"Aptuveni 12 gadu vecumā es pirmoreiz atklāju "YouTube" platformu, un man pavērās jauna pasaule – katrs blogeris tur runāja to, ko gribēja, un, atšķirībā no televīzijas, manās rokās bija izvēle, kam sekot un ko skatīties – viss bija īsts, man pašai pielīdzināms un neiestudēts," ar savas dzīves lielākās aizraušanās pirmsākumiem "Delfi Izklaidi" iepazīstina Beata.
Viņa ar interesi sekojusi līdzi ārvalstīs dzīvojošu blogeru video rullīšiem un klusībā sapņojusi par iespēju radīt arī pašai savu virtuālo draugu kopienu. Jau tad Beatai bija skaidrs, ka draudzība caur ekrānu raisa sava veida pieradumu. Pirmoreiz tiešsaistē Beata video ievietoja 2012. gada decembrī, un tad arī sākās viņas "YouTube" bloga "chanelegance" stāsts.
Kā viss sākās?
Ikdienā ļoti daudz laika nācies veltīt zinību apguvei, tāpēc video gatavošanu blogam viņa sākumā uztvērusi kā lielisku atpūtu.
Savus video jaunā meitene ierunā tekošā angļu valodā – šo svešvalodu viņa apgūst jau no trīs gadu vecuma. Rūpīgi veidoto "YouTube" kanālu Beata sauc par sava dzīvesveida platformu un publisko dienasgrāmatu, kurā atspoguļo savas spilgtākās intereses.
"Brīžos, kad neveltu laiku mācībām, daudz ceļoju, taisu īsfilmas par dažādām pasaules vietām – tās arī demonstrēju savu "YouTube" vlogā. Runāju arī par modes tendencēm, veselīgu uzturu, tai skaitā vegānismu, grāmatām, politiku, filozofiju un jebko citu, kas ienāk prātā."
Lai nepazustu daudzo "YouTube" blogeru pulkā, svarīgi ir atšķirties, un to apzinās arī Beata. Viņa uzskata, ka viņas "zīmogs" ir kvalitatīva video montāža un individuālais montāžas stils.
"Pēc tā manu darbu ir viegli atpazīt. Video montāža ir mana mīļākā video producēšanas daļa, kurā es gribētu darboties arī nākotnē. Manam kanālam ir raksturīga tehno un deviņdesmito gadu estētiskā noskaņa," savu veikumu apraksta Beata. Atskatoties uz paveikto, blogere secina, ka gadu laikā viņas "YouTube" kanāls ir ļoti mainījies, jo "audzis viņai līdzi".
Beata atzīst, ka viņas vlogam nav konkrēta mērķa, taču viņa no sirds izbauda iespēju savu vēstījumu nodot tūkstošiem skatītāju un dalīties ar savām idejām un zināšanām, kā arī daudz mācīties no skatītāju puses. Nereti kādam mazākam skatītājam noder viņas "vecākās māsas" padoms.
Publika, kas izaugusi no troļļošanas
"Es tiešām no visas sirds mīlu savu auditoriju. Bieži vien tie ir ļoti ziņkārīgi un interesanti cilvēki, ar kuriem regulāri diskutēju komentāros. Ar negatīviem viedokļiem sastopos ļoti, ļoti reti. Manuprāt, gan es, gan mana auditorija no "troļļošanas" jau ir izaugusi. Protams, gadās, kad, runājot par kādu strīdīgāku tematu, notiek viedokļu sadursmes."
Vairāki sekotāji dzīvo līdzi Beatas "YouTube" kontam jau no tā pašiem pirmsākumiem – blogere viņus atpazīst pēc lietotājvārdiem.
"Dažreiz man šķiet, ka viņi mani zina un saprot daudz labāk nekā es pati."
Blogere saskata daudzus plusus tajā, ka cilvēki mēdz aizrauties ar sekošanu kādam video blogam, jo tas var palīdzēt cīnīties ar vientulību, atrast domubiedrus, kā arī sniedz iespēju uzzināt daudz ko jaunu – gan atsevišķās nozarēs, gan kopumā. Daudzi blogeri savos video stāsta par grima noslēpumiem, kulināriju, saimnieciskiem trikiem un dalās ar padomiem arī psiholoģiskos jautājumos.
"Citi šos vlogus skatās vienkārši tāpēc, lai pasmietos vai atpūstos pēc garas darba dienas. Tā ir interneta maģija – ikviens starp daudzajiem kanāliem var atrast ko īpašu tieši sev. "YouTube" kā platforma vieno cilvēkus un izveido kopienas, kuras mēdz pārtapt arī reālā draudzībā," pēc savas pieredzes secina Beata.
