ASV kinorežisora, scenārista un aktiera Martina Skorsēzes viedoklis nesen kļuva ļoti populārs. Viņš nācis klajā ar ideju, ka ir nepieciešams cīnīties pret industrijas apsēstību ar kases skaitļiem (kad tiek runāts par "kasēm", atsaucas uz filmas vai lugas panākumu pakāpi attiecībā uz to cilvēku skaitu, kuri dodas to skatīties, vai ar to nopelnīto naudu.)
"Kopš astoņdesmitajiem gadiem uzmanības centrā ir skaitļi. Tas ir pretīgi," sacīja Skorsēze. "Filmas izmaksas ir viena lieta. Protams, ka filma maksā noteiktu summu, un visi cer to vismaz atgūt...Bet šobrīd uzsvars tiek likts uz skaitļiem, izmaksām, atklāšanas nedēļas nogali, to, cik daudz tā nopelnīja ASV, cik Anglijā, cik lielu peļņu ieguva visā pasaulē, cik skatītājus piesaistīja... Kā filmu veidotājs un kā cilvēks, kurš nevar iedomāties dzīvi bez kino, es uzskatu to par aizvainojošu tendenci."
Kāpēc šī ir tik nozīmīga problēma? Jo daudzas no kritiķu atzinīgi vērtētajām filmām tā arī kases ieņēmumu ziņā nekļuva par līderēm, kaut gan stāsta un izpildījuma ziņā tās bija izcilas!
"Murgu aleja" ("Nightmare Alley")
Režisora Giljermo del Toro "Murgu aleja" tik ļoti cīnījās – filma ar 60 miljonu ASV dolāru ražošanas budžetu visā pasaulē nopelnīja vien 37 miljons ASV dolāru. Martins Skorsēze tolaik laikrakstā "Los Angeles Times" rakstīja par filmu, mudinot cilvēkus doties skatīties to kinoteātros. Skorsēze sacīja, ka ir "biedējoši", ka kino skatītāji neizvēlas vērot šo izcilo kino darbu.
"Vestsaidas stāsts" ("West Side Story")
Šajos laikos, kad visapkārt dominē straumēšanas platformas un komiksu filmas, viegli neiet pat tādiem lielmeistariem kā Stīvenam Spīlbergam, kura režisētā versija par Brodvejas mūziklu "West Side Story" piedzīvoja pamatīgu finansiālu neveiksmi. Patiesībā 2021. gads, sevišķi mūzikliem, bija neizdevies.
"Pašnāvnieku vienība: Jauna misija" ("The Suicide Squad")
Vai filma "The Suicide Squad" būtu bijusi lielāks grāvējs, ja nebūtu pandēmijas un "Warner Bros." lēmuma straumēt filmu kanālā "HBO Max" tajā pašā laikā, kad tā tika atklāta kinoteātros? Mēs varam tikai cerēt, jo šī supervaroņu filma bija pelnījusi daudz vairāk nekā 169 miljonus ASV dolāru visā pasaulē. Šie rādītāji ir sāpīgi zemi komiksu saturam, īpaši tādam, kura ražošanas budžets bija 185 miljoni ASV dolāru.
"Ali"
"Cīnītājs" ("Warrior")
"Warrior" ir viena no aizkustinošākajām sporta drāmām 2011. gadā, galvenokārt patiecoties Toma Hārdija, Džoela Edžertona un Nika Noltes reālajiem priekšnesumiem. Filmas anotācija skan šādi: bijušā boksera jaunākais dēls Tomijs atgriežas mājās, kur viņu tēvs apmāca jauktās cīņas mākslas turnīram. Šie treniņi liek Tomijam atkal satikties ar savu atsvešināto vecāko brāli.
"Pēdējais duelis" ("The Last Duel")
Ridlija Skota gada filma "The Last Duel", pie kuras finansiālajām neveiksmēm sers Ridlijs metās vainot "tos sasodītos mileniāļus". “The Last Duel” gan gaidīja smaga cīņa par skatītāju uzmanību – sarežģīts stāsts, fakts, ka, lai gan Ridlijs atgriežas pie vēsturiska eposa, šis galīgi nav “Gladiators”, kā arī bažas, kas daudzus pārņēma, vēl gaidot filmu, zinot, ka divi no tās scenārija autoriem ir Bens Afleks un Mets Deimons (ņemot vērā stāsta jūtīgo tematu – kāda sieviete viduslaiku Francijā apsūdz paziņu izvarošanā).
"Cīņas klubs" ("Fight Club")
"Cīņas klubs" tiek plaši uzskatīta par vienu no ikoniskākajām filmām režisora Deivida Finčera un zvaigznes Breda Pita karjerā. Režisors Finčers sastrīdējās ar "20th Century Fox" par to, kā pārdot savu aizraujošo psiholoģisko trilleri. Viņa ideja bija izmantot mārketinga pieeju klātienē, taču "Fox" izvēlējās to drošāko ceļu, pārdodot filmu kā vienkārši lielu studijas filmu ar kinozvaigznēm.
Mārketings nedarbojās, un "Cīņas klubs" kļuva bēdīgi slavens kases ieņēmumu ziņā. Saskaņā ar "The Numbers" datiem, Deivids Finčers uzņēma "Cīņas klubu" ar 65 miljonu ASV dolāru ražošanas budžetu, taču vietējā kasē filma nespēja atgūt pat 60% izdevumu.