Paklāju aušanas arods ir daļa no Marokas pamatiedzīvotāju berberu kultūrvēsturiskā mantojuma. Neskatoties uz to, ka mūsdienās vairums berberu ir islāmticīgi, valodas elementi un cieņpilna attieksme pret maģiju joprojām ieņem īpašu vietu marokāņu dzīvē. Paklāji, kas gadsimtiem vai pat tūkstošiem gadu senā pagātnē rotāja berberu mitekļus, ir transformējušies mūsdienīgos tekstilizstrādājumos, kuros ar smalkiem pavedieniem savijas pagātne un tagadne.
Interesanti, ka Marokā ar paklāju aušanu nodarbojas tikai sievietes. Ja berberu meitene vēlas izdevīgi iziet pie vīra, paklāju aušanas apgūšana ir obligāts priekšnosacījums. Līgava, kas apguvusi šo smalko prasmi, tiek uzskatīta par krietni vērtīgāku. Paklāju rakstos sievietes var ieaust savas jūtas, iekšējos pārdzīvojumus vai pat vēstījumu mīļotajam. Paklājs, gluži kā grāmata, atklāj tā radītājas slēptākās vēlmes.
Paklāja aušana ir ilgstošs un nogurdinošs process, kura laikā ne mirkli nedrīkst zaudēt modrību. Turklāt tas ir simtprocentīgs roku darbs - sākot ar aitu cirpšanu, dzijas vērpšanu un beidzot ar aušanu. Dzijas krāsošanai tiek izmantotas tikai dabīgās krāsvielas.
Marokāņu darinātie paklāji iedalās divās grupās: berberu (austie) un rabatiešu (mezglotie), turklāt otrie tiek uzskatīti par krāšņākajiem - vienā paklāja kvadrātmetrā var būt pat vairāk nekā 150 tūkstošiem smalku mezgliņu. Šo paklāju izcelsme tiek saistīta ar leģendu par stārķi, kurš, lidojot no Turcijas, kādas Rabatas nama pagalmā netīšām nometis auduma skrandu. Vietējiem tā iepaticies uz driskas redzamais raksts, ka viņi, mēģinot to atdarināt, radījuši jauna veida paklājus, kas ne vien nelīdzinājušies līdz šim zināmajiem, bet izdevušies pat daudz krāšņāki. Rabatiešu paklājiem raksturīga simetriska kompozīcija, spilgtas apmales, rotātas ar ziedu rakstu, kurš, sākot no malām veido plūstošu rozā - aveņu krāsas toņu pāreju. Paklāju centrā ir izvietots "Al Kaaba" (pravieša atdusas vieta) medaljons, kuru ieskauj smalks ziedu, augu un lapu motīvs – tas ticīgajiem atgādina par apsolīto mūžīgo dzīvi debesu valstībā. Šos niansētos darbus mēdz salīdzināt ar koptu dārzu, kurā zaļo eksotiski ziedi un reti augi. Augstu tiek vērtēti garspalvainie rabatiešu paklāji, jo spalva piešķir smalkajam zīmējumam maigas, pludinātas kontūras.
Tradicionālos marokāņu paklājus pārsvarā auž berberu cilšu sievietes. Dominējošie dabas motīvi viņu radīto paklāju rakstos nav nejaušība - tie rodas, ietekmējoties no skarbajiem dabas apstākļiem, kas diktē berberu ikdienu.
Katrs paklājs var pavēstīt savu neatkārtojamo stāstu, tik vien, kā jāprot to saskatīt un izlasīt. Krāsas un rakstu izvēle ir atkarīga no aušanas tehnikas, vietējām tradīcijām, īpatnībām un no audējas ticības labajiem spēkiem, ļaunai acij vai garu pasaulei, ko viņa šifrē paklāja rakstu zīmēs.
Pavirši aplūkojot, šķiet, ka berberu paklāju raksti ir samērā vienkārši, izvēlētās krāsas blāvas, turklāt ornamentu izkārtojums bieži vien ir asimetrisks. Raksts pamatā veidojas no rombiem, zigzaga līnijām, kvadrātiem un noslēpumainiem simboliem, kuri austi, izmantojot vien 2-3 krāsu salikumu. Šķietamā vienkāršība ir mānīga, jo katrs elements atrodas tam īpaši paredzētajā vietā - nozīme ir pat vissīkākajai rakstu zīmei un ģeometriskajai figūrai.
