Šī gada 18. jūlijā no šīs pasaules 93 gadu vecumā šķīrās Klāss Oldenburgs – viens no ekscentriskākajiem popārta māksliniekiem, tēlnieks, kuram pasaules slavu atnesa publiskās instalācijas, kas imitē dažādus sadzīves priekšmetus. Piedāvājam iepazīties ar zīmīgiem Oldenburga darbiem dažādās pasaules vietās.
Klāss Oldenburgs piedzima Stokholmā diplomāta ģimenē, taču lielāko daļu bērnības pavadīja Čikāgā un ieguva arī ASV pilsonību. Viņš studēja Jēlas un Čikāgas Mākslas universitātē, bet 20. gs. 50. gados apmetās uz dzīvi Ņujorkā.
Mākslā viņu piesaistīja forma, dadaistu veiktais atklājums, ka ikdienas priekšmetus iespējams padarīt par mākslas darbiem, un popārta ironiskā apsēstība ar masu kultūru. "Kad man pasniedz šķīvi ar ēdienu, es redzu formas un apveidus, un dažreiz nesaprotu, vai man ēst, vai arī tikai skatīties uz ēdienu," Oldenburgs esot teicis. 2009. gada maijā viņa 1976. gadā radītā skulptūra "Typewriter Eraser" tika pārdota par 2,2 miljoniem ASV dolāru.
"Apple Core" (Ābola serde) pie Izraēlas muzeja Jeruzalemē
"Big Sweep" (Lielā tīrīšana) pie Denveras Mākslas muzeja, ASV
"Plantoir Blue" (Zilā lāpstiņa) pie Rokfellera centra, Ņujorka, ASV
"Clothespin" (Knaģis) Filadelfijas centrā, ASV
"Ice-cream Cone" (Saldējuma konuss) pie tirdzniecības centra "Neumarkt Galerie", Vācija
"Matches" (Sērkociņi) Barselonā, Spānija
"Cupid's Span" (Kupidona loks) Rinkona parkā Sanfrancisko, ASV
"The Binoculars Building" (Binokļa ēka), sadarbības projekts starp Frenku Geriju un Klāsu Oldenburgu
"Free Stamp" (Spiedogs "Free") pie pilsētas domes, Klīvlenda, ASV