Foto: Vida Press/AFP/Reuters/Scanpix/LETA/Arhīva foto
2019. gads mākslā bijis pretrunu, jautājumu un diskusiju pilns gan pasaulē, gan pie mums Latvijā. Atbildi uz jautājumu, kas ir māksla, mēģinājuši rast pat tie, kuriem ar to ikdienā nav tiešas saistības. Māksla vienmēr sekojusi līdzi pārmaiņām politikā, sabiedrībā un ekonomikā, kas likumsakarīgi arī noved pie dažādu vērtību izvērtēšanas. Jautājums par darbu vērtību bijis aktuāls un strīdus raisījis vienmēr. Endijs Vorhols, kura darbi jau vairākus gadus pēc kārtas ierindojas dārgāk pārdoto darbu sarakstā, teicis, ka veiksmīgs bizness ir visaugstākā māksla. No tā skatpunkta viņš tiešām trāpījis desmitniekā, ja redzam brīžiem prātam neaptveramās summas, kas tiek apgrozītas mākslas pasaulē.

Viens no apspriestākajiem mākslas notikumiem 2019. gadā bija bēdīgi slavenais banāns - itāļu mākslinieka Maurīcio Katelana (Maurizio Cattelan) darbs "Komiķis" ("Comedian") – ar līmlentu pie sienas pielīmētais banāns. Maiami mākslas mesē "Art Basel" tika nopirktas trīs šī darba versijas par 120 un 150 tūkstošiem ASV dolāru. Tas ne tuvu nav dārgākais pārdotais darbs, bet tas pilnīgi noteikti ir visdārgāk pārdotais banāns.

Par rekordlielām summām pārdoti daudzu mākslinieku darbi, piemēram, noslēpumainā britu grafiti mākslinieka Benksija glezna, kurā attēlotas šimpanzes debatējam Lielbritānijas parlamentā, 2019. gada rudenī "Sotheby's" izsolē Londonā pārdota par 11 miljoniem eiro, kas ir jauns cenas rekords šī mākslinieka darbam. Benksija vārds pagājušā gada laikā izskanējis vairākkārt, jo aktīvi tiek radīti darbi, ar kuru palīdzību izteikts viedoklis vai parādīta nostāja par sabiedrībā sāpīgām, aktuālām un politiskām tēmām, piemēram, darbs "Bētlemes rēta" atspoguļo mākslinieka attieksmi par Izraēlas - Palestīnas konfliktu, teju vienlaikus savā "Instagram" kontā publicējot arī video, kurā redzams sienas gleznojums Birmingemā, aktualizējot bezpajumtnieku problemātiku.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!