Rombs, kurš ir viens no centrālajiem marokāņu paklāju rakstu elementiem, pilda spoguļa funkciju, jo uzskata, ka tas atvaira "ļauno aci". Bieži pielietots simbols ir arī pravieša meitas Fatimas roka, kura sargājot no ļaunajiem gariem. Astoņstaru zvaigzne ir auglības simbols. Sargājošu funkciju pilda arī daudzos marokāņu paklājos ieaustās čūskas, ķirzakas un skorpioni. Kamieļa siluets palīdzēs tikt pie bagātas un labsirdīgas sievas, gailis ir saullēkta zīme un aicina uz lūgšanu, krabis un zirneklis aizsargā no ļaunajiem spēkiem, kā arī simbolizē sauli un radītāja saikni ar savu gara darbu. Ja uz paklāja attēlots pūķis, tas atbild par dabas spēku varenību un tiek uzskatīts par dārgumu sargu (saīsināti pūķis tiek attēlots kā S burts). Krusteniski izkārtoti elementi atvaira tumšās enerģijas. Interesanti, ka saskaņā ar berberu mitoloģiju, dēmoniskie spēki plosās sešos virzienos: uz dienvidiem, ziemeļiem, austrumiem, rietumiem, kā arī uz augšu un uz leju.
Katrai ciltij ir savs unikāls simbolu kopums un atšķirīgas paklāju pamatkrāsas, kurām pateicoties var noteikt darinājuma izcelsmes vietu. Berberu kultūrai ir raksturīgi baltie, dzeltenie un sarkanie toņi, tuaregiem - zilie, beduīniem – melnie toņi. Berberi krāsai piedēvē mītiskas īpašības: sarkanajai, viņuprāt, ir dziedējošs efekts un burvju spēks, tā spēj pasargāt no ļaunas acs, dzeltenā pievilina sargājošus spēkus. Tieši iepriekšminēto iemeslu pēc šīs krāsas marokāņu tradicionālajos paklājos tiek izmantotas visbiežāk,
Berberi uzskata, ka sievietei dzīves laikā ir jānoauž trīs paklāji. Divpadsmit gadu vecumā meitene sāk aust savu pirmo paklāju, kurš vēlāk tiks pasniegts kā dāvana nākamajam vīram. Šis paklājs ir neliela izmēra un tā raksts pauž meitenes bērnišķīgi naivo pasaules uztveri. Izejot pie vīra jaunā sieva sāk aust otro paklāju, kura rakstā ievij savu dzīves stāstu un nākotnes cerības. Berberu sievietes parasti šim paklājam izvēlas baltu pamatkrāsu. Trešais paklājs tiek radīts, lai nodotu to mantojumā nākamajām paaudzēm. Tanī ieaustas zīmes vēsta stāstu par ģimeni un goda vietā ir cilti simbolizējošie raksti.
Berberu sieviešu dabas dotā gaume salikumā ar smalko roku darbu ir radījusi mākslas darbus, kuri Marokas vārdam ir ļāvuši izskanēt tālu aiz valsts robežām. Visskaistākos paklājus rada jaunās berberu sievietes, jo viņu pirkstu gali vēl nav kļuvuši cieti un nejūtīgi un asā redze ļauj izaust smalku paklāja rakstu.
Viena paklāja izgatavošana, atkarībā no lieluma un sarežģītības pakāpes, aizņem sākot no pāris mēnešiem līdz pat vairākiem gadiem skrupuloza darba.
Nebūs melots, apgalvojot, ka teju katras Marokas lielās pilsētas centrā ir atrodams paklāju tirgus, kura klāstu aptuveni reizi nedēļā tuvākās apkaimes amatnieki papildina ar jauniem darinājumiem. Visi tur nopērkamie paklāji iziet valsts kontroli, kur tiek novērtēta to kvalitāte un izsniegts attiecīgas pakāpes sertifikāts. Bēda tikai, ka pat neliels, viszemākās kategorijas marokāņu paklājs lielai daļai tūristu nav pa kabatai. Par kaismīgākajiem Marokā austo paklāju cienītājiem uzskatāmi francūži, jo liela daļa šo krāšņo izstrādājumu aizceļo tieši uz Franciju.