Foto: Shutterstock

Doma par iekāpšanu tveicīgā lidmašīnā noteikti nav kaut kas, pēc kā cilvēki ilgotos. Taču, tā kā aviācijas satiksme arvien pieaug, radot sastrēgumus, un bieži dzirdam arī par jauniem karstuma rekordiem, sakarsis un tveicīgs lidmašīnas salons daudzviet ir realitāte, vēsta CNN.

Pašlaik gan ASV nav vienota standarta, kādai vajadzētu būt gaisa temperatūrai, iekāpjot lidmašīnā, taču ASV stjuartu asociācija (AFA) jau kopš 2018. gada ir aicinājusi valstī tādu izveidot. Pagaidām vēl katra aviokompānija problēmu risina pa savam.

Karstākajā reģistrētājā vasarā Lasvegasā (saskaņā ar NASA datiem) pērnā gada jūlijā neatliekamās medicīnas darbiniekiem katru dienu bija jāsniedz palīdzība vismaz vienam pasažierim. Tas tamdēļ, ka ceļotājiem palika slikti, stundām ilgi sēžot uz asfalta, gaidot aizkavējušos lidmašīnu. Piemēram, vienu dienu termometra stabiņš rādīja vairāk nekā 46 grādus pēc Celsija, un lidojumu galu galā atcēla pavisam.

Šis starpgadījums varētu būt ieskats tam, kas, iespējams, gaidāms nākotnē. AFA lūdza ASV satiksmes ministram noteikt, kādai temperatūrai jābūt, iekāpjot salonā. Ministrija arī nāca klajā ar lietotni, kurā pasažieri un darbinieki var ziņot, ja temperatūra salonā neapmierina. Piecu gadu laikā kopš lietotnes palaišanas ir saņemti vairāk nekā 4000 ziņojumi par ekstrēmu temperatūru – 80 procenti no tiem attiecās tieši uz iekāpšanu salonā pirms izlidošanas.

Lidmašīnas salons uz zemes var kļūt nepanesami karsts tāpēc, ka dzinēji nevar darbināt gaisa kondicionēšanas sistēmas, kamēr lidmašīna nav pacēlusies. To ir iespējams izdarīt, izmantojot mazāku dzinēju gaisa kuģa aizmugurē. Tā uzdevums ir darbināt elektriskās sistēmas, atrodoties uz zemes. Taču tam vajadzīga degviela, kas savukārt rada papildu izdevumus, tāpēc lielākā daļa aviokompāniju to dara nelabprāt.

"Aviokompānijām ir jāsabalansē degvielas efektivitāte, siltumnīcefekta gāzu emisijas un pašreizējo gaisa kuģu dzesēšanas sistēmu tehnoloģiskie ierobežojumi," pauda Hasans Šahidi, Lidojumu drošības fonda prezidents (starptautiska bezpeļņas organizācija, kas cīnās par aviācijas drošību). "Turklāt ieviest vienotu standartu temperatūrai var būt sarežģīti, ņemot vērā atšķirīgos klimatiskos apstākļus dažādās lidostās un dažādu veidu lidmašīnās."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!