Okartes skatuve ballīte - 69
Foto: DELFI

Jau daudzi bērnu vecāki ir neziņā: ko iesākt, ja bērns paziņo, ka vēlas kļūt par dziedātāju un mācīties pie kādas no jaunizceptajām vokālajām pedagoģēm – Antras Stafeckas, Madaras Grēgeres vai Martas Ritovas? Profesionālie pedagogi brīdina: laist bērnu mācīties pie Okartiešiem ir pilnīgi bezatbildīgi, un šādas mācības var beigties ārsta kabinetā ar sabeigtām balss saitēm.

Bērnu vecāki vēršas pēc palīdzības

"Man zvana bērnu vecāki, un, jā, satraukumam ir pamats. Neesmu iedziļinājies šī jautājuma juridiskajā pusē, taču droši varu teikt, ka tā nedrīkst darīt - tā ir pilnīga bezatbildība!

Kā šīm meitenēm vispār kaut kas tāds varēja ienākt prātā - sākt pasniegt vokālās stundas? Kaut gan, paskatoties, kāds izglītības līmenis valstī valda, tas ir saprotams," sarunā ar DELFI Izklaide Stafeckas, Grēgeres un Ritovas pēkšņo iegribu mācīt citus asi kritizē vokālais pedagogs Edgars Kramiņš, kurš ar jauniešiem strādāja šova laikā un zina viņu sagatavotības līmeni.

Pie viņa jau vērsušies vairāku bērnu vecāki, kuru lolojumi pēc vokālajām stundām Zvaigžņu salā, kur nodarbības pasniegt sākusi arī Stafecka, nav tajā labākajā formā. Kramiņš skaidro to ar faktu, ka šajā studijā nodarbības pasniedz slavenības bez jebkādas muzikālās izglītības, kas nav pieļaujams.

"Vokālā pedagoģija Latvijā vispār ir ļoti nesakārtota joma. Brīnišķīgs dziedātājs var arī nebūt vokālais pedagogs. Piemēram Lučiano Pavaroti, Monserata Kabaljē sniedz savas meistarklases, bet, lai apmeklētu tās, jābūt vokāli sakārtotam. Tas ir apmēram tā - tortei jābūt uzceptai, bet meistars uz tās uzkaisa pūdercukuru.

Otrs variants: cilvēks, kas pabeidzis vokālās pedagoģijas studijas, ne vienmēr var mācīt dziedāt, ja pats nav kāpis uz skatuves," skaidro Kramiņš, kurš pats ir gan ieguvis pamatīgas teorētiskās zināšanas, gan vairāk kā desmit gadus uzstājies uz skatuves.

Ruska gadījums šokē ekspertus

"Vokālā pedagoģija ir liela, sarežģīta profesija. Tās pasniedzējam jāpārzina fizioloģija - uz skatuves var svīst, var vajadzēt uz tualeti, var gribēties šķaudīt. Tāpat jāzina psiholoģija un akustika.

Tās ir pamatīgas zināšanas, kuras nevar iegūt pāris mēnešu laikā šovā. Šova laikā viņiem bija viena vokālā stunda nedēļā, kurā ātri bija kaut kā jāsagatavo skatuves priekšnesums, līdz vokālai pilnveidei mēs nemaz netikām.

To, ka pašiem Okartiešiem nav skolas, spilgti pierāda Mārtiņa Ruska gadījums. Izpārdotas biļetes uz trim mūzikla izrādēm, bet Ruskim jau pēc pirmās pazūd balss. Par kādu muzikālo sagatavotību te var būt runa?

Šova organizatori pašlaik izdevīgi "pārdod" šos bērnus, iesien bantes matos un palaiž uz skatuves," spriež eksperts, atzīstot, ka to pat zināmā mērā var dēvēt par tādu kā "sutenerismu" - uz skatuves tiek laisti muzikāli negatavi, taču skaisti sapucēti bērniņi, par kuru skatīšanos daudzi gatavi maksāt naudiņu.

Nopietni šīs Okartiešu izdarības nav ņemamas, tāpat kā meiteņu pēkšņā mešanās strādāt par vokālajām skolotājām.

"Mazliet arī intelektam jābūt, lai saprastu dziesmu un varētu šīs emocijas iemācīt citam. Bet ko citam var iemācīt tāda Madry, kura pati vismaz pagaidām ir patukša? Un, ja viņa sevi jau tagad sāk tērēt, viņa nekad nepiepildīs sevi," šausminās Kramiņš.

Prieki var beigties uz operāciju galda

Pie pieredzējušā pedagoga bieži vēršas cilvēki, kuri sabojājuši balsis ar nepareizām vokālajām nodarbībām, un Kramiņš zina, cik grūti ārstēt sabojātas balsis.

