Delfi foto misc. - 56492
Foto: AFP/Scanpix/LETA
Seram Ridlijam Skotam – vienam no visu laiku labākajiem britu kino režisoriem – ceturtdien, 30. novembrī, aprit apaļi 80. Šis ir visai nopietns skaitlis. Pirmkārt, tādēļ, ka šāds vecums ir godājams jebkurai personai. Otrkārt, varam vien nobrīnīties, jo Skots kino industrijā ir pavadījis vismaz pusi sava mūža, tajā atstājot patiešām nenovērtējamu ieguldījumu. Viņš spēj to darīt vēl joprojām, un, visticamāk, tādā pat garā arī turpinās līdz mūža beigām.

Viņa filmas ievērojis jebkura ranga kino skatītājs. Vienalga vai "Svešais", "Gladiators", vai "Marsietis", Skots ir radījis tos visus un ir pelnījis cieņu un apbrīnu. Pat tad, ja ik pa laikam iznāk arī pa kādai neveiksmei, kā, piemēram, "Robins Huds" vai "Exodus: Dievi un Valdnieki". Godinot kino meistaru apaļajā jubilejā, atskatīsimies uz viņa paveiktajiem darbiem, kā arī ielūkosimies, ko varam sagaidīt nākotnē.

Ridlija Skota pirmsākumi ir meklējami tālajā 1937. gadā Anglijā, Sautšīldsas ciematā. Tur kopā ar brāļiem Frenku un Toniju Skotiem lielu daļu bērnības Ridlijs pavadīja mātes apgādībā. Tēvs karoja Otrajā pasaules karā Anglijas frontē. Par laimi, māte Skotu ģimenei bija pietiekami stingra, lai ieaudzinātu dēlos kārtīgu cieņu pret sevi un, kā tas vēlāk atklājās režisora filmās, arī pret sieviešu dzimumu kā tādu.

Interesanti pieminēt, ka Skota ģimenē režisoru netrūkst. Filmas Holivudā ir veidojis arī brālis Tonijs Skots (piemēram, labi zināmo "Labākais šāvējs" ar Tomu Krūzu), kurš gan diemžēl pirms pieciem gadiem izdarīja pašnāvību. Tāpat filmu industrijai nodevušies ir arī abu brāļu atvases. Pagaidām gan bez īpaši nozīmīgiem panākumiem. Līdz kādam noteiktam brīdim, iespējams.

Rokas iesildīšana reklāmās

Foto: Vida Press
Vēlāk Ridlijs Skots devās studēt dizaina mākslu. Pēc studijām tapa pirmais Skota darbs jeb īsfilma ar brāļa un tēva piedalīšanos tajā "Boy and Bicycle". Tiesa, vērā jāņem tikai fakts, ka šis ir pats pirmais labi zināmā režisora darbs. Turpmākos desmit gadus Skots pavadīja britu telekanāla "BBC" paspārnē, kur darbu sāka kā vairāku TV seriālu dizaineris, bet ar laiku pat tika pie dažu atsevišķu sēriju režijas.

Septiņdesmitajos gados kopā ar brāli viņš nodibināja filmu kompāniju "Ridley Scott Associates", lai turpmākos pāris gadus nodotos vairāku TV reklāmu veidošanai. Tā laika britu TV skatītāji šīs reklāmas atceras kā lieliskus, atmiņā paliekošus un iepriekš neredzētus darbus. Visu savu karjeru reklāmas biznesā Ridlijs Skots, protams, nepavadīja.

Toties 1984. gadā Skots radīja vienu no visu laiku labākajām televīzijas reklāmām, kas tolaik visai Amerikai lieliski parādīja, kas tas tāds "Apple Macintosh" dators ir par zvēru. Nav šaubu, ka tieši šī reklāma spēlēja savu lomu "Apple" veiksmes stāstā.

Karjeras varenais sākums

Foto: AFP/Scanpix/LETA
Iesildījies ar reklāmām un seriāliem, Ridlijs Skots beidzot, nu jau 40 gadu vecumā, ķērās pie pilnmetrāžas filmu veidošanas. Pirmā no tām, vēsturiskā drāma "The Duelists", pat piedalījās Kannu kinofestivālā, kur saņēma balvu kā labākā debijas filma. Pat ja ienākumi tai nebija diez cik labi, šāds apbalvojums Skotam atvēra pāris durvis arī Holivudā. Drīz vien jau pienāca projekts, kas uz visiem laikiem izmainīja režisora karjeru, kā arī pie reizes visu kino industriju.

