12. "Svaigs" ("Fresh")
Deizija Edgara Džounsa un Sebastjans Stens atveido galvenās lomas filmā, kas no romantiskās komēdijas drīz pārvēršas par īstu šausmeni. Romantiskās jūtas starp abiem veidojas tieši 33 minūtes, līdz stāsts uzņem asu pavērsienu un pārvēršas kanibālu murgā.
Stens atveido pārdevēju, kurš pamazām iemīlas savā nākamajā upurī – naivajā Edgarā Džounsā, kura izmisīgi cenšas izbēgt no sava likteņa. Jāuzteic lieliskais Laurinas Kānas scenārijs, kas meistarīgi atklāj abu varoņu personības un motīvus, savukārt režisors parūpējies, ka visas filmas garumā tiek saglabāta spriedze, kas nezūd arī pēc vardarbīga situācijas atrisinājuma.
11. "Nolādētais" ("The Cursed")
Šo gotisko šausmu filmu daudzi noignorēja vai nemaz nezināja par tās eksistenci, jo tā iznāca vienlaikus ar tādiem hitiem kinematogrāfijas pasaulē kā "Suns" ("Dog") un "Ārpus kartes" ("Uncharted"). "Nolādētais" apvieno klasisko mitoloģiju ar dažām biedējošām jaunām vīzijām, stāstot par vilkačiem 18. gadsimtā.
Kellija Reilija atveido nolādētā puiša mātes lomu un Biuds Holbruks – vilkaču mednieku ar tumšu pagātni, kas izmeklē vairākus aisiņainus dzīvnieku uzbrukumus cilvēkiem. Režisors Šons Eliss filmu veidojis kā vizuāli atmosfērisku meistardarbu – viņš izmanto miglu, dabu un tumsu, lai pastiprinātu šausmas, ko rada vajāšana, medības un šausminošie uzbrukumi.
10. "Vīrieši" ("Men")
Rakstnieka un režisora Aleksa Gārlanda jaunākais darbs ir fabula par vīriešiem, kas kontrolē sievietes. Tāpat kā savās iepriekšējās filmās "Ex Machina" un "Iznīcināšana" ("Annihilation"), režisors jau agri rada baiļu sajūtu un notur tajā skatītājus līdz pat filmas beigām. Šausminošajā darbā meistarīgi tiek izmantoti spilgti vizuālie un skaņu efekti, kas darbojas sinerģijā, lai radītu grūti izturamu spriedzi.
Džesija Baklija filmā atveido sievieti, kas pēc vīra pašnāvības devusies atpūsties uz Lielbritānijas laukiem, kurā dzīvo tikai... vīrieši. Jau pašā sākumā Baklijas atveidotā Hārpera izjūt naidīgo attieksmi pret viņu, īpaši to neslēpj viens no vīriešiem – Rorijs Kinnīrs. Viņa pasīvi agresīvā izturēšanās, seksistiskie apvainojumi un cita veida naidīguma izpausmes kļūst aizvien bīstamākas un, mēģinot aizbēgt no personīgās traģēdijas, Hārlija attopas, ka nokļuvusi cita veida ellē.
9. "Kliedziens" ("Scream")
Režisoru duets Mets Betinelli-Olpins un Tailers Žilets atdzīvina "Kliedziens" franšīzi, radot to labāku, nekā kritiķi un skatītāji bija cerējuši. Šoreiz filma, kas iesākas gluži kā iepriekšējās – ar telefona zvanu –, stāsta par saziņu mūsdienu pasaulē, kurā cilvēki komunikācijai izmanto tādas platformas kā "Discors", "Reddit" un citas. Apspēlējot šo tēmu – toksisko internetvides kultūru – režisori radījuši šausmu filmu pasaulei, kurā ikvienam ir viedoklis par šausmu filmām. Patīkams pārsteigums – ikoniskajās lomās atgriezies arī oriģinālais "Kliedziena" trio: Kortnija Koksa, Deivids Arkets un Nīvs Kembels.
