Delfi foto misc. - 31042
Skaistas uniformas un iespēja atrasties augstu gaisā, virs mākoņiem, gandrīz katram mazam puikam ir izraisījusi vēlmi kļūt par lidmašīnas pilotu. Izrādās, pilota darbs nemaz nav tik "rozēm kaisīts", kā tas izskatās no malas.

Amerikāņu žurnāls "Reader's Digest" aptaujājis amerikāņu lidmašīnu pilotus, lai uzzinātu, ko viņi parasti neatklāj pasažieriem, un kas "parastajiem cilvēkiem" būtu jāzina par pilota darbu.

Intervijā atklājies, ka piloti pasažieriem paziņo tikai to, kas viņiem ir jāzina. Informācija, kas varētu radīt paniku pasažieru vidū tiek noklusēta. Tā teikt, ko mēs nezinām, par to neuztraucamies. Piemēram, pasažieri nekad nedzirdēs pilotu paziņojam, ka lidmašīnas dzinējs ir salūzis, vai ka nupat lidmašīnā iespēris zibens.

Labākai savlaicīgu lidojumu statistikai aviokompānijas mēdz norādīt nolaišanās laikus "ar rezervi". Piemēram, ja ir teikts, ka lidojums ilgst divas stundas, tad patiesībā tas ilgst tikai 1 stundu un 45 minūtes.

Aviokompānijas tēlam ir svarīgi precīzi izlidošanas un nolaišanās laiki. Tāpēc pat tad, ja 20 cilvēki kavētu izlidošanu, lidmašīna dotos ceļā, negaidot trūkstošos ceļotājus.

Daži piloti atzīst, ka izjūt nepārtrauktu trauksmes sajūtu, uztraucoties par to, vai līdz noteiktajam galamērķim pietiks degvielas gadījumos, kad neparedzētu apstākļu dēļ jāmaina kurss vai jāveic neplānota nosēšanās. Aviokompānijas cenšas iztikt ar minimumu - jo vairāk degvielas tiek vests līdzi, jo vairāk tā tiek patērēta papildus svara dēļ.

Dažām lidostām ir īsāki skrejceļi nekā pierasts, tādēļ, lai cik labas būtu pilota prasmes, nav iespējama pilnīgi gluda nosēšanās. Taču lielākoties tieši pēc tā, cik mierīga ir nosēšanās var noteikt pilota prasmes. Tādēļ lielākais kompliments, kuru pēc lidojuma pilotam vari izteikt, ir uzslava: "Lieliska nosēšanās!"

Daudzi intervētie piloti atzinuši, ka ir pārguruši. Viņu darba laiks liek būt uzdevumu augstumos pat 16 stundas no vietas, kas ir daudz vairāk nekā šoferiem - tālbraucējiem. Ja šoferiem jebkurā nākamajā pieturas punktā ir iespējas atpūsties, pilotiem šādas iespējas nav.

Nobeigumā piloti lūdz cilvēkus nejautāt norādes lidostās. Lai arī viņiem ir uniformas, tas nenozīmē, ka viņi pārzina visas pasaules lidostas. Piloti ikdienā pabijuši tik daudzās lidostās, ka bieži vien viņiem nav ne jausmas, kur un kas atrodas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!