23 gadus vecā uzņēmēja un influencere Elīna Didrihsone sniegusi divu stundu garu interviju "YouTube" kanālam "Generation Famous", kurā izklāstījusi sava biznesa un dzīves aizkulises, tostarp komentējot arī negācijas, kas skārušas viņu un viņas veikalu "Butterfly".
Didrihsones apģērbu bizness sākās no paciņu pakošanas dzīvoklī un izauga līdz veikalam Kr. Valdemāra ielā. To visu viņa kopā ar vīru Nauri paveikusi pāris gadu laikā.
23 gadus vecā jauniete šobrīd ir apspriestākā uzņēmēja Latvijā; līdz ar popularitāti "Instagram" vietnē pār viņu vēlies slavas vilnis, tostarp arī negatīvi komentāri un klientu sūdzības par "Butterfly" tirgotā apģērba kvalitāti.
Intervijā Laurai Saulītei Elīna skaidro, ka pārmetumi par drēbju iepikšanu "AliExpress" un tālākpārdošanu daudz dārgāk ir nekrietni, jo tā nenotiek. Viņasprāt, iepirkt apģērbu šajā vietnē ir pat kauns. "Esmu tur pasūtījusi tikai vienus auskarus, un tie saplīsa pirmajā fotosesijā," atceras Didrihsone.
"Butterfly" drēbes tiekot pirktas vairumtirdzniecības bāzēs, un šāds biznesa modelis ir izplatīts visā pasaulē. Iepirktās vienības viņa pati pārbauda, jo kopš bērnības māte, kura ir šuvēja, iemācījusi, ko nozīmē kvalitatīvs audums. Bērnībā ne reizi vien mamma teikusi: šo mēs nepirksim, jo audums ir slikts, tāpēc ģimene bieži vien apģērbu iegādājusies second-hand veikalos, kur par lētām cenām var atrast kvalitatīvas lietas.
Sarunā ar žurnālisti Didrihsone teic, ka pati izvēlas, kādas drēbes iepirkt un pārdot tālāk "Butterfly" klientēm. Uzņēmējai ir svarīga apģērba estētika – tam jābūt sievišķīgam un tādam, ko viņa pati grib valkāt, tāpēc izvēlētais apģērbs iziet Elīnas pašas "kvalitātes pārbaudi". Vienlaikus viņai šķiet būtiski preci piedāvāt par demokrātiskām cenām, lai jaunietes var apģērbties skaisti, bet drēbes neizšķīstu pa vīlēm.
"No ļoti vienkāršām lietām tu vari saģērbties kā pērlīte, un tev nevajag tērēt simtiem eiro! Tu vari nopirkt kleitu par 30 un jaciņu par 25 eiro, bet tu būsi vienkārši konča! Man ļoti svarīga ir arī krāsa. Nav svarīgi, cik tā kleita smuka, bet, ja nav labas krāsas, nav jēgas," uzskata uzņēmīgā jauniete. Tomēr modei Elīna neseko: "Staigājot pa veikaliem, es sev neko nevaru atrast. Man ļoti patīk, ka tu izskaties šiki, bet neesi iztērējusi daudz naudas. Bet lai tas ir arī ar mēru kvalitatīvi – ne jau pavisam lēti... Var jau pavisam lēti, bet tas izjuks uzreiz, un tas vizuālais izskats jau liek par sevi manīt".
Didrihsone pauž, ka "Butterfly" piedāvājums "nav pats zemākais segments, bet nav arī ļoti dārgais, tāds pa vidiņam," viņa uzskata.
Uzņēmīgā jauniete par nelabvēļu tūkstošiem
Līdz ar veikala panākumiem arī pašas Elīnas sekotāju skaits instagramā auga pa dienām. Šobrīd Elīnai seko jau vairāk nekā 67 000 cilvēku, un slavas vilnis atnesis arī daudz negatīvi noskaņotus cilvēkus un viņu komentārus internetā. Tāpat viņai ticis uzrīdīts gan Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), gan Valsts ieņēmumu dienests (VID).
Skandāla laikā Elīna vairāk klusēja nekā komentēja notiekšo. Tagad intervijā Laurai Saulītei Elīna atzīst, ka tas no viņas prasījis emocionālu savākšanos – spēt paklusēt. To viņai ieteikusi arī juriste. "Tu redzi, cik daudzi tūkstoši tagad ir naidīgi pret tevi. Lai ko tu pateiktu un lai kā nepaskaidrotu, viņi izņirgās tevi vēl vairāk," paudusi juriste.
Uzņēmēja uzsver: visam "Butterfly" tirgotajam ir pavadzīmes, kas nozīmē, ka lietas nenāk no bēdīgi slavenā "AliExpress". Tāds biznesa modelis gan pastāv un ir legāls, taču uzņēmējai nav izdevīgs, jo ļoti lielas summas jāmaksā atmuitošanā un piegādē. Didrihsone apgalvo, ka viss viņas klāsts nāk no Eiropas. Tāpat arī VID ir informēts par viņas biznesu, un nekas nelikumīgs tajā neesot konstatēts.
"Ļoti ātri cilvēki pārslēdzās no "aliekspresa" uz citām tēmām, nu jau sāka runāt par mani privāti. Ja es attaisnojos vienā, viņi pārlēks uz citu. Tā ir kaut kāda milzīga tūkstošu banda, kuriem ir kaifs, viņi siekalojas mājās pie datora un raksta. Viņi nefiltrē, ko viņi raksta. Tu nedrīksti apvainot cilvēku, jo tu nezini," komentētāju ordas raksturo Didrihsone. Viņa pauž, ka vislielākie naida runas paudēji ir tie, kuri nemaz nav viņas klienti, ne reizi nav iepirkušies un nezina par drēbju kvalitāti. Didrihsone aicina vispirms atnākt uz veikalu un par to pārliecināties pašiem.
Masveidīgo nenovīdību viņa sauc par "bara instinktu", ar kuru viņa pati jau iemācījusies sadzīvot. "Ja agrāk mani aizskāra, ka par mani runā, ka esmu ne tāda, ka esmu neglīta, ka izskatos par vecu savam vecumam, tad nu jau man ir smagi vienalga," teic Elīna.