Latvijas Televīzijas svētdienas raidījums De facto rosina Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) vadībai vēlreiz veikt pārbaudi par glābēju rīcību pērn 2. oktobrī, kad deltaplāna avārijā cieta un vēlāk gāja bojā režisors Kristaps Streičs (attēlā).
Raidījums uzskata, ka patiesībai neatbilst iepriekš VUGD veiktās pārbaudes secinājumi, kuros konstatēts, ka glābēji rīkojušies profesionāli un atbilstoši prasībām.
De facto rīcībā nonācis kādu aculiecinieka filmēts video, kurā redzams, kā patiesībā notika glābšana. Video atklāj, ka glābēji nepārliecinoši izmantojuši pieejamās izbīdāmās kāpnes, nemācējuši padot virvi un nepieciešamos drošības stiprinājumus avarējušā lidaparāta pilotam, kurš glābēju vietā veica lidaparāta un smagi cietušā Streiča nostiprināšanu.
Aculiecinieka video arī atklāj, ka glābšanu nemaz nav vadījis kāds no VUGD darbiniekiem, bet gan ar glābējiem nesaistīta privātpersona, proti, pilota paziņa Viktors. Video redzams arī, ka negadījuma vietā avārijas seku novēršanā iesaistīts ievērojams skaits privātpersonu, kas saskaņā ar noteikumiem ir pārkāpums.
Video arī apstiprina, ka amatpersonas iepriekš pārāk vieglprātīgi paļāvušās uz darbinieku teikto, ka neviens negadījuma vietā nav smēķējis un ka valsts iestāžu darbinieki nav izmantojuši mobilos telefonus avārijas fotografēšanai, vēsta raidījums. De facto vēsta, ka video redzams tieši pretējais.
"Tas viss izskatījās diezgan baismīgi, kā tas norisinājās, ka kāpj pa kāpnēm un netiek augšā, vai vairāki mēģinājumi virvi mest, virves padošana, tas izskatījās diezgan neprofesionāli. Es nevaru spriest kā tam būtu jābūt, bet man kā cilvēkam no malas tas izskatījās diezgan dīvaini," raidījumam atzina glābšanas aculiecinieks Gatis Preitāgs.
De facto veidotāji uzskata, ka aculiecinieku video redzamais sniedz atbildi, kāpēc Streiča glābšanai bija nepieciešams tik ilgs laiks. Raidījumā piebilst, ka Streičs ar galvu uz leju gaisā karājās vairāk nekā divas stundas. Tāpēc jau nākamnedēļ De facto ar iesniegumu vērsīsies gan pie VUGD amatpersonām, gan arī prokuratūrā, jo pirmstiesas izmeklēšanā glābēju atbildība notikušajā nav tikusi vērtēta.
Pirmdien prokurors lidaparāta pilotam Valērijam Masļakovam uzrādīs apsūdzību. Mašlakovs gan savu vainu nenoliedza avārijas epizodē, taču viņš uzskata, ka Streičs gājis bojā glābēju dēļ.
"Es negribu runāt, ka es esmu tāds labs un nekur neesmu vainīgs - avārija notika, uz maniem pleciem gulsies atbildība, ka bojā gāja cilvēks, tie ir mani atbildības iekšējie mēri, bet, ja mēģinām atrisināt šo lietu, tad jāsaprot arī funkcijas, jāskaidro, kādām organizācijām bija jāreaģē, kam bija jāpiedalās, un, ja bija jāpiedalās, tad kāpēc tikai uz papīra? Tā taču ir cilvēka dzīvība," raidījumam sacījis pilots.