Oktobrī Rīgā norisinās vairāki vērienīgi modes pasākumi, un šajā sakarā DELFI Izklaide nolēma atskatīties uz Latvijas dizaineru spilgtākajiem panākumiem ārpus dzimtenes robežām.
Ārpus Latvijas savu cienītāju loku ieguvuši daudzi Latvijas modes mākslinieki - Natālija Jansone, Žanete Auziņa, Anna Ledskalniņa un citi -, tomēr šoreiz galvenais uzsvars tiek likts uz pamanāmākajiem un skaļāk izskanējušajiem sasniegumiem pēdējo gadu laikā.
Rotas britu lēdijām – Ginta Sičeva
Pirms daudziem gadiem Ginta Sičeva (attēlā) devās uz Londonu, lai studētu modes aksesuāru biznesu, bet pēc septiņu gadu ilgām studijām māksliniece nolēma palikt Anglijas galvaspilsētā, lai kļūtu par pagaidām slavenāko latviešu dizaineri Lielbritānijā.
Viņas firmas zīme ir unikālas no ādas darinātas rotas, lakati, somiņas un citi aksesuāri, kas veidoti, ar lāzertehnikas palīdzību izgriežot smalkus ziedu rakstus.
Sičevas darbi bijuši redzami seriālā Sex and The City, dažādos mūzikas klipos, Russian Standart Vodka reklāmā, filmās, reklāmās, un pati māksliniece atzinusi, ka vairs nespēj izsekot, kur parādās viņas darinātās lietas, ko aizlienē stilisti.
Klīst runas, ka Sičevas smalkie ādas darinājumi esot nonākuši pat britu karaļnamā, bet pati māksliniece to komentēt atsacījusies, norādot, ka ir lietas, par kurām runāt Londonā ir nepieklājīgi.
Mode zvaigznēm - Katja Šehurina
Viena no panākumiem bagātākajām Latvijas modes māksliniecēm ir zīmola KatyaKatya Shehurina radītāja Katja Šehurina, kura regulāri piedalās arī Rīgas modes nedēļās, ar saviem smalkajiem un sievišķīgajiem darinājumiem apburot visus skatītāju.
Ar savu daiļradi Šehurina apbūrusi ne tikai latviešus, bet arī britus - pērn viņa guva britu preses ievērību un modes blogeru atzinību pēc tam, kad populārā talantu šova X Factor dalībniece Jessie J uz skatuves kāpa Latvijas dizaineres darinātā kleitā, bet šovasar Šehurinas tērpu koncertam Parīzē izvēlējās kanādiešu dziedātāja Nellija Furtado.
Šehurina 2007. gadā absolvēja prestižo ESMOD modes skolu Parīzē, kur specializējās augstās modes veidošanā, kādu laiku sadarbojās ar Francijas dizaineriem, bet tad nodibināja savu zīmolu.
Neilgā laikā Katyakatya Shehurina iemantoja atpazīstamību ne tikai Latvijā, kur viņas tērpus izvēlas ne viena vien sabiedrībā zināma dāma, bet arī ārzemēs - šī zīmola tērpus iespējams iegādāties Maskavā, Sanktpēterburgā, Dubaijā un Kuveitā, bet pirmais un pagaidām vienīgais zīmola veikaliņš pērn tika atklāts Londonā.
Drosmīgs restarts - Baiba Ripa
Drosmīgu soli šopavasar spēra Baibas Ripas un Agitas Klauss zīmols BAIBA RIPA - martā viņas Parīzes modes nedēļas šovrūmā prezentēja savu jaunāko kolekciju, kas atšķīrās no iepriekš darinātajiem tērpiem.
"Mainīt līdzšinējo zīmola BAIBA RIPA profilu un startēt ar pilnībā no adījumiem veidotu kolekciju bija uzdrošināšanās, kas sevi attaisnoja. Kolekcijas pamanāmākie modeļi ir mēteļi no rupjas lauku dzijas un vieglas adītas šalles.
Atšķirībā no citām mūsu kolekcijām šoreiz injicējām arī vairāk krāsu, kas tika novērtēts vairāk nekā pozitīvi, īpaši japāņu apmeklētāju vidū," DELFI Izklaidei stāstīja Ripa, atzīstot, ka vieglās šalles tur kļuva par absolūtu japāņu iepircēju favorītu.
Tāpat abām māksliniecēm bijis patīkami dzirdēt, ka Itālijas Vogue žurnāla modes redaktore pēc viesošanās BAIBA RIPA šovrūmā atcerējās šo zīmolu no iepriekšējās Parīzes modes nedēļas un pozitīvi novērtēja profila maiņu uz adījumiem.
Laimes liešana Parīzē - MAREUNROL'S
Zīmolu MAREUNROL'S 2005. gadā dibināja Mārīte Mastiņa un Rolands Pēterkops, un šo gadu laikā drosmīgu pārsteigumu no abiem māksliniekiem nav trūcis, bet šovasar MAREUNROL'S izdarīja to, kas nevienam latviešu dizainerim nebija izdevies.
Jūnija beigās Mārīte un Rolands devās uz Parīzi, lai tur Parīzes modes nedēļas oficiālās programmas ietvaros prezentētu savu jauno kolekciju Epizode 2, kuras tapšanu iedvesmoja padomju režīms un latviskā laimes liešanas tradīcija.
Par šī zīmola pēdējā laika spilgtāko panākumu noteikti var saukt arī sadarbību ar Sanktpēterburgas Mihailovska teātri - jau oktobra beiās tur pirmizrādi piedzīvos opera Jevgēņijs Oņegins, kurā par aktieru ietērpu rūpējušies abi latviešu mākslinieki.
