Skandaloza un aizvainojoša reklāma ir īpašs mārketinga paņēmiens, un nav pārsteidzoši, ka bieži vien tā izaicina reliģiskas jūtas - spilgts šādas kampaņas piemērs ir apģērbu ražotāju Benetton akcija Unhate, kurā attēloti dažādu pretēju viedokļu paudēju skūpsti un apskāvieni (attēlā).
Reizēm tas notiek ar nolūku, tomēr gadās arī tā, ka kāda uzņēmuma kampaņā ticīgie tiek aizskarti nejauši. Jebkurā gadījumā pat šķietami nevainīgi šādas reklāmas piemēri izraisa sašutuma vētru, kas var pamudināt uzņēmējus šādu projektu neturpināt.
'Benetton' fantāzija par pāvesta skūpstu
Itāļu apģērbu ražotājfirmas Benetton 2011. gadā īstenotā kampaņa Unhate (Naidam - nē) ietvēra vairākas kolāžas ar "pretējo pušu" skūpstiem. Ticīgos jo īpaši aizskāra Romas pāvesta Benedikta XVI un Ēģiptes imāma Ahmeda al Tajeba skūpsts.
Neapmierināti bija abu reliģiju pārstāvji, bet Vatikāns savas dusmas pauda visklajāk, draudot iesūdzēt reklāmas veidotājus tiesā. Incidentu izbeidza tikai kompānijas publiska atvainošanās un prāvs ziedojums baznīcai, kura summa netika izpausta.
'Coca-Cola' vaļības Krievijā
Bezalkoholisko dzērienu ražotājs Coca-Cola, veidojot reklāmas kampaņu Krievijas Ņižņijnovgorodas apgabalā, izmantoja pareizticīgo baznīcu attēlus.
Kampaņas mērķis esot bijis "parādīt savu nostāju attiecībā uz kultūras un mākslas pieminekļu saglabāšanu". Vietējā baznīcas vadība gan šajā solī saskatīja milzīgu apvainojumu, bet daži pat apsūdzēja amerikāņu rūpniekus sātanismā. Rezultātā skandalozo reklāmu nācās atsaukt.
'Cadbury' liedz izmantot Adventes krāsu
Uzņēmumu grupā Kraft Foods ietilpstošās kompānijas Cadbury mēģinājums nostiprināt violeto krāsu kā sava zīmola atpazīstamības simbolu beidzās neveiksmīgi kristiešu iebildumu dēļ.
Ticīgie kristieši šo krāsu saista ar Adventi, Ziemassvētku tuvošanās periodu, tāpēc tā nevarot piederēt vienai kompānijai.
Tāpēc arī saldumu ražotājs Meaningful Chocolate Company, kas katru gadu izlaida konfektes violetā iesaiņojumā, šogad izvēlējušies sarkano krāsu, lai nerastos konflikti ne ar kristiešiem, ne Cadbury.
'Red Bull' māceklis Jēzus Kristus
Enerģijas dzērienu ražotāji Red Bull savā 2011. gada reklāmas kampaņā iztēlojās Jēzu Kristu, kopā ar apustuļiem makšķerējot zivis.
Kad neko neizdodas noķert, Jēzus izkāpj no laivas un staigā pa ūdens virsmu. Apustuļi savukārt spriež, ka tas ir vai nu kārtējais brīnums, vai enerģijas dzēriena iedarbība.
Reklāmas klipa beigās izrādās, ka Jēzus gluži kā Andrejs Mironovs vienkārši soļojis pa akmeņiem, kas slēpušies zem ūdens. Incidents beidzās ar reklāmas atsaukšanu televīzijā un kompānijas atzinumu, ka tā nav gribējusi aizskart reliģiskās jūtas.
Dezodoranta 'Axe' kritušie eņģelīši
Dezodoranta Axe reklāmā, kas attēloja "eņģeļu krišanu", ietverta visnotaļ pretrunīga epizode, kurā eņģeļi sadauza savus nimbus.
Tomēr reklāma tika netraucēta parādīta visās pasaules valstīs, izņemot Dienvidāfrikas Republiku. Tikai viens vienīgs dienvidafrikānis iesniedza sūdzību par viņa reliģisko jūtu aizskaršanu, jo no dezodoranta smaržas eņģeļi no debesīm nekrītot.
Lai gan Axe uzsvēra reklāmas klipa sadzīvisko raksturu, Dienvidāfrikā tas tika aizliegts šīs vienīgās sūdzības dēļ.
'Federici' saldējums un mūķene – grūtniece
Itāļu saldējuma ražotāji Antonio Federici savā reklāmas plakātā attēloja stāvoklī esošu mūķeni, kura mielojas ar auksto kārumu, turklāt to papildināja sauklis "Saldējums - mūsu reliģija".
Lielbritānijas Reklāmas standartu komiteja plakātu aizliedza kā ticīgo jūtas aizvainojošu materiālu, lai gan par reklāmu sūdzējās vien desmit cilvēki.
'Vimpelcom' dabū brāzienu par kailumu
Atšķirībā no visiem iepriekš minētajiem gadījumiem mobilo sakaru pakalpojumu sniedzējs Vimpelcom savā reklāmā reliģiskas tēmas nemaz neapspēlēja.
Ticīgo dusmas 2010. gadā izraisīja reklāmas klipā un plakātos redzamais atkailinātais vīrieša ķermenis. Īpaši sašutuši kristieši bija par jaunatnes tikumīgo stāju graujošā plakāta izvietošanu tieši blakus kādai baznīcai.
Viens dievs un viens internets latviešiem
Latvijas Romas katoļu baznīcas savulaik pauda nepatiku par vietējā interneta pakalpojumu sniedzēja Jucom plakātu un reklāmas saukli, kas turklāt bija noformēts gramatiski apšaubāmā formā: "Internets kā Dievs ir viens, bet pieslēgšanās iespējas pie Tā ir daudz!"
Baznīca paskaidroja savus iebildumus, paziņojot, ka reklāma ir cilvēka mēģinājums nostāties blakus dievam, kas pats par sevi ir liels grēks.
Draudziņš Kristus tālruņus nereklamēs
Britu mobilo tālruņu tirgotājs Phones4u iekūlās skandālā tieši pirms Lieldienām, savā reklāmā izmantojot Kristus tēlu no komēdijas Dogma.
Reklāmas standartu komiteja pieprasīja, lai uzņēmums pārtrauktu izmantot šāda veida tēlus, jo šāda rīcība aizskarot ticīgo jūtas.
Zīmola pārstāvji, atvainojoties par neveiksmīgo joku, taisnojās, ka viņi tikai gribējuši radīt "mūsdienīgu un pozitīvu kristietības tēlu lielo svētku priekšvakarā".
'Apple' veikals aizvaino musulmaņus
2006. gadā musulmaņu kopienas sašutumu izraisīja kompānijas Apple veikala konstrukcija Ņujorkā, jo tā atgādinot katram islāmticīgajam svēto Kaabu, kas atrodas Mekā.
Daudzas musulmaņu interneta vietnes dēvēja šo veikalu par "kārtējo apvainojumu islāmam" un paziņoja, ka tā teritorijā turklāt tikšot tirgots alkohols.