Rudens ir īstais laiks, lai tiktu pie jaunas automašīnas, ar kuru doties baudīt Latvijas skaistumu gada vēsajā sezonā. Tomēr lietota auto iegāde var izvērsties par mulsuma, neziņas un vēlāk pat nožēlas pilnu pasākumu, ja neesi auto eksperts vai plānots iegādāties pirmo auto.
Lai, dodoties iegādāties lietotu auto, būtu drošība, ka pārdevējs neapved ap stūri, talkā nāk kompānijas Autoizsole eksperts Raivis Raspopovs (attēlā), kurš sagatavojis veselu padomu rindu, kas jāzina gudram auto pircējam.
Pārbaudīt auto reģistrēto vēsturi. "Iegādājoties lietotu auto, ir jārēķinās ar tā nolietojumu. Auto ir rūpīgi jāpārbauda, vispirms jau, vai tā tehniskais un vizuālais stāvoklis ir jums pieņemams. Gadījumā, ja auto sākotnēji ir iegādāts jauns no dīlera Latvijā, pēc šasijas numura var pārliecināties, vai auto ir tas pats, par ko tiek uzdots.
Jāatzīst, ka daļai auto nemaz tā vēsture nav zināma vai pieejama," vispirms izmēģināt vienkāršāko variantu iesaka eksperts.
Vizuāli novērtēt ārieni. Lai gan daudzi auto pircēji, īpaši tas varētu attiekties uz dāmām, liegsies, ka neko nesaprot, un par vienīgo auto kvalitātes rādītāju uzskata krāsu, vienkārši apskatot auto, jau var daudz secināt.
"Pārliecinieties, vai noteiktās auto vietās nav radusies rūsa, kā arī vizuāli izvērtējiet," rūpīgāk paskatīties uz noskatīto braucamo mudina Raspopvs.
Pavirināt durvis un lūkas. "Noteikti pārbaudiet, vai visas durvis atveras un aizveras kā nākas un vai to gumijas ir tur, kur tām ir jābūt.
Pārliecinieties, vai darbojas visi komforta elementi, ko spēj sniegt vēlamais auto - kondicionētājs, jumta lūka, elektroniski regulējamie sēdekļi, logi, spoguļi, apsilde," vienkāršus, bet vērtīgus padomus sniedz jaunais auto eksperts.
Pievērst uzmanību aizdomīgam krāsojumam. "Ja uz durvju gumijām ir krāsu pēdas, tas var liecināt, ka auto cietis negadījumā un pārkrāsots. Jāpievērš uzmanība ir arī motora pārsega iekšējai daļai.
Ja uz tā radies krāsas lobīšanās efekts vai jūtama krāsojuma smaka, tas var liecināt par auto pārkrāsošanu pēc negadījuma," brīdina Raspopovs.
Neiekrist uz krāpniekiem. Eksperts brīdina - blēdīgi auto pārdevēji var mēģināt apmānīt pircējus, kārtīgi iztīrot dzinēju, kas neļauj izprast tā darbību, kā arī attinot odometru. Gudrs pircējs neiekritīs uz šādām blēdībām, un to ir vienkārši pārbaudīt.
"Ja dzinējs ir pārāk tīrs, pastāv iespēja, ka auto īpašnieks, vēlas kaut ko noslēpt. Jāpārbauda arī, vai odometra stāvoklis atbilst salona nolietojumam. Nodiluši pedāļi un stūre pie maza auto nobraukuma noteikti liecinās par krāpšanos.
Veikt testa braucienu. Testa brauciens ir lieliska iespēja, kā ērti pārbaudīt uzreiz vairākas lietas automašīnas darbībā. Svarīgi zināt, kas jāpārbauda. "Viens no galvenajiem noteikumiem, veicot testa braucienu - pārliecināties, vai bremžu darbība ir pietiekami asa.
Pārnesumiem ir jāslēdzas bez piepūles un vienmērīgi, neradot nekādas liekas skaņas. Pārāk stingrs sajūga pedālis var liecināt par iespējamām problēmām.
Pabraukāt pa dažādiem segumiem. Nevajag kautrēties - tā vietā, lai testa braucienā izmestu aplīti pa stāvlaukumu, jāizmēģina braukšana pa dažādiem ceļiem, tostarp, kādu ne tik smalku seguma posmu.
"Veicot testa braucienu pa gludu asfaltu, nevajadzētu būt liekiem trokšņiem ar gaudojošu skaņu, kas liecina par to, ka ātrumkārba vai gultņi ir bojāti.
Veicot testa braucienu pa bedrainu ceļu, arī nevajadzētu būt liekiem trokšņiem- ja tādi ir, tas liecina par to, ka auto amortizatori, šarnīri vai bukses ir jāmaina," izmēģināt braukšanu dažādos apstākļos iesaka Raspopovs.
Tāpat nekādiem grabošiem trokšņiem nevajadzētu būt, automašīnai darbojoties brīvgaitā. Tas var liecināt par spararata izdilumu.
Veikt vienkāršu dzinēja eksāmenu. Svarīgs solis noskatītā auto pārbaudē būs dzinēja pārbaude, bet tas nav tik sarežģīti kā izklausās un būs pa spēkam ikvienam, kurš mācījies autoskolā. Jāzina tikai, ko un kā pārbaudīt.
"Pārbaudiet motora eļļas līmeņrādi un eļļas iepildes atveres vāciņu. Ja uz tā ir redzamas brūnas nogulsnes vai putas, dzinējs noteikti ir bojāts, un tam būs nepieciešams dārgs remonts. Dzinējam tukšgaitā ir jādarbojas vienmērīgi.
Pārliecinieties, vai, spēcīgāk uzspiežot gāzes pedāli, no izpūtēja nenāk zilgani vai melni dūmi - tas liecina par to, ka dzinējam ir bijusi liela slodze un tas jau ir jāremontē," gudrus padomus dod Raspopovs.
Pievērst uzmanību detaļām. Tā vietā, lai pāris reizes apsoļotu ap noskatīto auto un papriecātos par tā krāsas mirdzumu saulē, vērts pievērst uzmanību atsevišķām detaļām. "Pievērsiet uzmanību auto ārienei, īpaši tā sāniem. Ja atstarpes starp moldingiem un virsbūves apdares elementiem nav vienādas vai ir manāma jebkāda novirze no normas, tas ir signāls par iespējamām problēmām.
Pārbaudiet protektora dziļumu, sānu ārsienas kvalitāti un riepu stāvokli. Ja nodilums nav vienmērīgs, tā ir pazīme, ka riteņu savirze nav kārtībā.
Stūrei ir vienmērīgi jāgrozās līdz galam, gan uz vienu, gan uz otru pusi, bez jebkādām skaņām un vibrācijām," pievērst uzmanību detaļām mudina eksperts.
Pa tiešo vērsties pie Raspopova. Ja nu tomēr visi iepriekš minētie auto pārbaudīšanas padomi šķiet pārāk sarežģīti un šķiet, ka bez laba un uzticama palīga uz lietoto auto placi doties nebūs prāta darbs, visgudrāk būs par palīgu izvēlēties pašu Raspopovu un vērsties pēc tieša padoma pie jaunā auto eksperta.