<a rel="cc:attributionURL" href="http://www.flickr.com/photos/arrighi/">H. Michael Arrighi</a> / <a rel="license" href="http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/">CC</a>
1933. gada 5. janvārī ASV pilsētā Sanfrancisko tika likts pamatakmens vienam no pasaules skaistākajiem un arī lielākajiem piekartiltiem – "Zelta vārtu" tiltam, kas savieno Sanfrancisko pilsētas dienvidu daļu ar Merinas apgabalu un ir apvīts ar dažādiem mītiem un leģendām. Septiņi fakti par šo izcilo būvi.


Kas ir patiesais tilta radītājs?

Milzīgo tiltu būvēja vien 4 gadus un satiksmei tilts tika atvērts 1937. gada 27. maijā. Pašu tilta projektu izstrādāja Džozefs Strouss, bet darba procesā viņu konsultēja arhitekts Irvings Morou. Savukārt matemātiskos un inženiertehniskos parametrus rēķināja Čarls Altons Eliss, kas, kā izrādījās vēlāk, pat nekur netika dokumentēts kā tilta līdzautors. Iemesls bija sliktās attiecības ar tilta projektētāju Strosusu.

Kā tapa nosaukums


Poētiskais nosaukums "Zelta vārti" ir ar savu vēsturi. Kara topogrāfs Džins Frimons vēl tālajā 1846. gadā saskatīja vizuālu līdzību ar Bosfora līci un Zelta Ragu, kas atrodas starp abām Stambulas (Turcija) daļām. Tā nu šis nosaukums tika dots arī vēlāk izbūvētajam tiltam ASV.

Brīnumainā konstrukcija


Tilta garums ir nepilni 3 kilometri (2,737 metri) un tā būvniecība bija īsts izaicinājums. Tilta daļa, kas atrodas tieši virs līča, ir 1970 metri gara un to notur 230 m augsti tilta balsti. Svars šai konstrukcijai ir miljons tonnas, tāpēc pareizi sarēķināt slodzes, lai šī gigantiskā celtne nesabruktu, nebija joka lieta. Līcī uzbūvētā tilta balstiem jāiztur Klusā okeāna straumes, kuru ātrums ir 185 kilometri stundā un jāturas pretī spēcīgām vēja brāzmām. Starp citu, vēja brāzmu ietekmē tilts var svārstīties pat 9 metru amplitūdā. 

Atklāšanā – priekšroka kājāmgājējiem


Pirmajā oficiālajā atklāšanas dienā tiltu drīkstēja izmantot tikai kājāmgājēji. Turklāt to atklāja ar simbolisku skrējienu, kurā piedalījās 20 000 cilvēku. Pastaigu varēja uzsākt jau 6 no rīta, kad konstrukcija tika atklāta. Tikai nākamajā dienā "Zelta vārtu" tiltu šķērsoja pirmās automašīnas. Tilta 50 gadu jubilejā to apmeklēja 300 000 cilvēku. Bet par pasaules lielāko tiltu to varēja uzskatīt tikai līdz 1964. gadam. Pašlaik tas ir astotais lielākais tilts pasaulē.

Skaists gan!


Neapšaubāmi, "Zelta vārti" ir viens no vispazīstamākajiem pasaules tiltiem, bet iemesls šim fenomenam ir vairāki. Pirmkārt, tilts ir koši sarkans, tas ir vizuāli skaists un ilgi paliek atmiņā. Tilts visu laiku tiek pārkrāsots, lai tas nezaudētu savu krāšņumu. Otrkārt, tilts ir izvietots uz tiešām skaistiem pakalniem. Treškārt, "Zelta vārti" ir teju ikona ASV filmās. Piemēram, Bonda filmā "Skats uz slepkavību" darbība notika tieši šeit. Gan "Zelta vārtus", gan Sanfrancisko savus darbos daudzkārt pieminējis populārais amerikāņu rakstnieks Džeks Londons. Tiktāl par tilta pozitīvo reputāciju…

Pašnāvnieku kulta vieta


Tilts ir viena no populārākajām pašnāvību vietām ASV. Ik pēc divām nedēļām ūdenī no šī tilta metas kāds, kas nolēmis šķirties no šīs dzīves skaisti. Ir pat tik mērķtiecīgi pašnāvnieki, kas dodas uz "Zelta vārtiem" tikai ar mērķi nomirt. Pēc neoficiāliem datiem šobrīd aptuveni 1500 cilvēku ir lekuši no "Zelta Vārtu" tilta. Pēdējo astoņu gadu laikā zināmi tikai 26 cilvēki, kuriem izdevies izdzīvot pēc lēciena.

Samaksa vienā virzienā


Par tilta šķērsošanu ir jāmaksā 5 dolāri, bet tikai braucot virzienā uz dienvidiem. Ja ceļotājs dodas uz ziemeļiem, šis brauciens ir bez maksas. Ir zināms, ka tiltu ir šķērsojuši apmēram 1,9 miljardi transportlīdzekļu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!