Foto: LETA

Starptautiskā Civilās aviācijas organizācija (ICAO) pieņēmsi lēmumu, ka no 1. aprīļa aizliegts pārvadāt litija jonu akumulatorus (baterijas), kam pastāv pašaizdegšanās risks, komerciālās kravās sūtījumiem ar pasažieru lidmašīnām. Tomēr arī ceļotājiem jau radušās bažas, kā tas ietekmēs viņu lidojumu, un Turismagids.lv saņēmis lasītāja jautājumu, vai arī pasažieri nedrīkstēs ņemt līdzi ceļojumā baterijas? Tās taču vajadzīgas, piemēram, fotoaparātam! Visticamāk, arī pasažieriem baterijas lūgs pārvietot uz rokas bagāžu, bet tas esot atkarīgs no aviokompānijas.

Kā zināms, pasažieru lidmašīnās pārvadā ne tikai šo pasažieru bagāžu, bet arī komerciālus kravas un pasta sūtījumus, kas dod aviokompānijām papildu ienākumus. Šī aizlieguma sekas izpaudīsies tādējādi, ka kravu sūtījumus ar litija jonu baterijām no 1. aprīļa pārvadās ar kravas lidmašīnām. Arī līdz šim litija metāla un litija jonu akumulatoru, kā arī izstrādājumu, kuros iemontēti šie akumulatori (kā strāvas avots) pārvadājumiem ar gaisa transportu ir darbojušies ICAO noteikti ierobežojumi un detalizēti pārvadāšanas nosacījumi, atkarībā no šo akumulatoru ietilpības (mēra vatu stundās jeb wH) un litija metāla masas tajos, skaidro Civilās aviācijas aģentūra (CAA) .

"Īsumā – prasības pasažieriem nemainās. Noteikti, ka tiks pievērsta lielāka uzmanība, ja litija baterijas atsevišķi pārvadā reģistrētajā bagāžā. Tas nav atļauts, un pasažierim palūgs pārvietot baterijas uz rokas bagāžu. Pasažieriem, lai pārliecinātos ko drīkst pārvadāt, kādos daudzumos un vai nepieciešams saņemt aviokompānijas atļauju, ir pirms lidojuma jāpārliecinās par aviokompānijas publicētajām prasībām, parasti – mājaslapā," skaidro CAA Aviācijas drošības daļas vadītāja vietnieks Armands Klotiņš, piebilstot, ka, lai arī šīs aviokompāniju prasības ir lielā mērā unificētas, tās tomēr vietām atšķiras, tomēr litija masa baterijā nedrīkst pārsniegt divus gramus - šādas baterijas drīkst pārvadāt. "Principā divi grami litija parasti ir AA izmēra baterijās, t.i. jārēķinās, ka lielākas vest nevarēs."

Piemēram, aviokompānijas KLM mājaslapā teikts, ka litija baterijas un barošanas bloki portatīvajām ierīcēm, piemēram, datoriem, mobilajiem telefoniem, DVD atskaņotājiem un medicīnas ierīcēm tiek reģistrētas un tās drīkst pārvadāt tikai rokas bagāžā. Katrai baterijai jābūt iepakotai atsevišķi oriģinālā iepakojumā. Ja tas nav saglabāts, baterijas kontaktu vietas jāpārklāj ar izolācijas lentu un katra jāiepako atsevišķā plastmasas maisiņā. Arī nacionālā aviosabiedrība "airBaltic" savā mājaslapā iesaka ierīces ar litija baterijām pārvadāt rokas bagāžā.

Turklāt "nelielas, ar litija baterijām darbināmas pārvietošanās ierīces, ieskaitot levitācijas dēļus (hoverboards), mini segvejus (mini segways) un pašbalansējošus vienriteņus vai divriteņus (self-balancing single or multi-wheels), tiek uzskatītas par bīstamiem priekšmetiem. Šīs ierīces nav atļauts pārvadāt ne rokas, ne reģistrētajā bagāžā, jo pastāv iespēja, ka to baterijas var pašaizdegties," brīdina "airBaltic".

Kāpēc litija baterijas ir bīstamas?

