Ikviens ir dzirdējis par pieczvaigžņu viesnīcām, tomēr retais zina, kā šīs zvaigznes tiek piešķirtas, ko nozīmē un vai vispār ir vērts ņemt vērā to skaitu uz naktsmītnes sienām. Portāls Gazeta.ru apkopojis informāciju, kas palīdzēs labāk izprast viesnīcu vērtēšanas kritērijus un izvēlēties sev piemērotāko.
Kam piešķir zvaigznes?
Pieņemts, ka viesnīcas kvalitāti atspoguļo tai piešķirto zvaigžņu skaits. Tā ir, bet tas nav vienīgais rādītājs. "Zvaigžņu sistēma ir tikai viena no pasaulē pieņemtajām viesnīcu klasifikācijas metodēm," apgalvo viesnīcu rezervācijas vietnes "Booking.com" pārstāvis Andrē Menings. "Dažādās valstīs atrodamās viesnīcas ar vienādu zvaigžņu skaitu var manāmi atšķirties cita no citas. Tas ir tāpēc, ka nepastāv viens starptautisks standarts. Turklāt, ja Eiropas valstīs viesnīcām zvaigznes piešķir īpaša komisija, kura pārbauda naktsmītņu atbilstību noteiktiem kvalifikācijas kritērijiem, tad dažās Āfrikas un Āzijas valstīs viesnīcu īpašnieki paši nosaka savu viesnīcu kvalitāti pēc noteiktu nodevu samaksas."
To apstiprina arī pārstāvniecības "The Leading Hotels of the World" direktore Anastasija Beļakova: "Ja runājam par viesnīcu klasifikācijas prasībām, tad daudzās valstīs ir sava juridiski apstiprināta viesnīcu klasifikācijas sistēma, un šīm viesnīcām katru gadu jāiegūst atbilstības sertifikāts. Bet nebūt ne visās pasaules valstīs var atrast oficiālas pieczvaigžņu viesnīcas. Piemēram, ilgu laiku Francijā augstākā viesnīcu kategorija bija četru zvaigžņu Deluxe, un tikai nesen tika ieviesta jauna augstākā kategorija – Palace. Jēdziens pieczvaigžņu būtībā ir visiem zināms apzīmētājs."
Kā izvēlēties labāko? Ko īsti nozīmē šīs zvaigznes?
Teorētiski zvaigznes parāda viesnīcas numura īpašības, tostarp arī tā iekārtojumu, tīrību, kā arī pieejamo pakalpojumu klāstu, restorāna esamību un ēdienu izvēles daudzveidību. Tomēr var novērot, ka dažādi interneta rezervācijas pakalpojumu sniedzēji vienai un tai pašai viesnīcai piešķir atšķirīgu zvaigžņu skaitu.
"Piemēram, ja izvēlamies kādu konkrētu viesnīcu Barselonā, vietnē "Agoda.ru" tai ir piešķirtas trīs zvaigznes un tās apmeklētāju vērtējums ir 8,1, kā arī šajā vietnē ir atrodams piesaistošs viesnīcas foto, savukārt "Kayak.com" – tikai divas zvaigznes, nekādas fotogrāfijas un cena – divreiz zemāka, visbeidzot "Booking.com" sniedz informāciju par piedāvātajiem pakalpojumiem, taču zvaigžņu skaits nav norādīts. Izmitināšanas iestādes – no nelielām privātajām viesnīcām līdz luksuss tipa apartamentiem pieczvaigžņu viesnīcās – pašas informē par savu pakalpojumu cenām, numuriņu pieejamību un sev piešķirto zvaigžņu daudzumu", paskaidro Andrē Menings.
