Airbus A380

Nav nemaz tik viegli izvēlēties, kuras lidmašīnas spēlējušas svarīgāko lomu aviācijas vēsturē. Gaisa kuģi visos laikos bijuši apvīti ar lielāku vai pavisam lielu romantiku un leģendām par varoņdarbiem debesīs, piepildot cilvēka mūžseno vēlmi pacelties virs zemes.

Šoreiz piedāvājam privateFly.com veidoto top 10 ar leģendārākajām un slavenākajām lidmašīnām.

Raitu lidmašīna



Raitu lidmašīna "Flyer I"

Pirmais lidojums: 1903. gada 17. decembris

Garums: 6,4 metri

Spārnu platums: 12,19 metri

Maksimālais ātrums: 48,28 km/h

Kādēļ šī lidmašīna ir slavena?

Brāļi Raiti bija aviācijas nozares pionieri un 1903. gadā 17. decembrī Ziemeļkarolīnā, ASV, veica pirmo lidojumu ar motorizētu lidmašīnu. Līdz tam cilvēki bija jau lidojuši, bet tikai ar planieriem vai gaisa baloniem.

Abi brāļi kopš bērnības aizrāvās ar tehniskām lietām, mehānismiem un dažādām ierīcēm. Viņiem piederēja velosipēdu fabrika, uz kuras tehniskās bāzes tapa pirmais biplāns "Flyer I", kas bija apgādāts ar stūres ierīci. Dzinēju, kas bija nepieciešams lidaparātam, brāļi izgatavoja paši, tāpat arī no koka darinātos spārnus un citas detaļas. No velosipēdu dizaina bija aizgūts ar ķēdi darbināmais divu propelleru mehānisms.

Pirmais lidot ar to mēģināja Vilburs Raits, kas bija uzvarējis un ieguvis šo iespēju, metot monētu. Viņš, lai līdzsvarotu lidmašīnu, gulēja uz vēdera uz apakšējā spārna. Lidojums gan bija ļoti īss – tikai trīs sekundes. Piezemējoties lidmašīna nedaudz cieta, bet nākamajā rītā ar to pacelties gaisā jau mēģināja Olivers Raits, kam tas arī izdevās sekmīgāk. Jauna lapaspuse krāsainajā aviācijas vēsturē bija atšķirta, jo šis arī tiek uzskatīts par pirmo īsto lidojumu pasaules vēsturē. Pirmā lidojuma ilgums bija tikai 12 sekundes, kura laikā nolidoti 53 metri. Tomēr jau ceturtā izmēģinājuma lidojuma laikā 59 sekundēs tika nolidoti jau 260 metri.

Kur tagad var apskatīt šo lidmašīnu?

Nacionālajā Gaisa satiksmes un kosmosa muzejā (National Air and Space museum), Vašingtonā, ASV

Virsskaņas superzvaigzne Concorde



Concorde

Pirmais lidojums: 1969. gada 2. marts

Garums: 61,6 m

Spārnu platums: 25,6 m

Maksimālais ātrums: 2179 km/h

Kādēļ slavena?

Concorde bieži tiek dēvēta par vienu no nozīmīgākajām lidmašīnām aviācijas vēsturē, jo tā bija pirmā virsskaņas lidmašīna, ko drīkstēja izmantot regulāriem pasažieru pārvadājumiem, šķērsojot Atlantijas okeānu nieka 3,5 stundās. 1996. gadā tā sasniedza rekordu – divās stundās 52 minūtēs un 59 sekundēs aizlidojot no Londonas Hītrovas lidostas līdz Ņujorkas Džona Kenedija lidostai.

Concorde lidmašīnas pasažieru pārvadājumiem no 1976. gada līdz 2003. gadam izmantoja aviokompānijas "British Airways" un "Air France". Šīs lidmašīnas beidza izmantot pieprasījuma mazināšanās un drošības apsvērumu dēļ (2000. gadā viena no "Air France" Concorde lidmašīnām avarēja – bojā gāja 130 cilvēki).

Kur tagad atrodas šīs lidmašīnas?

Airbus ražotnē kopumā uzbūvēti 20 Concorde lidaparāti – 14 no tiem izmantoti komerciāliem lidojumiem.

