Šova Saimnieks meklē sievu trešā sezona pārspējusi iepriekšējo sezonu rekordus – tūkstošiem ļaužu aizvada stundas, interneta forumos diskutējot par ekrāna pāru attiecībām, bet šova dalībnieki ik dienas saņem desmitiem mīlas un naida pilnu vēstuļu no faniem. Sociālantropologs Roberts Ķīlis atklāj, kas pamatā šim masu vājprātam.
"Trīsdesmit, četrdesmit un piecdesmit gadus vecie skatītāji ir piedzīvojuši laiku, kad visu nebija pārņēmušas digitālās tehnoloģijas. Viņiem vēl ir saglabājusies tā sajūta, ka virtuālā un reālā pasaule ir atdalītas.
Ikviens taču dzirdējis mammu vai skolotāju sakām - pietiek dzīvot virtuālajā pasaulē, vajag dzīvot arī reālo dzīvi. Savukārt jaunākiem cilvēkiem virtuālā pasaule nav atdalīta no reālās, un nereti viņi virtuālajā pasaulē jūtas drošāk, nekā reālajā dzīvē," sarunā ar DELFI Izklaide interesantu niansi iezīmē Ķīlis.
Viņš uzsver, ka liela problēma ir ģimeņu struktūras Latvijā, kuras diemžēl ir salīdzinoši vājas. "Arvien biežāk novērojama tendence, ka jaunietim lielāka saskarsme ir ar TV varoņiem, nekā ar saviem paša radiniekiem. Jaunieši arvien vairāk identificējas nevis ar saviem ģimenes locekļiem, bet ar virtuālajiem varoņiem," skaudru tendenci atklāj eksperts.
Kaislības, kas notiek ap saimnieku šovu, ir lieliska ilustrācija visam iepriekš minētajam. Tā vietā, lai cilvēks piezvanītu savai krustmātei vai māsīcai un pajautāju, kā radiniekam klājas, viņš iet Facebook un raksta, piemēram, saimniekšova Ģirtam vai Gundai, jo šiem tēliem jūtas tuvāks kā pats saviem radiem.
"Par laimi, tā ir tikai daļa sabiedrības. Bet arī šī daļa ir pietiekami liels skaits," vielu pārdomām piedāvā eksperts.
Eksperts vērš uzmanību arī uz monētas otru pusi - faktu, ka vienkāršs cilvēks, ieraugot sevi ekrānā, var sākt rīkoties neadekvāti, jo jūt bezmaz vai personības dubultošanos.
"Cilvēkam, kas dzīvo normālu ikdienas dzīvi un strauji nonāk šādas hiperuzmanības centrā, varētu iestāties mulsums, panika un neziņa, ko darīt. To visu pastiprina mūsdienu TV ekrāni.
Mūsdienās televizori nereti ir pa pusi sienas, līdz ar to ekrānā izpētāmi visi varoņa zobi, mati. Ikviens rugājs ir skaidri redzams. Mūsdienu ekrāni padara seju grafisku - cilvēks ekrānā izskatās pēc cita cilvēka. Pašam šova varonim, redzot sevi ekrānā, rodas sajūta, ka tas ir cits cilvēks. Viņš ierauga pavisam citu "es"," televīzijas biedējošo efektu atklāj Ķīlis.