Šis liktenīgais projekts bija visu laiku labākā šausmu filma kosmosā (tādu, diemžēl, nav daudz) – "Svešais". Ar ko šī filma ir nozīmīga, mēs visi jau ļoti labi zinām – vai tas būtu Ksenomorfs, vai šī paša briesmoņa "izlaušanās" no aktiera Džona Hērta ķermeņa, vai Sigurnija Vīvere, kuras tēls filmā nāca par labu sieviešu tēliem Holivudā vispār. Tas bez Ridlija Skota dalības pat nebūtu noticis, lai gan pati "Svešā" ideja drīzāk pieder scenāristam Denielam O'Banonam un māksliniekam Hansam Gigeram. Par tik iespaidīgu karjeras sākumu lielākā daļa Holivudas režisoru varētu vien sapņot.

Foto: Vida Press
Nedrīkst, protams, aizmirst arī par zinātniskās fantastikas meistardarbu "Pa asmeni skrejošais" – notikumu, kas iespaidoja visas turpmākās zinātniskās fantastikas filmas. Tas nekas, ka, lai šo darbu novērtētu līdz galam, kritiķiem bija nepieciešami vairāki gadi.

Augšup un lejup

Foto: AFP/Scanpix/LETA
Vēlāk Ridlija Skota karjera sāka mest dažādus līkločus, kas šaudījās ne tikai pa žanriem, bet arī augšup un lejup ar filmu panākumiem. Ja viena filma uz visiem laikiem palika kino vēsturē, tad jau nākošā turpat arī izgaisa. Šādā pat veidā režisors savas gaitas ir turpinājis līdz mūsdienām, bet, ja agrāk finansiāli neveiksmīgām filmām bija liela ietekme, šobrīd Skota vārds ir pārāk skaļš, lai ļautu pāris neveiksmēm to izbojāt.

Svarīgākie darbi, kurus atcerēties, ir pasaku filma "Legend" ar vizuāli spilgtu Tumsas pavēlnieka tēlu Tima Kerija izpildījumā, policijas drāma Japānā "Black Rain", feministiska piedzīvojumu drāma "Telma un Luīze", episkais "Gladiators", biedējošais "Hanibāls" un daudzas citas.

Kopš deviņdesmitajiem gadiem visas Ridlija Skota režisētās filmas ir tapušas zem viņa paša dibinātās filmu veidošanas kompānijas "Scott Free". Un kā jau to var sākt ievērot, Skota filmas ir tik dažādas, ka starp tām nav viegli atrast kādu kopīgu iezīmi. Izņemot, protams, dažas acīmredzamas detaļas, kā piemēram krāšņas un atmiņā paliekošas pilsētvides, detalizētas vides uzbūves, kā arī spēcīgus sieviešu tēlus, kas savā ziņā atsaucas uz paša režisora pagātni.

Mūsdienas un nākotne

Foto: Vida Press
Starp nesenākajiem Sera Ridlija Skota varoņdarbiem joprojām daudzu atmiņā ir palicis "Marsietis", kura stāstītie notikumi, cerams, kļūs aktuāli jau tuvākajā nākotnē. Vēl pavisam nesen režisors jau otro reizi atgriezās pie "Svešā" franšīzes (ar "Svešais: Covenant"), atgādinot, ka viens no nākotnes plāniem ir pie tās atgriezties vēl un vēl.

Jau drīzumā kinoteātros ir gaidāms svaigākais režisora veikums filmā "Visa pasaules nauda", kas stāstīs par bēdīgi slaveno miljardiera Džona Pola Getija mazdēla nolaupīšanu. Kaut gan sižets jau tā šķiet pietiekami aizraujošs, filma ir interesanta arī cita aspekta dēļ – pēdējā brīdī no tās tika "izdzēsts" par seksuālu vardarbību apsūdzētais aktieris Kevins Speisijs. Viņa vietā redzēsim leğendāro Kristoferu Plameru, un jau pavisam drīz arī varēsim novērtēt, cik veiksmīgi ar šo šķietami neiespējamo uzdevumu – neilgi pirms filmas iznākšanas uz lielajiem ekrāniem aizstāt vienu aktieri ar citu – Skots ir ticis galā.

Neskaitot "Svešos", nākotnē no cienījamā režisora mūs gaida arī ekranizācija Otrā pasaules kara notikumam, kas vēsturē pazīstams kā Kauja par Britāniju. Pēc Skota vārdiem, šis būs viņa sirdij ļoti tuvs projekts. Ņemot vērā režisora ģimenes pagātni, šis noteikti nav nekāds pārsteigums. Tāpat nebūs pārsteigums, ja šī filma izrādīsies kārtējais papildinājums režisora mantojumā, kas ir mainījis kino vēsturi ne vienu vien reizi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!