Civilās aviācijas aģentūras ieskatā būtiskākais risks ir standartiem neatbilstošu akumulatoru pārvadājumi. Piemēram, jau šobrīd ir noteikts aizliegums kravu nosūtītājiem nodot pārvadāšanai defektīvus litija akumulatorus, jo tiem ir augstāks pašuzliesmošanas risks. Tomēr globālā statistika liecina, ka defektīvi akumulatori joprojām tiek pārvadāti, jo kravu nosūtītāji (gan firmas, gan privātpersonas) sniedz aviokompānijām nepatiesus datus par kravas saturu, skaidro CAA.

Eksistējot arī ievērojama problēma ar pakaļdarinājumiem, kad, piemēram, portatīvajos datoros, planšetēs un citā sadzīves tehnikā izmantojamie akumulatori tiek ražoti, neievērojot noteiktos standartus. Tiem piemīt, piemēram, iekšēju un ārēju īssavienojumu riski. Armands Klotiņš min vairākus gadījumus, kad bīstamas izrādījušās viltotas baterijas, kam pat pievienotas lietošanas instrukcijas, kuras arī sadegušas… Turklāt pasažieru lidmašīnas kravas nodalījumā bateriju aizdegšanās gadījumā tās nevarot nodzēst. Automātiskā ugunsdzēšanas sistēma darbojas ar inerto gāzi – halonu. Sākotnēji tā pārtrauc skābekļa piekļuvi, degšana tiek apslāpēta, bet litijs pēc kāda brīža atkal pašuzliesmo, skaidro speciālists. To ir nepieciešams dzesēt ar ūdeni. Savukārt kravas lidmašīnās apkalpes locekļi var iekļūt kravas nodalījumā un paši dzēst ugunsgrēku, tāpēc tajās joprojām atļauts pārvadāt.

Kā zināms, elektronikas komponentu ražošana ir koncentrējusies Dienvidaustrumu Āzijas valstīs, un no šī reģiona liela daļa portatīvās elektronikas tiek sūtīta uz citiem reģioniem, piemēram – Eiropu, Ameriku ar gaisa transportu.

Arī mūsu reģionā tiek pārsūtītas, piemēram, interneta veikalos iegādātas elektronikas preces, kuras sabojājušās, un tiek atgrieztas pārdevējam, vai arī uz garantijas remontu. "Ja šādā precē ir iebūvēta litija baterija, kura ir izrādījusies defektīva, to pārvadāt ar gaisa transportu nedrīkst, bet vienmēr ir bijuši indivīdi, kas gatavi pārkāpt noteikumus, neiedomājoties par savu darbību iespējamām sekām," zina stāstīt CAA.

Pat ja šādu defektīvu un pakaļdarinātu akumulatoru sūtījumu īpatsvars pārvadājumos ar gaisa transportu ir mazs, nav iespējams izslēgt riskus lidojumu drošībai.

Tā kā esot notikuši incidenti, kad lidmašīnas kravas nodalījumā uzliesmo viss šādas akumulatoru kravas sūtījums, un, ja tas notiek lidojuma laikā, izredzes uz veiksmīgu gala iznākumu ir mazas, nolemts aizliegt šādus pārvadājumus.

Jāpiezīmē, ka ICAO Padomes 22. februāra lēmums neattiecas uz litija akumulatoru pārvadājumiem pasažieru rokas bagāžā un arī reģistrētajā bagāžā. Te joprojām ir spēkā līdzšinējie ierobežojumi. Tie ir labi zināmi aviokompānijām un tiek piemēroti ikdienā.
Armands Klotiņš skaidro, ka iepriekš izskanējušās bažas par rokas pulksteņiem ar litija baterijām un aizliegumu tos pārvadāt, varētu raisīt pārpratumus, jo rokas pulksteņos izmantojamās litija metāla baterijas ir aizliegtas kravu sūtījumos, t.i. – vairumā, kad tās rada riskus. "Pasažieriem ar pulksteni uz rokas vai jebkuru elektronisku izstrādājumu rokas bagāžā nav pamata bažām."

Ikviena baterija, ko drīkst pārvadāt gan rokas, gan reģistrētā bagāžā, nedrīkst pārsniegt sekojošus parametrus:

• Litija metāla baterija – litija masa baterijā nedrīkst būt lielāka par diviem gramiem
• Litija jonu baterija – ietilpība, mērīta vatu stundās nedrīkst būt lielāka par 100 Wh.

Piezīme: Ja baterijas pārvadā reģistrētajā bagāžā, jāveic pasākumi, lai nodrošinātos pret nejaušu ierīces ieslēgšanos. Aviokompānijas iesaka tās pārvadāt rokas bagāžā.

Avots: ICAO

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!