņš nokļuva "dīpīšu" (bēgļu) nometnē Vācijā, vēlāk – 1950. gadā – izbrauca uz ASV, kur studēja Čikāgas Mākslas institūtā. 1971. gadā viņš kopā ar sievu Irju īstenoja senu ieceri – pārcēlās uz Ņujorku, kur viņu lofts/darbnīca Grīnstrītā Ņujorkas Soho kļuva par vienu no draugu un domubiedru pulcēšanās vietām. Diskusijas par mākslu bija neatņemama dzīves daļa. Grīnstrītā redzams arī Žana Mišela Baskjā zīmējums, kuru viņš – toreiz pazīstams kā Samo – uzzīmēja, ciemojoties pie sava drauga – Strautmaņu dēla Vinsenta. Edvīna Strautmaņa atraitne Irja šīs sarunas laikā atceras: "Kad Baskjā to tur uzzīmēja, es te nebiju – tas notika dienas laikā, un es strādāju. Vinsents mācījās mākslas vidusskolā, viņam bija draugi, kuru vidū toreiz bija arī Baskjā. Edvīnam te bija piekārts liels plastikāta aizkars, kas norobežoja viņa darbnīcu. To Baskjā arī bija apzīmējis. Edvīns bija ļoti neapmierināts, ka tas apķēpāts. Viņi visi toreiz bija padsmitnieki. Mana meita Lisa arī bija tai uzdzīvotāju kompānijā."