Divi amerikāņu zinātnieki - Dženifera Raita Nasta un Maikls Kūgans - izdevuši grāmatas, kurās izklāstījuši vairākus sensacionālus pieņēmumus par to, kas patiesībā Bībelē teikts par seksu un ģimenes vērtībām, vēsta Newsweek.
Savos darbos zinātnieki pauduši sašutumu, ka sabiedrībā valda konservatīvo kristiešu uzskati, kuri apgalvo, ka Bībele viennozīmīgi atbalsta tikai seksu tradicionālā laulībā. Nasta un Kūgans kā piemērus no Bībeles min stāstus par to, kā pravietis Jesaja upurējis Dievam savu nevainīgo meitu, par to, kā Naomija un Rute zvērējušas mīlēt viena otru līdz nāvei u.c.
Autori cenšas pierādīt, ka Bībelē par seksu stāstītais neveido saistītu sistēmu - gluži pretēji reliģiozo fundamentālistu viedoklim. Piemēram, arī Salamana augsto dziesmu Nasta traktē kā ārlaulības mīlas himnu, kas ne tuvu nav saistīta ar ģimeniskām vērtībām.
Konservatīvie kristieši ir pārliecināti, ka kristīgo tradīciju jēga ir viennozīmīga. "Vīrieša un sievietes intīmi ārlaulību sakari nesaskan ar Dieva dzīvības radīšanas vai grēku izpirkšanas plāniem," skaidrojis Fullera teoloģiskā semināra prezidents Ričards Movijs.
Savukārt Nastai un Kūganam šajā jautājumā ir savs viedoklis: "Bībele ir sena grāmata, un tajā aprakstītais nav piemērojams mūsdienu cilvēka dzīvē. Bībelē neeksistē "tradicionāla laulība". Ābrāmam bija bērni no sievas Sāras un savas kalpones Hagaras. Jēkabs apprecēja māsas Rāheli un Leu, kā arī viņu kalpones Bilhu un Zilfu. Jēzus un apustulis Pāvils dzīvoja celibātā."
Sievas faktiski bija vīru, bet meitas - tēvu īpašums. "Tēvam vajadzēja sargāt meitas nevainību vai to upurēt savām iegribām. Tādēļ Lats piedāvā divas savas nevainīgās meitas dusmīgam pūlim, kurš ielencis viņa māju Sodomā," atgādina autori.
Kūgans pauž uzskatu, ka Bībele ir "caurvērpta ar patriarhāliem aizspriedumiem", un iesaka traktēt to kā nerimstošu virzīšanos pie pilnīgas brīvības un visu cilvēku vienlīdzības.
"Dažkārt Bībelē sekss aprakstīts pārnestā nozīmē un ar "rokām" vai "kājām" tiek apzīmētas ģenitālijas. Tā pravietis Jesaja sacīja, ka Dievs noskūs matus no galvām, zodiem un "kājām". Rute, atnākot pie Boāsa, ar kuru cerēja apprecēties, pavadīja nakti "pie viņa kājām". No tā Kūgans izdara sensacionālu atklājumu: Lūkas evaņģēlijā, kur sieviete "skūpsta Jēzum kājas un tās mazgā", iespējams, aprakstītas seksuāla rakstura ainas.
Bībele aizliedz prostitūciju, laulātā krāpšanu, homoseksuālismu, jaunām sievietēm tā aizliedz seksu pirms kāzām, taču, kā norāda Nasta, katrā gadījumā ir izņēmumi - bezbērnu atraitne Tamāra izlikās par prostitūtu un stājās intīmās attiecībās ar savu vīratēvu, lai ieņemtu bērnu. Nasta tāpat izvirza provokatīvu pieņēmumu, ka ķēniņš Dāvids "savu dzimumtieksmi apmierināja" ar draugu Jonatānu.
"Arī vispārpieņemtās Bībeles tekstu interpretācijas dažkārt nav patiesas," teikts izdevumā. Nasta apgalvo, ka Dievs sodīja Sodomas un Gomoras iedzīvotājus ne par homoseksuālismu un izvirtību, bet gan par vēlmi izvarot eņģeļus.
"Kad apustulis Pāvils liek sievietēm nākt uz baznīcu ar aizsegtu galvu, viņš grib, lai sievietes neuzbudinātu eņģeļus," žurnāls citē Nastas viedokli.
Izdevums norāda, ka var arī nepiekrist Nastas un Kūgana viedoklim, taču viņi lasītājus aicina sākumā iepazīties ar Bībeles tekstiem un tikai pēc tam izteikt savus secinājumus par seksu Bībelē, kā arī par citām šajā grāmatā aprakstītajām vērtībām.
Kūgana grāmata God and Sex: What the Bible Really Says iznākusi pagājušā gada rudenī, bet Nastas grāmata Unprotected Texts: The Bible's Surprising Contradictions About Sex and Desire vēl tikai nāks klajā.