Pie tam atbilstība vienotām prasībām būtībā ne par ko neliecina. Piemēram, ir noteikts kādai jābūt numuriņa platībai un kam jāatrodas vannasistabā, taču numuriņā atrodamās mēbeles var būt vecas un pa logu var pūst vējš, bet tas reitingā neatspoguļojas. Tas tiek atainots interneta vietnēs, kurās jūs rezervējat viesnīcas numuru – noteikti iepazīstieties ar atsauksmēm, ko raksta viesnīcu apmeklētāji. Tikai esiet uzmanīgi, radikāliem, klaji negatīviem vai pārspīlētiem, sajūsmas pilniem izteikumiem, ticēt nedrīkst.
Standarti un tradīcijas
Kvalitātes kontrole ir cita lieta. Parasti tai uzmanību pievērš luksuss klases viesnīcu īpašnieki, kurus uztrauc viesnīcas reputācija. Bet arī šo viesnīcu vērtēšanas kritēriji mēdz būt dažādi. "Pastāv īpaši pieczvaigžņu viesnīcu kritēriji," skaidro Anastasija Beļakova. Tie esot - minimālā numura platība, pakalpojumu klāsts (piemēram, durvju sardze 24 stundas diennaktī), restorāna esamība, viesnīcas numura un vannasistabas iekārtojums, tualetes piederumu esamība, dvieļu kvalitāte. Tomēr kritēriji var atšķirties atkarībā no valsts.
Negaidiet, ka visas vienas kategorijas viesnīcas būs līdzīgas. Piemēram, pieczvaigžņu viesnīcā Londonā iespējams atrast mazāku numuriņu nekā tās pašas kategorijas viesnīcā Singapūrā, jo Londona ir senāka pilsēta un tajā viesnīcas bieži vien tiek iekārtotas senlaicīgās ēkās.
Tāpat ir arī ar apkalpojošā personāla darba kvalitāti. Piemēram, viesnīcā "Maia Luxury Resort & Spa" Seišelu salās vienu viesi apkalpo desmit cilvēku personāls – dārznieks, istabenes, pavāri, personīgais sulainis un citi, bet Ņujorkā vai Parīzē tas nav nepieciešams vai ierasts.
Pat viena zīmola viesnīcas dažādās valstīs atšķiras: "Mēs katru viesnīcu iekārtojam citādi, tās atspoguļo vietējo kultūru un vēsturi," stāsta viesnīcas "The Ritz-Carlton" Maskavā galvenais pārvaldnieks Marks Nejkoms. Piemēram, iekārtojot viesnīcu Maskavā, iedvesma gūta no krievu kultūras un mākslas. Tas manāms arī ēkas arhitektūrā un krievu klasicisma stilā ieturētajā interjerā, kā arī uzņēmuma sniegtajos pakalpojumos, piemēram, sagaidīšana ar sālsmaizi, krievu vīna un citas degustācijas. "Bet numuriņa aprīkojums, pakalpojumu klāsts, personāla attieksme un problēmu risināšanas principi vienas viesnīcu ķēdes ietvaros ir vienādi visās viesnīcās."
Viesu sagaidīšana
Tas, ko sertifikātā nevar norādīt, ir īpaša atmosfēra, kurai dažās viesnīcas pievērš uzmanību, bet citās nepievērš. Parasti, par viesu komfortu īpaši rūpējas dārgās viesnīcās un nav daudz cilvēku, kuri ir gatavi maksāt par šādu greznību, tādēļ viesnīcu īpašniekiem nākas cīnīties par to, lai klienti pie viņiem viesotos atkal un atkal.
"Viesnīcas līmeni galvenokārt nosaka apkalpošanas kvalitāte. Uzcelt vai izremontēt viesnīcu ir samērā viegli, taču tam, ka viss ir jauns un skaists, nav nozīmes, ja apkalpojošais personāls neprot eleganti, rūpīgi un neuzbāzīgi apkalpot viesus. Zvaigžņu skaitam uz fasādes tad vairs nav nozīmes un, saskaroties ar nelaipnu attieksmi, tas pat sāk kaitināt," apgalvo Anastasija Beļakova.
"Galvenais viesnīcā ir tās darbinieki, nevis priekšmeti ar viesnīcas simboliku," apstiprina arī Marks Nejkoms.