Pasažieri, lidosta, ceļojums
Foto: Shutterstock

Ņemot vērā, ka tuvojas svētki, kuru laikā cilvēki dodas ciemos pie saviem mīļajiem gan tuvāk, gan tālāk, Eiropas Komisija un Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) aicina iedzīvotājus neaizmirst par savām tiesībām, lai ceļojums neizvērstos par nepatīkamu piedzīvojumu.

Kā liecina līdzšinējās PTAC veiktās aptaujas, mazāk nekā puse Latvijas iedzīvotāju jeb 40% zina, kādas ir viņu tiesības, izmantojot aviopakalpojumus. Līdzīgu situāciju rāda arī Eiropas Komisijas statistika - lielākā daļa Eiropas Savienības iedzīvotāju nezina par savām tiesībām, izmantojot ne tikai aviotransportu, bet arī autobusus, vilcienus, prāmjus. Tādēļ cilvēki arvien vairāk ir jāinformē par savām – pasažieru – tiesībām, piemēram, saņemt kompensāciju par lidmašīnas ilgstošu kavēšanos.

PTAC saņemto informācijas pieprasījumu un sūdzību skaits pakalpojumu segmentā pēdējo piecu gadu laikā esot bijis vislielākais. Pērn saņemtas 233 sūdzības no 299 patērētājiem par aviopakalpojumiem. 19% gadījumu rasts pozitīvs risinājums patērētājiem, 37% gadījumu sniegts skaidrojums un/vai informācija, bet 18% gadījumu sūdzības pārsūtītas citām kompetentajām iestādēm. Visbiežāk aviopasažieri PTAC esot  vērsušies ar problēmām par gadījumiem, kad lidojums ilgstoši kavējies vai ticis atcelts, atteikta iekāpšana vai arī radušās problēmas ar bagāžas aizkavēšanos un nozaudēšanu.

Lai visā Eiropas Savienībā nodrošinātu gaisa, jūras un iekšzemes pārvadājumu pasažieriem plašas un vienādas tiesības, pērn Eiropas Savienībā pieņemtas jaunas izmaiņas normatīvajā regulējumā. Turklāt, lai Eiropas Savienības iedzīvotājus informētu par šīm tiesībām, tika uzsākta plaša informatīvā kampaņa.

Lai ceļojums neizvērstos par nepatīkamu piedzīvojumu, pirms tā cilvēkiem būtu jāiepazīstas ne tikai ar savām – pasažiera - tiesībām, bet arī konkrētā pārvadātāja noteikumiem, iesaka PTAC. Turklāt problēmas, kas radušās ar pārvadātāja sniegtajiem pakalpojumiem, ieteicams risināt uzreiz, kad tās radušās, vai, ja tas nav iespējams, tūlīt pēc atgriešanās.

Pasažieriem svarīgi ielāgot – par nesniegtiem vai sliktā kvalitātē sniegtajiem pakalpojumiem vispirms ir jāinformē pakalpojumu sniedzējs; ja tā atbilde neapmierina, tad uzraugošā iestāde. Par avio, jūras un upju transporta pakalpojumiem Latvijā atbildīgā uzraugošā iestāde ir Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, bet par dzelzceļa un autobusu pasažieru pārvadājumiem – Autotransporta direkcija.

Ar informāciju par pasažieru tiesībām ir iespējams iepazīties Eiropas Savienības mājaslapā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!