Marlons Brando un T-krekls
1951. gadā Marlons Brando padarīja T-kreklu par apģērba gabalu, kuru katrs vīrietis vēlējās redzēt savā skapī.
Tas notika, pateicoties filmai "A Streetcar Named Desire", kur aktiera vīrišķīgais torss un mačo tēls ļāva T-kreklu apskatīt pavisam citā gaismā un padarīt par iekārojamu apģērba gabalu.
Līdz tam šis kokvilnas izstrādājums vairāk bija zināms kā strādnieku darba apģērbs.
Odrijas Hepbernas melnais trio
Odrija Hepberna ir modes ikona pati par sevi, tādēļ nav brīnums, ka arī vairāki viņas filmu tēli kļuvuši par iedvesmas avotiem stila tendencēm.
Mazā melnā vakarkleita no filmas "Breakfast at Tiffany's" ("Brokastis "Tifanijā"") komentārus neprasa, bet šoreiz izcelsim kādu citu tērpu, ko Hepbernas dēļ vēlējās valkāt tūkstošiem sieviešu.
1957. gada filmā "Funny Face" Hepberna parādījās apģērbā, kas apvienoja sevī eleganci un atturīgu vienkāršību – melnas bikses, džemperis ar paaugstinātu kaklu un tērpam pieskaņotas kurpītes bez papēža.
Pateicoties savai atturībai, šis tēls kļuva par sešdesmito gadu modes hitu, un, būsim godīgi, nav zaudējis aktualitāti arī mūsdienās.
Fejas Danavejas berete
1967. gadā uzņemtās filmas "Bonnie and Clyde" ("Bonija un Klaids") galvenie varoņi, kurus atveidoja Vorens Bītijs un Feja Danaveja, tiek uzskatīti par vienu no stilīgākajiem kino pāriem.
Filmas noskaņa un Danavejas valdzinošās noziedznieces tēls vēlāk izmantots neskaitāmās modes žurnālu fotosesijās, bet Bonijas tērps – smalka adījuma topi un lakatiņi – kļuva par pieprasītu preci.
Protams, īpaši jāizceļ berete, kas tieši pēc leģendārā laupītāju un slepkavnieku stāsta iznākšanas uz lielajiem ekrāniem, iemantoja sieviešu mīlestību un nonāca daudzu dāmu garderobēs.
Daienas Kītones vīrišķais šarms
Viņas varone smeldzīgajā komēdijā "Annie Hall" ("Annija Hola") parādīja, ka sievietes savā garderobē var ieviest elementus arī no stiprā dzimuma drēbju skapja.
Vudija Alena labākās filmas galvenās varones vienkāršais un androgīnais stils iemācīja daiļajam dzimumam sasiet kaklasaiti, vilkt platas bikses un apkaklīšu kreklus, vismaz apģērba izvēlē nojaucot robežu starp vīrišķo un sievišķo.
Disko karalis Džons Travolta
Jaunas vēsmas vīriešu modē ar disko cienīgu pagriezienu 1977. gadā ienesa Džons Travolta, pateicoties lomai filmā "Sestdienas nakts drudzis" ("Saturday Night Fever") .
Viņa baltais uzvalks ar "kļošenēm" un melnais pusaizpogātais krekls, kas atsedz vīrišķīgo krūtežu, kļuva par disko ēras paraugtērpu.
Daži modes eksperti uzskata, ka tieši šī filma palīdzēja disko mūzikai un apģērba stilam gūt tik milzīgu popularitāti, un lielu lomu tajā spēlēja tieši tolaik vēl jaunais un valdzinošais Travolta.
Dženiferas Bīlsas svīteris
Pēc filmas "Flashdance" uz parastu, pelēku mājas džemperi neviens vairs neskatījās tā kā agrāk. Dejošanai veltītajā filmā "oversize" džemperis ar lielo kakla izgriezumu ieguva draiskāku šķautni, atklājot vienu aktrises plecu un apliecinot – ikviens apģērba gabals var kļūt seksīgs.
Drīz vien tādu savā mugurā vēlējās redzēt katra meitene, un to lieliski papildināja dejotājas garās, biezās getras, kas arī kļuva par populāru aksesuāru.
Toma Krūza saulesbrilles
Toms Krūzs ar vienu no savām pirmajām lielajām lomām nodrošināja biznesa uzrāvienu saulesbriļļu zīmolam "Ray Ban".
Šī produkta ievietošana filmā "Risky Business" 1983. gadā gan bijusi pilnīgi apzināta – uzņēmums par briļļu paradīšanos dažādās filmās bija iztērējis krietnu summiņu, ko arī ar uzviju atguva. Aptuvenas aplēses liecina, ka pēc filmas nonākšanas uz lielajiem ekrāniem pieprasījums pēc konkrētā briļļu modeļa pieauga par 50%.
Toma Krūza varoņa nēsātās brilles kļuva par astoņdesmito gadu kulta preci un ik pa brīdim piedzīvo jaunu popularitātes vilni.
Madonnas avangards
1985. gada kinolente "Desperately Seeking Susan" tikai pastiprināja košo astoņdesmito gadu modes tendences.
Madonnas avangardiskais tēls ignorēja klasiskā un ieturētā stila noteikumus, un arī filmas skatītājiem vairs nebija iemeslu tos ievērot.
Krūšturis kā tops, šķietami nevērīga frizūra mati un lielas matu lentes, daudz bižutērijas un koša grima – tāda bija Madonna un visas viņas brīvdomīgās sekotājas, un daži no šiem stila elementiem ik pa brīdim atgriežas modes skatēs līdz pat šai baltai dienai.
Alīsijas Silverstounas mini
Perfekti saskaņoto apģērba ansambli, kas apspēlēja klasiskā kostīma piegriezumu, papildināja pusgaras zeķes. Neatņemama tērpa sastāvdaļa bija rūtainie minisvārki, radot reizē lietišķu un nerātnu tēlu.
Alīsijas varones stils, kas rotaļājās starp pusaudzisko nevainību, pieaugušas sievietes eleganci un visu vecumu dāmu valšķīgo dabu, padarīja minisvārkus par tīņu modes tendenci, un tie pazuda no veikalu plauktiem vēja ātrumā.
"Krēslas" sāgas grandžroks
2008. gadā daudzus tīņus un ne tikai pārņēma "Krēslas" ("Twilight") vampīrsāgas neprāts. Kases grāvēji bija gan Stefānijas Meieres romāna izdevumi grāmatu formā, gan ekranizējumi.
Romāna notikumi risinās nelielā Vašingtonas štata pilsētiņā, un tur dzīvojošo jauniešu stils ir ikdienišķs un vienkāršs.
Ekranizējumā redzamais Bellas un Džeikoba ģērbšanās stils iedvesmoja daudzus jauniešus atgriezties pie, kā to dēvē modes pazinēji, "Sietlas grandžroka" apģērba gabaliem – rūtainiem flaneļa krekliem, brīviem džemperiem, apdrukātiem T-krekliem un džinsām.