Pašlaik "Concorde" lidmašīnas apskatāmas:

• Nacionālajā aviācijas muzejā Skotijā, Lielbritānijā
• Londonas Hītrovas lidostā, Lielbritānijā
• Parīzes Šarla de Golla lidostā, Francijā
• Karaliskajā kara muzejā Lielbritānijā
Airbus ražotnē Tulūzā, Francijā
Airbus UK Bristolē, Lielbritānijā
• Mančestras lidostā, Lielbritānijā
• Aviācijas muzejā Sietlā, ASV
• Jūras, gaisa un kosmosa muzejā Ņujorkā, ASV
• Džentlija Adamsa Bridžtaunas lidostā, Barbadosā

ASV galvenā lidmašīna 'Air Force One' (tagad Boeing VC-25)



Air Force One

Garums: 70.6 m

Spārnu platums: 59.6 m

Maksimālais ātrums: 1015 km/h

Kāpēc slavena?

Šī lidmašīna ir viens no amerikāņu lepnumiem, gluži kā simbols ASV prezidenta varenībai un spēkam. Tomēr, atšķirībā no citiem gaisa kuģiem sarakstā, "Air Force One" gan nav viens konkrēts gaisa kuģis, bet gaisa satiksmes vadības signāls. Parasti tā tiek lietota lidaparātiem, uz kuru klāja atrodas ASV pirmais cilvēks - prezidents.

Šī zīme var tikt lietota ne tikai privātajām lidmašīnām, bet arī jebkurai ASV Gaisa spēku lidmašīnai, uz kuras klāja ir prezidents. Šo terminu sāka lietot 1953. gadā, kad prezidenta Eizenhauera lidmašīna nonāca vienā gaisa telpā ar komerciālajiem laineriem, kam bija tāds pats izsaukuma signāls. Pēc tam ar zīmi "Air Force One" lietotas vairākas lidmašīnas, tomēr pašlaik ekskluzīvas tiesības uz to pieder Boeing. Pašlaik ASV prezidents lido ar Boeing VC – 25 - Barakam Obamam pieejamas divas šādas aprīkotas lidmašīnas.

Kur tās ir tagad?

Vairākas "Pirmās personas" lidmašīnas tagad apskatāmas ASV aviācijas muzejos. Piemēram, Savienoto valstu gaisa spēku nacionālajā muzejā, Ronalda Reigana Prezidentālajā bibliotēkā, Tuksonā bāzētajā Gaisa un kosmosa muzejā.

Supermarine Spitfire



Supermarine Spitfire

Garums: 9,1 m

Spārnu platums: 11,2 m

Maksimālais ātrums: 528 km/h

Kādēļ tā ir slavena?

Šī ir viena no atzītākajām un mīlētākajām lidmašīnām pasaulē. Tā speciāli veidota Karaliskajiem gaisa spēkiem kā kaujas lidmašīna. Pirmā šāda tipa lidmašīna gaisā pacēlās 1936. gada 5. martā, un pēc tam tā ražota lielos daudzumos, izmantota britu sekmīgākajos uzbrukumos un lielākajās kaujās 2. pasaules kara laikā, palīdzot aizsargāt Lielbritānijas gaisa telpu.

Kur tagad apskatāma?

Lidošanas kārtībā pašlaik ir aptuveni 44 žiperīgie un vēsturiskie lidaparāti. Tie atrodas dažādās vietās pasaulē un nereti tiek izmantoti gaisa šovos un paraugdemonstrējumos.

'Airbus A380


Airbus A380

Garums: 72,7 m

Spārnu platums: 79,75 m

Maksimālais ātrums: 944,68 km/h

Kāpēc slavena?

Airbus A380 ir reaktīvā lidmašīna, kas iesaukta arī par Superjumbo. Tas ir lielākais pasažieru laineris, kas tiek izmantots pasažieru pārvadājumiem. Uz tās klāja var atrasties līdz pat 853 pasažieri. Sēdvietas A 380 izvietotas divos stāvos.

Starp lielajām lidmašīnām A380 ir visekonomiskākais - tās degvielas patēriņš uz 100 kilometru ceļa ir trīs litri uz vienu pasažieri. To sāka ražot 2005. gadā, bet komerciāliem pārvadājumiem izmanto kopš 2007. gada. A380 ir lielākā pasažieru lidmašīna pasaulē, pārspējot pēc pasažieru ietilpības Boeing 747, kas var pārvadāt līdz 467 pasažieriem un bija līderis 35 gadu garumā.

