Foto: DELFI
Cilvēka iztēlei un ambīcijām var būt neiedomājami apmēri. "Delfi Ceļojumi" piedāvā pasaules lielāko un iespaidīgāko modernās inženierijas projektu apkopojumu.

Palmu salas Dubaijā


Cilvēka izdomai nav robežu, un to lieliski pierāda šis mākslīgi radīto salu arhipelāgs Persijas līča ūdeņos. Dubaijas krastos atrodama Palm Jumeirah un vēl 2 "palmas", kas ir tapšanas procesā – Palm Jebel Ali un Palm Deira. Starp šīm salām ir iesākti vēl 2 mākslīgo salu arhipelāgi – Visums un Pasaule. Uz Palm Jumeirah šobrīd atrodas vairākas viesnīcas, kūrorti un dzīvojamās ēkas. Lai izveidotu šo salu, tika izmantoti aptuveni 100 miljoni kubikmetru smilšu un akmeņu. Palm Jumeirah kopējās izmaksas sasniedza 12,3 miljardus dolāru.

Mijo viadukts Francijā


Šis iespaidīgais tilts atrodams Francijas dienvidos, pie Mijo pilsētas un ir ieguvis pasaulē augstākā tilta titulu. Mijo viadukta kopējais redzamās konstrukcijas augstums ir 343 metri, tādēļ tas ir augstāks pat par Eifeļa torni. Šis tilts šķērso Tarnas upes ieleju un tā celtniecības izmaksas bija aptuveni 320 miljoni eiro. Mijo viadukts tika uzcelts 3 gadu laikā un tika oficiāli atvērts 2004. gada decembrī. Tilta kopējais garums ir 2460 metri un autobraucēji šeit var izbaudīt braucienu 270 metru augstumā virs zemes.

Burj Khalifa Dubaijā

Foto: Axel Schmies

Apvienoto Arābu Emirātu lielākā pilsēta atkal izceļas uz pasaules fona, jo šeit atrodama arī pasaulē augstākā ēka – Burj Khalifa tornis jeb Burj Dubai. Tā augstums sasniedz neticamus 828 metrus, un pēc 6 gadu ilgiem celtniecības darbiem tā durvis vērās 2010. gadā. Burj Khalifa ambiciozais projekts izmaksāja aptuveni 1,5 miljardus dolāru. Ēkai ir 163 stāvi, turklāt interesanti ir arī tas, ka torņa galotnē temperatūra ir par apmēram 15 grādiem zemāka kā lejā, pie zemes. Burj Khalifa atrodas arī vieni no pasaulē ātrākajiem liftiem, kas var pārvietoties ar ātrumu 65 kilometri stundā.

Triju aizu dambis Ķīnā


Šī ir pasaulē lielākā hidroelektrostacija, kas ir uzcelta uz Jandzi upes. Dambja augstums ir 181 metrs un garums – 2335 metri. Triju aizu dambja hidroelektrostacija savu darbu uzsāka pagājušā gada vasarā un tā jauda var sasniegt pat 22,5 gigavatus, ko var pielīdzināt 15 atomreaktoriem. Šī dambja celtniecība izraisīja arī daudzu vietējo iedzīvotāju neapmierinātību un vides aizstāvju dusmas. Lai īstenotu ambiciozo projektu, savas dzīvesvietas bija jāpamet aptuveni 1,3 miljoniem cilvēku. Triju aizu dambja celtniecība ir radījusi lielas ekoloģiskas pārmaiņas tuvējā apkārtnē, un lielā ūdens rezervuāra apkārtnē ir ievērojami pieauguši zemes nogruvumu draudi.

Panamas kanāls


Ir pagājuši jau 100 gadi kopš Panamas kanāla celtniecības, tomēr tas joprojām ir viens no moderno laiku iespaidīgākajiem inženierijas projektiem. Kanāls stiepjas 77 kilometru garumā un savieno Atlantijas okeānu ar Kluso okeānu. Ik gadu caur Panamas kanālu izbrauc vidēji 15 000 kuģu. Pa kanālu tie tiek pārvietoti ar 3 slūžu palīdzību, kas regulē ūdens līmeni un tādējādi paceļ vai nolaiž kuģus. Tā izveidei tika izmantoti aptuveni 27 miljoni kilogramu dinamīta un visa celtniecības procesa laikā bojā gāja vairāk kā 25 000 cilvēku (liela daļa gan no tropu slimībām).

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!