f64_supernova2015_finals_220215_007
Foto: F64

Trešdien, 25. martā, 50. jubileju atzīmē par pašmāju mūzikas biznesa haizivi dēvētais kompāniju Mikrofona ieraksti un Izdevniecība MicRec viens no dibinātājiem, mūziķis un dzejnieks Guntars Račs (attēlā).

Šajā sakarā DELFI Izklaide nolēma nedaudz atskatīties uz viņa veikumu un, protams, nežēlīgajā šovbiznesa pasaulē neiztrūkstošajiem skandāliņiem, kas viņu skāruši.

Dzejniekam vārdi nav jāmeklē


Foto: F64

Šķiet, tieši Nikolaja Puzikova lipīgās dziesmiņas Dievs tevi mīl piedziedājumā Račs arī ir visspilgtāk raksturojis savu kā dzejnieka ražīgumu.

Un, patiesi, ir ļoti grūti nosaukt kādu no pašmāju populārajā mūzikā aktuāliem izpildītājiem, kuri nav izpildījuši dziesmas ar Rača liriku. Olga Rajecka, Liene Šomase, Andris Ērglis, Lauris Reiniks, Ance Krauze, Antra Stafecka, Prāta vētra, Līvi, Laima Vaikule, un šo sarakstu var turpināt vēl ilgi.

To, ka Račs, kurš vienmēr uzsvēris, ka viņa iedvesmas avots un elks ir Bobs Dilans, savas karjeras laikā kļuvis par vienu no nozīmīgākajiem Latvijas popmūzikas scēnas "spēlētājiem", apliecina arī viņa 27. marta vakarā gaidāmā jubilejas koncerta mākslinieku sastāvs, kādu vienkopus redzēt izdodas reti.

Račs ir sadarbojies ar lielāko daļu no pazīstamākajiem Latvijas komponistiem. Visciešākā un auglīgākā sadarbība izveidojusies tieši ar maestro Raimondu Paulu, bet daudz hitu radīts arī kopā ar Ainaru Virgu un citiem. 


Eiropa Raču nesaprot un sūta uz elli


Foto: AFI

Starp Rača sasniegumiem tiek minēts fakts, ka viņš bijis trīs Latvijas "eirodziesmu" vārdu autors, un, lai gan pašmāju popmūzikas hita formulu viņš, šķiet, patiešām ir atkodis, ar starptautisku hitu radīšanu tik raiti vis nevedas.

2004. gadā uz Eirovīziju aizsūtījām Fominu un Kleinu ar Dziesmu par laimi. Tiesa, drosmīgais solis - dziedāt visai Eiropai latviešu valodā - neattaisnojās, un Latvija pirmo reizi neiekļuva konkursa finālā.

Divus gadus vēlāk grupa Cosmos uz Eirovīziju devās ar Rača un Reiņa un Andra Sējānu kopdarbu I Hear Your Heart, kas finālā ierindojās 16. vietā.

2010. gadā visu likām uz Aishu un Jāņa Lūsēna un Rača kopdarbu What For?, bet cerības neattaisnojās - finālā atkal neizdevās iekļūt, bet dziesma un tās izpildītāja izpelnījās skarbu kritiku. Piemēram, Zviedrijas izdevums Expressen norādīja, ka "baisajam dziesmas tekstam vajadzētu sadegt ellē".

Caura airu laiva un debili teksti – arī paša mājās nenovērtē


Foto: AFI

Daļa latviešu atzinīgi novērtē Rača ieguldījumu pašmāju populārajā mūzikā - to apliecina gan viņa dziesmu dungošana pie viesību galdiem un citos nozīmīgos dzīves brīžos, gan tas, ka muzikālās aptaujās hiti ar Rača liriku ieņēmuši augstas vietas un saņēmuši dažādas balvas.

Tomēr ne viens vien pret viņa veikumu izturas visnotaļ atturīgi vai pat noraidoši.

Šova Okartes skatuves skandālists Ivars Kļaviņš savulaik neslēpa pārliecību, ka Rača darbošanos pašmāju mūzikas biznesā un savu favorītu "bīdīšanu" var salīdzināt ar cauras laivas airēšanu.

Pirms diviem gadiem pacietības mērs bija pilns arī dziedātājam Intaram Busulim - kad Račs bija sociālajos tīklos nokritizējis viņa un citu pašmāju skatuves mākslinieku sniegumu 4. maija svētkos, Busulis nolēma ieviest skaidrību.

"Hei, Guntar... Ko Tu te D..S...!...?... Raksti savus debilos tekstus un paklusē...!!!" toreiz tvītoja Busulis, un viņa viedoklim pievienojās arī komponists Kārlis Lācis.

Pretenzijas pret Rača darbību mūzikas biznesā acīmredzot ir arī deputātam Artusam Kaimiņam, kurš savulaik savā videoblogā Suņu būda šova Jaunā talantu fabrika uzvarētājai Aminatai stingri ieteica nedraudzēties ar Raču, tiesa, sīkāk neko nepaskaidrojot.

Vistrāpīgāk tautiešu attieksmi pret Raču un viņa dziesmu tekstiem savulaik sarunā ar DELFI Izklaidi raksturoja komponists Raimonds Pauls, kurš atzina - cilvēku gaumes ir dažādas, tādēļ nebūtu korekti Raču saukt par sliktu dzejnieku.

