Foto: Unsplash

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) iesaistījās Eiropas Komisijas (EK) organizētajās "Sweep" aktivitātēs un no 2023. gada 27. oktobra līdz 27. novembrim īstenoja influenceru komercprakses pārbaudes sociālajos medijos, galveno uzmanību pievēršot sniegtās komerciālās informācijas nošķiršanai. Tika veikta 21 influencera pārbaude, un pārkāpumi konstatēti deviņos gadījumos.

Projekta "Sweep" galvenais mērķis bija apzināt sociālajos medijos publiskoto informāciju, kas varētu tikt atzīta par maldinošu patērētājiem. Saskaņā ar EK instrukcijā norādītajiem kritērijiem, tai skaitā influenceru popularitāti un sekotāju skaitu, PTAC izvēlējās 21 pārbaudāmo influenceri. Pārbaudes tika veiktas tādos sociālajos medijos kā "Instagram", "Facebook", "TikTok" un "YouTube".

Tika veikta 21 influencera pārbaude, un pārkāpumi konstatēti deviņos gadījumos, proti, influenceri sociālajos medijos publiskoja informāciju, kas uzskatāma par patērētājiem adresētu reklāmu, tomēr attiecīgā informācija netika papildināta ar norādēm par tās komerciālo raksturu. Influenceru publiskotajai informācijai, kas uzskatāma par reklāmu, netika izmantoti atbilstoši tēmturi, piemēram, #reklāma, #reklāmraksts, #sponsorēts, #apmaksāts, #apmaksātasadarbība u.c.

Vienlaikus tika konstatēts, ka 14 gadījumos influenceri izmanto norādes, kas nav uzskatāmas par atbilstošām, piemēram:

  • Septiņi influenceri "Instagram" profilā, lai nošķirtu komerciālā rakstura informāciju, izmantoja norādi #ad, kas ir angļu valodas vārda advertisement saīsinājums un nav pietiekami labi pamanāma un saprotama Latvijas patērētājiem;

  • Četri influenceri "Instagram" profilā, lai nošķirtu komerciālā rakstura informāciju, izmantoja norādi #promoting, kas nav uzskatāma par Latvijas patērētājiem skaidru norādi;

  • Seši influenceri "Instagram" profilā, lai nošķirtu komerciālā rakstura informāciju, izmantoja norādi #Collab, #Collaboration/sadarbība, kas var nebūt saprotama Latvijas patērētājiem un skaidri nenorāda, ka attiecīgā sadarbība saistīta ar komerciāliem mērķiem.

Foto: Publicitātes foto

PTAC skaidro, ka influenceru pienākums sociālajos medijos ir skaidri un nepārprotami norādīt saturu, kam ir komerciāls raksturs, piemēram, izmantot tādus tēmturus kā #reklāma, #apmaksāts_saturs, #sponsorētssaturs vai iespēju robežās izmantot sociālo mediju piedāvātās iespējas, ja tās ir pieejamas, piemēram, "Instagram" nodrošināto "Paid partnership" norādi. Tādu tēmturu izmantošana kā #sadarbība, #ad, #promoting, #collab, #collaboration un ražotāju, tirgotāju, produktu vai dažādu tirdzniecības veicināšanas pasākumu nosaukumu izmantošana bez papildu norādēm pati par sevi nav pietiekama, lai patērētājiem nodrošinātu nepārprotamu un atbilstoši sniegtu informāciju par konkrētās publikācijas komerciālo raksturu.

Jāpiemin, ka projekta laikā tikai deviņos gadījumos tika konstatēts, ka influenceri, kuri uzskatāmi par komercprakses īstenotājiem, sociālā medija "Instagram" profilā norāda savu kontaktinformāciju, piemēram, e-pasta adresi.

Saskaņā ar "Sweep" projekta pārbaužu rezultātiem, kā arī izvērtējot 2023. gadā konstatēto situāciju influenceru mārketinga jomā, PTAC secina, ka tirgus situācija šajā jomā ir uzlabojusies, jo daudzi influenceri sociālajos medijos komerciāla satura publikācijās cenšas izmantot vai izmanto reklāmas norādes. Tas norāda, ka informētība un izpratne par normatīvo aktu prasībām šajā jomā ir pieaugusi.

Deviņos gadījumos, kuros PTAC projekta "Sweep" ietvaros konstatēja pārkāpumus, influenceriem tika nosūtīts PTAC aicinājums savā darbībā nodrošināt komercprakses atbilstību normatīvo aktu prasībām, pie komerciāla satura publikācijām izvēloties skaidri, uzskatāmi un nepārprotami informēt patērētājus par reklāmas paziņojumu komerciālo raksturu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!