Dalās arī visnegatīvākajā pieredzē – braukšana dzērumā
"Tā bija briesmīga situācija, ko vieglāk būtu atstāt starp mani un sev tuvākajiem, taču sajutu atbildību pret savu uzticīgo auditoriju – daudzi jaunieši šādas neapdomības dēļ zaudē dzīvības. Katrs mēdz izdarīt kaut ko nožēlojamu, bet, manuprāt, cilvēka raksturu atklāj tas, ko ar savu pieredzi dara tālāk," savas pārdomas par notikušo atklāj Beata.
Nepatīkamais notikums tika piedzīvots pēc kāda modes pasākuma 2016. gada pavasarī Rīgā – meiteni pie stūres reibumā apturēja ceļu policija. Par notikušo blogere izlēma informēt sava "YouTube" konta sekotājus, taču pat neiedomājās, cik lielu ažiotāžu izraisīs viņas stāsts.
"Video par manu cietumsodu sacēla traci – raksti internetā, žurnālos, angļu avīzēs. Atsauksmes mērogs bija neticams – tūkstošiem nāves draudu un lamu vārdu. Taču sasniedzu arī gaidīto – saņēmu simtiem pateicības vēstuļu no braukšanas dzērumā upuru vecākiem, brāļiem, māsām, kuri man pateicās par to, ka, sevi ievietojot tik ievainojamā pozīcijā, es atklāti runāju un brīdināju par tēmu, kas bieži tiek uzskatīta par tabu," atceras jauniete.
Atsaucība par līdzīgiem atgadījumiem no paziņu un draugu puses lika Beatai saprast, ka šāda postoša rīcība jauniešu starpā nav retums – tas tiešām ir aktuāli.
"Iespējams, ar to uz mūžu aptraipīju savu reputāciju, taču, ja tas novērsa kaut vienu cilvēku no sēšanās pie stūres dzērumā – tas bija tā vērts. Lai gan mūžīgi nožēlošu sevis izdarīto, nenožēloju to, ka devu iespēju citiem mācīties no savām kļūdām," sapratusi Beata, kurai tiesas piespriestais sods par izdarīto būs jāizcieš šī gada pavasarī.
Vlogošana ir kā skābeklis
Gadu gaitā Beata ir ne vien aplūkojusi neskaitāmus populāru blogeru YouTube" kontus, bet arī sekojusi līdzi šīs nodarbes attīstībai kopumā. Viņa labi pazīst "YouTube" vlogu virtuvi, tāpēc meitenei ir ko ieteikt citiem blogeriem.
"Noteikti ir jāseko līdzi tendencēm "YouTube" pasaulē – internetā viss mainās ļoti ātri, un, ja neesi labi informēts, ir ļoti viegli nogrimt. Konkurences tagad ir vairāk, nekā jebkad, un palikt aktuālam ilglaicīgi ir grūti, taču es uzturu labu karmu un "nenolieku" citus blogerus. Visi cenšas, visi strādā, un ir jāmāk priecāties par citu cilvēku panākumiem – diemžēl Latvijā tā bieži ir vājā vieta."
Beata aicina latviešu blogerus strādāt kopā, nevis atsevišķi, un lielu nozīmi piešķir kolektīvai draudzībai un savstarpējam atbalstam. Viņa atminas, ka kādreiz vlogošanas process bija daudz vienkāršāks, jo nebija nepieciešamas profesionālas kameras, mikrofoni un Holivudas līmeņa montāža.
"Ja paskatās uz agrākiem video, parasti tie tika filmēti ar datoru "vebkamerām" – tam bija zināms šarms. Tagad "YouTube" vide ir kļuvusi daudz komerciālāka – tā ir pārsātināta ar zīmolu sponsorētiem video, kā arī materiāla kvalitāte sasniedz neticamas virsotnes. Bieži vien blogeri cenšas piesaistīt auditorijas uzmanību ar skandāliem."
Beata atzīst, ka darbs neesot viegls, taču vlogu veidošana ir meitenes sirdslieta, kuru viņa nemainītu ne pret ko.
"Mans kanāls man ir devis daudzas iespējas, to skaitā ceļot un strādāt ar kompānijām, taču galvenā no tām ir satikties ar brīnišķīgiem cilvēkiem. Ja kaut kur braucu, jebkurā pilsētā atradīsies kāds ar ko pavadīt laiku – gan skatītāji, gan arī citi blogeri – internets lauž robežas. Katru dienu pamostoties, saņemu pozitīvisma devu no jaukiem komentāriem "Instagram" un "YouTube". Savukārt radošais process, kas izriet no kanāla veidošanas – tas man ir kā skābeklis."