Owen Benfield x LCCA 11-19-19_928
Foto: Publicitātes foto. Owen Benfield

Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs (LLMC) sadarbībā ar "James Gallery" šī gada 19. novembrī Ņujorkā atklāja vairāku gadu pētniecības un izstāžu projekta "Pārnēsājamās ainavas" noslēdzošo izstādi "Portable Landscapes. Memories and Imaginaries of Refugee Modernism" ("Pārnēsājamās ainavas. Bēgļu modernisms, atmiņas un iztēle"), kas seko atšķirīgiem Latvijas emigrācijas un trimdas stāstiem, aplūkojot tos plašākā mākslas norišu, migrācijas un globalizācijas kontekstā, portālu "Delfi" informē LLMC pārstāvji.

"Priecēja, ka izstāde tika uzņemta ar lielu atsaucību, jo ar augstvērtīgu kultūras piedāvājumu izlutināto Ņujorkas publiku nebūt nav tik viegli ieinteresēt. Pozitīvu rezonansi raisīja ne tikai izstādītie mākslas darbi un vēsturiskie materiāli, bet arī veids, kādā mēs tiecamies pārrakstīt vēsturi, aplūkojot Latvijas mākslinieku trimdas un emigrācijas stāstus plašākā mākslas vēstures un migrācijas procesu kontekstā. Bēgļu modernisms, šķiet, šīs izstādes iespaidā varētu attīstīties par terminu, kas atsedz mazāk zināmās vēstures lappuses un palīdz veidot daudz iekļaujošāku un mūsdienu pasaules skatījumam atbilstošāku naratīvu – vēstures lasījumu. Iepazīstoties ar "MOMA" jauno kolekcijas ekspozīciju, kurā arī vērojamas vēstures pārrakstīšanas tendences, jāatzīst, ka mūsu izstāde tapusi īstajā laikā un ka mums izdevies Latvijas mākslas un vēstures norises iekļaut starptautiskā kontekstā," izstādes atklāšanā sacīja LLMC direktore Solvita Krese.

"Kāda izstādes apmeklētāja man teica, ka tagad redz moderno mākslu un emigrāciju citādi. Viņa sacīja, ka pētījumu mērķis ir paplašināt zināšanas, un viņa ir pārliecināta, ka šai izstādei tas ir izdevies. Šis sadarbības projekts apvieno mākslinieku un pētnieku skatījumus, lai radītu jaunas zināšanas par Latvijas moderno mākslu, īpaši par emigrācijas māksliniekiem Ņujorkā, kā arī pētītu, kā trimda modernās mākslas vēsturi ir veidojusi starptautiskā mērogā," komentēja viena no izstādes kuratorēm Katrīna Karla (Katherine Carl) no "James Gallery".

"Kuratoru komandas ieguldītais pētnieciskais darbs rezultējies tiešā un viegli uztveramā vēstījumā gan par dažādu paaudžu latviešu emigrācijas māksliniekiem ASV, gan par Ņujorku kā visas pasaules bēgļu, jo īpaši mākslinieku (modernistu, bet ne tikai), galamērķi. Trāpīga ir galerijas izvēle, jo vairāku izstādes mākslinieku dzīvē nozīmīgais rajons, tā sauktais Elles ķēķis, ir pāris kvartālu attālumā. Tieši turp interesentus aizveda mākslinieku grupas "Orbīta" performance/ lekcija/ pastaiga. Ir liels prieks redzēt, kā iespējams veiksmīgi kontekstualizēt un aktualizēt Latvijas emigrācijas mākslinieku likteņus un darbus," vērtējumu par izstādi sniedza mākslas zinātniece Alise Tīfentāle.

Latvijas Valsts simtgades programmas izstāde, kas jau guvusi plašu publikas atzinību, Ņujorkā "James Gallery" skatāma līdz 15. februārim.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!