8. "Speak no evil" ("Nerunā ļaunu")
Lai izkļūtu no ikdienas rutīnas un mēģinātu saglabāt draudzību, divas ģimenes – viena dāņu, viena holandiešu – dodas brīvdienās un pavada tās holandiešu ģimenes lauku mājās. Abu ģimeņu kopādzīvošana kļūst aizvien neērtāka un neveiklāka, kad nesaskaņas un kultūras atšķirības pāraug par kaut ko daudz draudīgāku.
Režisors Kristiāns Tafdrups radījis sajūtās klaustrofobisku, drūmu stāstu ar inteliģentu un tajā pašā laikā nežēlīgu scenāriju, kas rada tik lielu spriedzi, ka tā piedzīvo nevis vienu, bet vairākus lūzuma punktus līdz tam filmas beigām.
7. "X"
Viens no mūsdienu šausmu filmu labākajiem autoriem Tī Vests beidzot atgriežas uz lielajiem ekrāniem. Pasaule viņa jaunāko darbu gaidīja kopš režisora pēdējās filmas "Sakrements" ("The Sacrament"), kas iznāca 2013. gadā, un viņa jaunākais darbs neliek vilties viņa darbu cienītājiem.
Filmas notikumi seko pornofilmu veidotāju grupiņai, kas slepeni uzņem savu nākamo filmu kāda konservatīva veca pāra viesu namā Teksasā 1979. gadā. Kad pāris pieķer filmu veidotājus, sākas asiņaina un šausminoša cīņa par izdzīvošanu.
6. "Vērotājs" ("Watcher")
Maika Monro atveido Jūliju – vientuļu emigranti, kas dzīvo Bukarstē, un izjūt apdraudējumu, jo viņu diendienā vēro vīrietis no pretējās mājas. Kad aicināta dalīties ar iemesliem, kas viņā rada emocionālo spriedzi, Jūlija vilcinās. Viņa nesen pārvākusies uz Rumāniju un nerunā šajā valodā, tādēļ nevar atrast īstos vārdus, lai izteiktu savas bailes. Viņa prāto, ka varbūt pie vainas ir paranoja un bezmiegs, varbūt viņa vienkārši pārprot redzēto... Jūlija racionalizē aizvien pieaugošo nemiera un baiļu sajūtu un mēģina apklusināt savu iekšējo balsi, kas saka, ka kaut kas nav kārtībā un tās nav viņas iedomas – briesmas ir reālas.
"Vērotājs" ir pirmā Hlojas Okuno spēlfilma un tās galvenais vadmotīvs ir iemiesot Jūlijas prāta stāvokli ar skaņas, krāsu shēmas, vizuālā noformējuma un, protams, pašas Monro sniegumu. Šajā filmā bailes lielā mērā rada klusums, kas tiek atveidots kā kaut kas bīstams un skaļāks par skaņām.
5. "Melnais telefons" ("The Black Phone")
Filmas pamatā ir īsais stāsts ar tādu pašu nosaukumu, ko sarakstījis rakstieka Stīvena Kinga dēls Džo Hils, kas ir arī filmas režisors. "Melnais telefons" ir spriedzes pilns stāsts par "Grābēju" (Ītans Hokss) – bērnu slepkavu, kurš gaišā dienas laikā sagrābj tīņus, kuri nekad vairs netiek atrasti. Kad Finnijs (Meisons Temss) kļūst par nākamo gūstekni un tiek turēts skaņu izolējošā pagrabā, viņš sāk saņemt tālruņa zvanus no "Grābēja" iepriekšējiem upuriem.