Dziedāšanu 'uz fonogrammas' nācija nepiedod


Foto: F64

Pateicoties savai pieredzei, Račs ir kļuvis par pieprasītu ekspertu un piedalījies dažādos televīzijas šovos, mācot un kritizējot jaunos talantus, vētījot viņa sniegumu un profesionāli atsijājot potenciāli veiksmīgākos, ar ko vērts turpināt sadarbību.

Tiesa, dažreiz skarbā kritika atspēlējas - kad šova Supernova 2015 fināla pārraidē Račs grupas bet bet sastāvā kāpa uz skatuves un dziedāja fonogrammas pavadījumā, nācija ne pa jokam sašuta.

Kamēr interneta huligāni metās izsmiet pieredzes bagāto bundzinieku, šova producenti notikušo raksturoja kā pašsaprotamu.

"Račs, kā mēs visi zinām, nav nekāds lielais dziedātājs. Viņš ir bundzinieks, Mikrofona ierakstu vadītājs, producents un dziesmu vārdu autors, bet ne dziedātājs pēc pamatnodarbošanās. Tāpēc viņš nebija tik drošs par savu uzstāšanos," skaidro Supernova 2015 producente Ilze Jansone.

Jezga ap vienīgo ziņģi


Foto: DELFI

Grupas Līvi dziesma Mana vienīgā ziņģe pašmāju mūzikas vēsturē ierakstīta kā vienīgā kompozīcija, par kuru ilgus gadus notikusi tiesāšanās. Iemesls vienkāršs - dziesmu vārdu autori nevarēja sadalīt nopelnus, tāpēc nolēma iet oficiālu ceļu.

Pirms 15 gadiem Račs bija uzrakstījis dzejoli Mana vienīgā ziņģe un tekstu atdevis Jānim Grodumam. Tas tekstu uz savu galvu papildinājis ar Uģa Rūķīša dzejoļa ...vien tu... fragmentu (te informācija atšķiras - 2006. gadā pats Račs minējis, ka no Rūķīša dzejoļa izmantoti četri vārdi, bet vēlāk izskanējis, ka pieliktas trīs rindiņas).

Reģistrējot kompozīciju, Grodums Raču un Rūķīti bija uzrādījis kā vienlīdzīgus teksta autorus, kas noteica arī autoratlīdzību sadali - mūzikas autoram tiek 50%, bet abiem vārdu autoriem katram pa 25%.

2001. gadā Rūķītis vērsās tiesā, jo bija pikts uz Mikrofona ierakstiem, MicRec un Raču, kas albumā Superizlase Manu vienīgo ziņģi bija ielikuši, viņu kā vārda autoru nepieminot, un gribēja 10 tūkstošus latu kā morālo kompensāciju. Drīz vien uz tiesāšanos gatavs bija arī Račs - viņš apstrīdēja Rūķīša kā līdzautora tiesības.

Pēc gadiem ilgas klejošanas pa tiesu gaiteņiem šī gada martā, četrus mēnešus pēc Rūķīša nāves, lietā tika pieņemts galīgais lēmums - Augstākā tiesa noraidīja visas Rača pretenzijas, uzsverot, ka "Rūķīša radītā teksta daļa ir tā, kas akcentē teksta kopējo nozīmi kopsakarā ar prasītāja radīto teksta daļu", un abiem autoriem pienākas vienlīdzīga autoratlīdzības daļa. 


Soli tuvāk 'Grammy'


Foto: DELFI

Račs ir ne tikai neskaitāmu pašmāju populārās mūzikas hitu vārdu autors un bundzinieks, bet jau kopš 90. gadu sākuma arī biznesa cilvēks. Pats Račs gan intervijās apgalvo, ka muzikanta gars viņā ir stiprāks par uzņēmēju, bet tas nav šķērslis panākumu un peļņas gūšanai. 

Viņš ieņem vadošus amatus Latvijas mūzikas biznesā ietekmīgos uzņēmumos - ierakstu kompānijā Mikrofona ieraksti un mūzikas autoru izdevniecībā MicRec -, kuru dibināšanā arī pats piedalījies. 

Pērn Račs tika pie vēl kāda nozīmīga statusa - latviešu eksperts tika uzņemts The Recording Academy biedru rindās, kas nozīmē, ka viņš turpmāk varēs vērtēt Grammy balvas nominatus un pieteikt tai arī latviešus.

"Pats pieteicos, un akadēmijas biedri izvērtēja manu pieteikumu. Pirmajā brīdī saņēmu atteikumu ar pamatojumu, ka neesmu ieguldījis pietiekami daudz Amerikas mūzikas industrijas attīstībā.

Sazinājos ar saviem Amerikas kolēģiem, kas aizlika par mani labu vārdu," DELFI Izklaidei stāstīja Račs. Viņa kolēģi - Amerikas mūzikas profesionāļi, kuri reizēm ir līdzautori Rača dziesmām, pastāstījuši akadēmijai par to, kā Račs palīdzējis gūt popularitāti, piemēram ASV gana slavenajai DJ Ellai un Prāta vētrai.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!