Mount Lowe Railway - 6
Foto: Arhīva foto

Šajās 123 gadus vecajās fotogrāfijās redzams kalnu dzelzceļš Kalifornijā, īsi pirms tas ticis pamests dažādu dabas katastrofu dēļ. Dzelzceļš Louva (Lowe) kalnā, kura drupas vēl tagad redzamas Losandželosā, Kalifornijā, bija trešais, kas uzbūvēts ainavisku kalnu dzelzceļu projektu sērijā ASV, lai šīm teritorijām piesaistītu tūristus, bet tā bijusi pirmā vilcienu līnija, kuras darbību nodrošināja elektrība.

To atklāja 1893. gadā. Šī bija pirmā elektriskā dzelzceļa līnija ASV, un tā vijusies septiņu jūdžu jeb 11,26 kilometru garumā, raksta The Daily Mail. Salīdzinājumam jāpiebilst, ka, piemēram, pirmā elektriskā dzelzceļa līnija Latvijā tika atklāta vairāk nekā pusgadsimtu vēlāk – tā veda no Rīgas līdz Dubultiem un tika atklāta 1950. gada jūlijā.

Vecais Losandželosas dzelzceļš sākās Altadenā, stacijā "Mountain Junction", un vedis Louva un Atbalss (Echo) kalnos, kas bijušas tūristu iecienītas vietas, turklāt Atbalss kalnā atradusies labi zināma un apmeklēta viesnīca. Kā redzams ASV Kongresa bibliotēkas publicētajās vēsturiskajās fotogrāfijās, dažviet vilciena sliedes vedušas stāvus kalnā, kas braucējiem noteikti šķitis ļoti biedējoši, jo dzelzceļš atradās vairāk nekā kilometru augstu kalnos.

Lai nu kā, gāja laiks un arvien mazāk bijis cilvēku, kas vēlējušies apmeklēt šos galamērķus aptuveni 1700 metru augstumā, izmantojot veco vilcienu, jo apkārtni skāra dažādas dabas katastrofas, tostarp ugunsgrēki, kas izpostīja dabas skatus. 1900. gadā ugunsgrēkā cieta arī Atbalss kalna viesnīca. Šīm ugunsnelaimēm sekojušas vēl vairākas citas, un pēc tam postījumus nodarījuši plūdi, iznīcinot lielu daļu infrastruktūras, raksta The Daily Mail.

Bija pagājuši vien 45 gadi kopš kādreiz populārās ceļotāju atrakcijas – kalnu vilcieniņa atklāšanas, kad 1938. gadā šļūdoņi no kalna un plūdi noskaloja gandrīz visu, kas atradās nogāzē - arī sliedes un stacijas. Dzelzceļa īpašnieki bija spiesti to pamest un tā arī nekad vairs neatgriezās, lai postījumus labotu.

Mūsdienās kalnos vēl aizvien var redzēt kādreizējā dzelzceļa atliekas un fragmentus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!