Filmas scenārijs radīts, lai bērnu cīņā ar ļaundari, emocijas būtu tikpat spēcīgas, cik bailes. Turklāt šajā baisajā un šausmu pilnajā cīņā vijās stāsts par to, cik ļoti bērniem pietrūkst pieaugušo atbalsts un cik izkropļota ir valsts atbalsta sistēma, padarot šo filmu par ko vairāk nekā tikai spēcīgu trilleri.
4. "Augšāmcelšanās" ("Ressurection")
Šajā sirreālajā un satraucošajā rakstnieka un režisora Endrjū Semansa filmā aktrise Rebeka Hola atveido savu līdz šim labāko lomu – Mārgaretu – sievieti, kuras notikumi dzīvē sāk strauji mainīties, kad viņa pēc vairākiem gadiem atkal satiek savu bijušo maniakāli vardarbīgo vīru Deividu (Tims Rots). Mārgareta ar abu kopīgo bērnu aizbēga no Deivida drīz pēc tam, kad abi satikās, taču vīrieša sadistiskā rīcība atstāja neizdzēšamas pēdas. Tagad viņa Deividu redz visur, kur dodās, un drīz uzsāk pati savu vajāšanas spēli, lai būtu viņam soli priekšā, saprastu Deivida rīcības motīvus un atrisinātu mistērijas, kas ar viņu sāk norisināties kopš Deivida parādīšanās.
3. "Nē" ("Nope")
Režisora Džordana Pīla trešais darbs "Nē" šausmas ietērpj zinātiskā fantastikas stāstā, kurā, skatoties to atkārtoti, vienmēr pamanīsi ko jaunu un iepriekš neatklātu. Filmas galvenie varoņi, kurus atveido Daniels Kalūja, Keke Palmers, Brendons Perea, Maikls Vinkots un Stīvens Jeuns, cīnās lidojošam šķīvītim līdzīgu objektu, kas izraisa nemieru zirgu fermās. Lai gan filmas lielāko daļu veido piedzīvojumi, nevis šausmas, tajā ir vairākas neaizmirstamas ainas, kas neatstāj vienaldzīgus.
2. "Barbars" ("Barbarian")
Režisors Zaks Kregers ar filmu "Barbars" sevi pierāda kā pārliecinošu šausmu filmas veidotāju. Filmas notikumi sāk risināties, kad dokumentālo filmu pētniece Tesa (Džordžina Kempbela) ierodas "Airbnb" izīrētā naktsmītnē, kurā jau uzturas vīrietis vārdā Kīts (Bils Skarskgārds). Par spīti dubultajai rezervācijai (abiem ir dokumenti, kas pierāda to), Kīts pierunā Tesu palikt mājoklī, līdz situācija tiks atrisināta. Notikumiem attīstoties, Kītsa izturēšanās un mēģinājumi neveiklo situāciju padarīt mazznozīmīgu, tiek paspilgtināti ar lielu adernalīna devu un dīvainā situācija drīz kļūst vēl dīvaināka. Kregers savā darbā apspēlē sievietes ievainojamību, kad tā nonākusi neērtos apstākļos, no kuriem pati labprātīgi izvairītos.
1. "Nākotnes noziegumi" ("Crimes of the Future")
Režisora Deivida Kronberga jaunākais darbs ieskicē nākotni, kurā cilvēki jaunajai, sintētiskajai videi pielāgojas ar transformācijām un mutācijām. Filmas galvenais varonis Sauls Tensers (Vigo Mortensens) ir skatuves mākslinieks, kas avangarda izrādēs publiski demonstrē savu orgānu metamorfozi (pārveidošanos).
Kronenbergs radījis stāstu, kurā cilvēce mutējusies un spēj izaudzēt jaunus orgānus, un tik ļoti attīstījusies, ka zaudējusi jēdzienu "sāpes". Tas ir stāsts par laiku, kad cilvēka miesa krustojas ar mehānismiem un modernajām tehnoloģijām, un "Nākotnes noziegumi" šobrīd ir spilgtākais "venērisko šausmu karalis" šausmu filmu žanrā.