"Ja Madry, Ritova un Stafecka stundas pasniegs bērnudārza muzikālo audzinātāju līmenī, padziedot ar bērniem Kaķīts mans, nekas traks nenotiks. Taču no pieredzes zinu, kas notiek šādās nodarbībās - tiek kliegts: "Močī, spied!" Balss spēks un skaļums ir divas dažādas lietas.

Šādas nodarbības nevis attīsta balss spēku, bet gan spiež uz skaļumu. Bērnu balss saites nav tik attīstītas - var rasties asins izplūdumi, saaugumi, ko vēlāk nāksies operēt," brīdina Kramiņš. Viņš pats pabijis ārstu lekcijās, kurās tiek demonstrēti uzņēmumi ar balss saitēm, kas neatgriezeniski sakropļotas nepareizu vokālo mācību rezultātā.

"Cilvēkiem jāsaprot, cik tas ir nopietni, un jāpadomā, vai tiešām riskēt ar bērnu balss saitēm, sūtot mācīties pie Madry, Ritovas vai Stafeckas. Ir neprāts mācīt dziedāšanu ar grāmatvedes izglītību kā Stafeckai vai nepabeigtu vidusskolu kā Madry.

Meitenēm es iesaku labāk pašām sevi pilnveidot, nekā mācīt citus. Saprotu, ka šie centieni ir pirmā pazīme tam, ka šovs beidzies un viņas tiek aizmirstas. Zinu, ka Ritovai ir labi situēti vecāki, tāpēc ieteiktu viņai iet studēt, nevis nodarboties ar ko šādu.

Viņai muzikālā ziņā ir vislabākais pamats, bet ar to ir daudz par maz, lai mācītu citus, jāmācās vēl pašai. Un - kas arī ir viņas lielākā problēma, jāvar pieņemt pedagogu viedokli," jaunajām censonēm ieteikumus dod Kramiņš.

Izmanto šova slavu peļņas gūšanai

Okartiešu centieni šokējuši arī Lauru Railu, kura ir profesionāla vokālā pedagoģe, bet nedēļu pavadījusi šovā, lai attīstītu savas prasmes uzstāties uz lielās skatuves un gūtu atpazīstamību. Viņa atceras, ka šova laikā tagadējās "pasniedzējas" pašas nākušas pie viņas un teikušas, ka dziedot nemākot pareizi elpot. Pēc nieka pāris mēnešiem viņas jau māca citus.

"Dziedātājs vienā dienā nevar izdomāt, ka viņam ir liela pieredze skatuves mākslā un iet pasniegt vokālu. Nesaprotu, kā iespējams mācīt kādu, ja nav atbilstošas izglītības, kaut vai kursi vairāku gadu garumā.

Jā, var būt labs dziedātājs, skatuves mākslinieks, bet tas noteikti nenozīmē, ka viņš arī var būt vokālais pedagogs. Nu nevar, nezinot paņēmienus, nesaprotot, ko nodziedātā skaņa nozīmē, kam jāpievērš uzmanība, kļūt par pedagogu," sarunā ar DELFI Izklaide savu viedokli pauž Raila.

Viņa vienmēr šausminājusies par sludinājumiem, kuros skatuves mākslinieki sola iemācīt citus dziedāt. Profesionāle uzsver, ka šie cilvēki nekad nepalīdzēs citam izprast savu balss aparātu.

"Pie manis vērsušies daudzi bērni, arī pieaugušie, ar jau sabojātām, nepareizi nostādītām balsīm. Tas prasa milzu darbu, lai balss atkal skanētu pieņemami. Man, goda vārds, sāp sirds, skatoties uz tiem, kuri vēršas pie populāriem dziedātājiem kā pie vokālajiem pedagogiem - nejauciet divas pavisam dažādas lietas.

Var, protams, izmantot savu vārdu, lai nopelnītu, bet, ja neesi gluži kompetents jomā, kuru piedāvā, tad cik tas ir godīgi?" jautā Raila, kura uzsver, ka skatuves pieredze, dziedāšana koros, ansambļos un Saulkrastu Jazz apmeklējums nedod pamatu domāt, ka esi pilntiesīgs vokālais pedagogs.

Viņai pašai ir bakalaura grāds mūzikas pedagoģijā, pabeigti dažādi kvalifikācijas celšanas kursi, meitene pabijusi muzikālajās nometnēs un var lepoties arī ar skatuves pieredzi. Jau ilgu laiku Raila vada savu vokālo studiju, un viņas audzēkņu panākumi apstiprina to, ka meitene darbā izmanto patiesas zināšanas, nevis ir vienkārši slavenība, kas vēlas nopelnīt.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!