Kur to var redzēt tagad?

Pašlaik pasaulē tiek izmantoti 69 šādi gaisa kuģi (pasūtītas un savu kārtu gaida vēl daudz vairāk). Vienas lidmašīnas cena ir aptuveni 375 miljoni ASV dolāru, un pašlaik šādas lidmašīnas pasažieru pārvadājumiem izmanto: "Singapore Airlines"; "Emirates"; "Qantas"; "Lufthansa"; "Air France" un "Korean Air".

“Sentluisas gars”


"Sentluisas gars"

Garums: 8,4 m

Spārnu platums: 14 m

Maksimālais ātrums: 214 km/h

Kāpēc šī lidmašīna ir slavena?

Šī lidmašīna tika būvēta speciāli lidotājam Čārlzam Lindbergam. Ar Spirit of St. Louis jeb "Sentluisas gars" viņš 1927. gadā vienatnē šķērsoja Atlantijas okeānu – no Ņujorkas līdz Parīzei - kļūdams par pirmo pilotu, kas veicis šādu lidojumu.

1919. gadā ņujorkietis Reimonds Orteigs piedāvāja 25 tūkstošus dolāru balvu pirmajam lidotājam, kurš bez apstāšanās aizlidos no Ņujorkas līdz Parīzei. Cenšoties iegūt šo naudas balvu, bojā gāja un tika ievainoti vairāki lidotāji. Tomēr Lindbergam tas izdevās.

Lidojums aizņēma 33 stundas un 30 minūtes. Viņš saņēma balvu, bet lidmašīna ar zelta burtiem tika ierakstīta aviācijas vēsturē. Tolaik šī lidmašīna bija viena no pašām ekonomiskākajām un aerodinamiskākajām pasaulē. Tā nosaukta par godu Lindberga dzimtajai pilsētai Sentluisai Misūri štatā, ASV. Interesanti, ka tās degvielas tvertnes novietotas lidaparāta priekšgalā, lai uzlabotu drošību un balansu, tomēr tas nozīmēja, ka nav iespējams ierīkot priekšējo stiklu un logu, bet redzamībai un vadāmībai tika izmantots periskops.

1953. gadā Lindbergs izdeva grāmatu "Sentluisas gars". Grāmata ieguva Pulicera prēmiju.

Kur lidmašīna atrodas tagad?

Nacionālajā Gaisa satiksmes un kosmosa muzejā Vašingtonā, ASV.

Lockheed Vega 5b

Gulfstream GIV

Cessna Citation XL

Kosmosa kuģis tūristiem 'SpaceShipTwo'



SpaceShipTwo

Garums: 18,3 m

Spārnu platums: 8,23 m

Maksimālais ātrums: 1752 km/h

Kāpēc šis gaisa kuģis ir slavens?

SpaceShipTwo ir lidaparāts, kas paredzēts, lai vestu tūristus kosmosā. Tam ir milzīgi logi, lai ļautu kārtīgi izbaudīt ceļojumu kosmosā. Pirmais lidojums ar to tika veikts 2012. gadā, un toreiz kosmosā devās Virgin īpašnieks Ričards Brensons ar vecākiem.

Uzņēmuma "Virgin" kosmosa kuģis Galactic's SpaceShipTwo gan piedzīvojis arī dažādus negadījumus, piemēram 2014. gadā Kalifornijā, Mohaves tuksnesī, tā izmēģinājuma lidojumā dzīvību zaudēja viens no pilotiem, bet otrs guvis smagas traumas.

Kosmosa kuģis joprojām ir izmēģinājuma fāzē un vēl nekalpo savam izvirzītajam mērķim. Tomēr jau pašlaik vairāk nekā 800 cilvēku, ieskaitot slavenos Holivudas aktierus Leonardo di Kaprio un Eštonu Kačeru, ir samaksājuši par lidojumu ar Galactic's SpaceShipTwo, lai dažas minūtes piedzīvotu lidojumu suborbitālajā telpā. Liela daļa šo interesentu ir slavenības. Vienai personai šis brauciens izmaksā apmēram 200 000 ASV dolāru (160 000 eiro).

Kur gaisa kuģis atrodas tagad?

"Virgin Galactic" lidojumus plāno veikt no kosmosa bāzes Ņūmeksikā, ASV.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!