Starp citu, šī zīmola apģērbus izvēlas arī grupas Instrumenti puiši Šipsī un Reinsī, nesen tapusi basketbola kluba VEF Rīga fanu kreklu kolekciju, savulaik MAREUNROL'S darinājumos tērpās Dailes teātra aktieri izrādē Naži vistās un Latvijas Nacionālā teātra aktieri izrādē Mehāniskais apelsīns, bet pērn Latvijā atzinīgi tika novērtēti Mārītes un Rolanda darinātie tērpi Andreja Žagara iestudētajai operai Jevgēņijs Oņegins Rīgas operas namā
No ekonomikas pie kleitām - Alise Trautmane un 'Narciss'
2009. gadā tapušā zīmola Narciss radītāja Alise Trautmane ceļā uz modi izmeta lielu līkumu - viņa savulaik studējusi tieslietas un ekonomiku, pēc studijām strādājusi Austrijā, Maksavā un lielā investīciju kompānijā Latvijā, bet tad nolēmusi, ka vēlas radīt pati.
Pēc lekcijām dizaina skolās Milānā un Londonā tapis Narciss, kas jau vairākus gadus ar atzīstamiem panākumiem savām klientēm piedāvā luksusa klases sieviešu apģērbu, un zīmolam izveidojies pastāvīgs klientu loks Krievijā, Kuveitā, Beļģijā un Lielbritānijā, kā arī, protams, zīmola dzimtenē Latvijā.
Narciss tērpi jau 2010. gadā bija redzami Ņujorkā modes nedēļā Nolcha Fashion Week, vairākas reizes zīmola komanda devusies uz Russian Fashion Week Maskavā, šogad Narciss jaunākie darinājumi demonstrēti Berlīnes Mercedes Benz modes nedēļas laikā, un gadu gaitā tie rotājuši arī ārvalstu glancēto žurnālu lapaspuses.
Par savu lielāko panākumu pati zīmola īpašniece sauc Narciss veikala atvēršanu Londonā (attēlā) aizvadītā gada vasarā un iespēju šoruden piedalīties prestižajā TRANOÏ izstādē Parīzes modes nedēļas laikā, kas zīmola komandai izdevās tikai pēc piecu sezonu neveiksmīgiem mēģinājumiem.
Košākais 'made in Latvia' – 'Zaza Couture
Amerikā dzīvojošā latviešu māksliniece Terēze Gruntmane apģērbu zīmolu Zaza Couture, kas paredzēts meitenēm līdz 12 gadu vecumam, radīja pirms vairāk nekā desmit gadiem Dalasā, bet tagad to iespējams iegādāties ne tikai ASV, bet arī atsevišķās Eiropas un Āzijas valstīs.
Amerikā zīmols ar acis žilbinošajiem bērnu apģērbiem ātri iekaroja popularitāti, bet Latvijā daudzi par Zaza Couture uzzināja salīdzinoši nesen - aizvadītajā gadā, kad Rīgā festivāla Riga Fashion Mood laikā notika bērnu modes skate.
Zaza Couture īpaši lepojas ar faktu, ka, lai gan ideja izauklēta Amerikā, kolekcijas tiek ražotas Latvijā un uz tām ir uzraksts Made in Latvia.
Nedienas ar lāčiem – 'QooQoo'
Pirms pāris gadiem Latvijas modes dzīvē sevi spilgti pieteica zīmols QooQoo un tā radītāja Aļona Bauska. Īsā laikā viņas darinātie košie apģērbi guva plašu popularitāti Latvijas stila cienītāju aprindās, un QooQoo vārds izskanēja ārpus Latvijas robežām.
To, ka Bauskas raibu raibie apģērbi ir unikāli un guvuši popularitāti, apliecina kāds ne visai patīkams fakts - šovasar modes māksliniece bija pamanījusi, ka interneta veikalā Romwe.com parādījušies viņas darinātajiem legingiem ar lāču apdruku aizdomīgi līdzīgs apģērba gabals.
Tiesa, plaģiāts no vietnes īsā laikā pazuda, jo, kā vēstīja paziņojums, visi legingi ar lāčiem izpirkti, bet Aļonas Bauskas atbalstītāji Latvijā vienojās nosodījumā par kāda mēģinājumu nopelnīt uz latviešu dizaineres ideju un darba rēķina.
Gandrīz londoniete - Keita un '030470'
Modes dizainere Keita jeb Iveta Kārkliņa-Vīksne dzīvo starp Rīgu un Londonu - Latvijā bāzējas viņas apģērbu ražotne, bet Londonā top idejas, un šī procesa rezultātā radītās lietas guvušas atzinību gan Latvijā, gan Lielbritānijā, gan citur pasaulē.
Modes dizaineres zīmola 030470 apģērbu kolekcijas ir pieprasītas un tiek piedāvātas prestižos veikalos modes metropolēs Londonā, Tokijā, Parīzē, Ņujorkā, Maskavā un citviet, bet pēdējo gadu laikā viņa par sevi atgādina arī dzimtenē.
Keita ir izmēģinājusi savu roku arī teātrī un kino - modes mākslinieces kostīmi redzami latviešu režisora Gata Šmita spēlfilmā Seržanta Lapiņa atgriešanās, bet svaigākie Keitas darinātie skatuves tērpi redzami Dailes teātra izrādē Mežonīgā pilsēta (attēlā kadrs no izrādes).